TRANSDISCIPLINARITY THROUGH LITERARY GENRES
DOI:
10.46551/259498102022004Keywords:
Literary genres. Subgenres. TransdisciplinarityAbstract
This monograph aimed to analyze the consequences of the use of literary genres such as the Chronicle
and the Story in the teaching-learning process. So we verified the specific characteristics of each
literary genre the discussion of their importance in teaching / Learning as well as the perception of the
relevance of the use of literary genres in the Portuguese language discipline. In this sense, a
bibliographic research was carried out where authors such as Massaud Moisés (2006), Aguiar e Silva
(1976), Candido (2000) and others were used as theoretical support. The use of genres in the
classroom allows us to detect the differences between what is spoken and what is written, also
contributing to the appropriation of knowledge, reflection and participation in society.
Downloads
References
BRASIL. Orientações curriculares para o ensino médio: Linguagens, códigos e suas
tecnologias / Secretaria de Educação Básica. Brasília: MEC/SEMTEC, 2006.
BRASIL .Leis de Diretrizes e Bases da Educação Nacional (LDBs).Brasília: MEC, 1996.
BRASIL. PCN+ Ensino Médio:orientações educacionais complementares aos Parâmetros
Curriculares Nacionais. Vol. Linguagens, códigos e suas tecnologias. Brasília: MEC/ Semtec,
BRASIL. Parâmetros curriculares nacionais: apresentação dos temas transversais, ética.
Brasília: MEC/SEF, 1997.
CANDIDO, Antonio. A literatura e a formação do homem. In: Ciência e cultura. São Paulo.
USP, 1972.
CANDIDO, Antonio. "A vida ao rés-do-chão". In: Para gostar de ler: crônicas. Volume 5. São
Paulo: Ática, 2003. p.89-99.
COUTINHO, Afrânio. Introdução à literatura no Brasil. Rio de Janeiro: Editora Bertrand,
COSSON, Rildo. Letramento literário: teoria e prática. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2014.
FERREIRA, Hugo Monteiro. A literatura na sala de aula: uma alternativa de ensino
transdisciplinar. 2007. 377f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Rio
Grande do Norte, Natal, 2007.
FREITAS, Paulo Eduardo. A crônica: sua trajetória; suas marcas. In: CONGRESSO DE
LETRAS: DISCURSOS E IDENTIDADE CULTURAL, 5., 2005. Disponível em:
<http://bibliotecadigital.unec.edu.br/ojs/index.php/unec02/article/viewFile/205/284>. Acesso
em: 16 de maio. 2017.
MARCUSCHI, Luiz Antônio. Gêneros Textuais: definição e funcionalidade. In: DIONÍSIO,
Ângela P.; MACHADO, Anna R.; BEZERRA, Maria A. (Org.) Gêneros Textuais e Ensino. 2ª
ed. Rio de Janeiro: Lucerna, 2003.
MENEZES, Ebenezer Takuno de; SANTOS, Thais Helena dos. Verbete multidisciplinaridade.
Dicionário Interativo da Educação Brasileira – Educabrasil. São Paulo: Midiamix, 2015.
Disponível em: <http://www.educabrasil.com.br/multidisciplinaridade/>. Acesso em: 25 de
jun. 2017
MOISÉS, Massaud.A criação literária: prosa I. 20. ed. São Paulo : Cultrix, 2006.
MUSSALIN, F.; Bentes, A.C.(Org.) Introdução à Linguística: fundamentos epistemológicos.
São Paulo: Cortez, 2004.
OLIVEIRA, F.C. O Ensino de Literatura na perspectiva dos Gêneros Literários: uma
proposta de trabalho. 2010. 245f. Tese (Doutorado em Letras) – Universidade Federal da
Paraíba, João Pessoa. 2010.
TAVARES, Henio. Teoria da literatura. Belo Horizonte: Itatiaia, 2002.