TRANSDISCIPLINARITY THROUGH LITERARY GENRES

Authors

  • Carlos Ranieny Pereira Rocha UNIMONTES
  • Hélen Cristina Pereira Rocha UNIMONTES
  • Joeli Teixeira Antunes UNIMONTES
  • Lélian dos Santos Chaves Sá UNIMONTES

DOI:

10.46551/259498102022004

Keywords:

Literary genres. Subgenres. Transdisciplinarity

Abstract

This monograph aimed to analyze the consequences of the use of literary genres such as the Chronicle
and the Story in the teaching-learning process. So we verified the specific characteristics of each
literary genre the discussion of their importance in teaching / Learning as well as the perception of the
relevance of the use of literary genres in the Portuguese language discipline. In this sense, a
bibliographic research was carried out where authors such as Massaud Moisés (2006), Aguiar e Silva
(1976), Candido (2000) and others were used as theoretical support. The use of genres in the
classroom allows us to detect the differences between what is spoken and what is written, also
contributing to the appropriation of knowledge, reflection and participation in society.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carlos Ranieny Pereira Rocha, UNIMONTES

Especialista. Professor da Universidade Estadual de Montes Claros (Unimontes)

Hélen Cristina Pereira Rocha, UNIMONTES

Mestre. Professora da Universidade Estadual de Montes Claros (Unimontes)

Joeli Teixeira Antunes, UNIMONTES

Mestre. Professora da Universidade Estadual de Montes Claros (Unimontes)

Lélian dos Santos Chaves Sá, UNIMONTES

Graduanda. Acadêmica da Universidade Estadual de Montes Claros (Unimontes)

References

BRASIL. Orientações curriculares para o ensino médio: Linguagens, códigos e suas

tecnologias / Secretaria de Educação Básica. Brasília: MEC/SEMTEC, 2006.

BRASIL .Leis de Diretrizes e Bases da Educação Nacional (LDBs).Brasília: MEC, 1996.

BRASIL. PCN+ Ensino Médio:orientações educacionais complementares aos Parâmetros

Curriculares Nacionais. Vol. Linguagens, códigos e suas tecnologias. Brasília: MEC/ Semtec,

BRASIL. Parâmetros curriculares nacionais: apresentação dos temas transversais, ética.

Brasília: MEC/SEF, 1997.

CANDIDO, Antonio. A literatura e a formação do homem. In: Ciência e cultura. São Paulo.

USP, 1972.

CANDIDO, Antonio. "A vida ao rés-do-chão". In: Para gostar de ler: crônicas. Volume 5. São

Paulo: Ática, 2003. p.89-99.

COUTINHO, Afrânio. Introdução à literatura no Brasil. Rio de Janeiro: Editora Bertrand,

COSSON, Rildo. Letramento literário: teoria e prática. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2014.

FERREIRA, Hugo Monteiro. A literatura na sala de aula: uma alternativa de ensino

transdisciplinar. 2007. 377f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Rio

Grande do Norte, Natal, 2007.

FREITAS, Paulo Eduardo. A crônica: sua trajetória; suas marcas. In: CONGRESSO DE

LETRAS: DISCURSOS E IDENTIDADE CULTURAL, 5., 2005. Disponível em:

<http://bibliotecadigital.unec.edu.br/ojs/index.php/unec02/article/viewFile/205/284>. Acesso

em: 16 de maio. 2017.

MARCUSCHI, Luiz Antônio. Gêneros Textuais: definição e funcionalidade. In: DIONÍSIO,

Ângela P.; MACHADO, Anna R.; BEZERRA, Maria A. (Org.) Gêneros Textuais e Ensino. 2ª

ed. Rio de Janeiro: Lucerna, 2003.

MENEZES, Ebenezer Takuno de; SANTOS, Thais Helena dos. Verbete multidisciplinaridade.

Dicionário Interativo da Educação Brasileira – Educabrasil. São Paulo: Midiamix, 2015.

Disponível em: <http://www.educabrasil.com.br/multidisciplinaridade/>. Acesso em: 25 de

jun. 2017

MOISÉS, Massaud.A criação literária: prosa I. 20. ed. São Paulo : Cultrix, 2006.

MUSSALIN, F.; Bentes, A.C.(Org.) Introdução à Linguística: fundamentos epistemológicos.

São Paulo: Cortez, 2004.

OLIVEIRA, F.C. O Ensino de Literatura na perspectiva dos Gêneros Literários: uma

proposta de trabalho. 2010. 245f. Tese (Doutorado em Letras) – Universidade Federal da

Paraíba, João Pessoa. 2010.

TAVARES, Henio. Teoria da literatura. Belo Horizonte: Itatiaia, 2002.

Published

2022-08-26

How to Cite

Pereira Rocha, C. R., Pereira Rocha, H. C., Teixeira Antunes, J., & dos Santos Chaves Sá, L. (2022). TRANSDISCIPLINARITY THROUGH LITERARY GENRES. Revista Ciranda, 6(01), 48–62. https://doi.org/10.46551/259498102022004