THE PRESENCE OF ANTHOLOGIES IN THE HIGH SCHOOL BOOK COLLECTION DISTRIBUTED BY THE PNBE (NATIONAL PROGRAM OF SCHOOL LIBRARY)
DOI:
10.46551/259498102022006Keywords:
Anthologies. High School. PNBE. Education policy.Abstract
The main objective of this article is to analyze the presence of anthological works selected by the
PNBE in the book collection intended for Brazilian public High Schools. The program is a public
policy aimed at literary education that is concerned with reading training and with access to cultural
assets. For this research, by using analytical methodology, the object of study is defined as Archive 3,
from the PNBE 2013 edition, the last of the program that meets the demands of Brazilian public High
Schools. In the examined material, the anthologies selected by public notice are separated, considering
a total of 60 literary works belonging to the book collection distributed to school libraries. Considering
this, the study concludes that the anthologies are recognized, and obtain significant space in the
referred book collection, giving prestige to authors of Brazilian Literature by bringing together already
published texts before the organization of the anthological work.
Downloads
References
BERENBLUM, A.; PAIVA, J. Por uma política de formação de leitores. Brasília:
Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2006.
BERENBLUM, A.; PAIVA, J. Programa Nacional Biblioteca da Escola (PNBE): leitura e
biblioteca nas escolas públicas brasileiras. Brasília: Ministério da Educação, 2008. Disponível
em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/Avalmat/livro_mec_final_baixa.pdf. Acesso
em: 15 mar. 2017.
BRASIL. Decreto nº 9.099, de 18 de julho de 2017. Dispõe sobre o Programa Nacional do
Livro e do Material Didático. 2017. Disponível em:
http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2017/decreto/D9099.htm. Acesso em: 15
nov. 2019.
BRASIL. Edital de convocação 08/2011 – CGPLI. Edital de convocação para inscrição e
seleção de obras de literatura para o Programa Nacional Biblioteca da Escola - PNBE 2013.
Brasília, 29 de dezembro de 2011. Disponível em:
http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=9665-pnbe2013-edital&Itemid=30192. Acesso em: 15 abr. 2016.
BRASIL. Portaria SEB nº 27, de 25 de outubro de 2012. Divulga o resultado da avaliação
pedagógica das obras inscritas para o Programa Nacional Biblioteca da Escola/PNBE, 2012.
Disponível em:
https://www.jusbrasil.com.br/diarios/41839141/dou-secao-1-29-10-2012-pg-17. Acesso em:
set. 2016.
BRASIL. Programa Nacional Biblioteca da Escola - PNBE. Fundo Nacional de
Desenvolvimento da Educação. Ministério da Educação, 2019. Disponível em:
https://www.fnde.gov.br/index.php/programas/programas-do-livro/biblioteca-na-escola/histori
co. Acesso em: 10 ago. 2019.
BRASIL. Programa Nacional Biblioteca da Escola - PNBE. Ministério da Educação, 2016.
Disponível em: http://portal.mec.gov.br/programa-nacional-biblioteca-da-escola/apresentacao.
Acesso em: 30 mar. 2016.
CIRINO, D. B. L. Programa Nacional Biblioteca da Escola - PNBE: apropriação dos
acervos para a formação de leitores no município de Ipameri-Goiás. 2015. 187 f. Dissertação
(Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Goiás, Regional Catalão. Programa de
Pós-Graduação em Educação, Catalão, 2015.
COSSON, R.; PAIVA, A. O PNBE, a literatura e o endereçamento escolar. Remate De
Males, 34(2), Universidade Estadual de Campinas, p. 477-499, 2014. Disponível em:
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/remate/article/view/8635860. Acesso em: 13
nov. 2019.
FERNANDES, C. R. D. A seleção de obras literárias para o Programa Nacional Biblioteca da
Escola - PNBE 2006-2014. Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea. Brasília,
UnB, n. 51, p. 221-244, 2017.
FRAISSE, E. Les anthologies en France. Paris: PUF, 1997.
KÖCHE, J. C. Fundamentos de metodologia científica: teoria da ciência e iniciação à
pesquisa. 27. ed. Petrópolis: Vozes, 2010.
MOREIRA, A. Governo federal está desde 2014 sem comprar livros de literatura para
escolas públicas. Educação. Portal G1. Portal CBL. 29/09/2017. Disponível em:
http://cbl.org.br/imprensa/noticias/governo-federal-esta-desde-2014-sem-comprar-livros-de-lit
eratura-para-escolas-publicas. Acesso em: 15 nov. 2019.
PAIVA, J.; BERENBLUM, A. Programa Nacional Biblioteca da Escola (PNBE) - uma
avaliação diagnóstica. Pro-Posições. Campinas, Unicamp, v. 20, n 1, p. 173-188, 2009.
RAMOS, F. B. Literatura na escola: da concepção à mediação do PNBE. Caxias do Sul/RS:
Educs, 2013.
SERRANI, S. Antologia: escrita compilada, discurso e capital simbólico. Alea: Estudos
Neolatinos [online]. Rio de Janeiro, UFRJ, v. 10, n 2, p. 270-287, 2008. Disponível em:
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-106X2008000200008. Acesso
em: 18 dez. 2018.
SOARES, M.; PAIVA, A. Introdução. In: BRASIL. PNBE na escola: literatura fora da caixa.
Brasília: MEC/SEB, 2014. p. 11-18.
SOARES, U. F. Políticas públicas de incentivo à leitura: o Programa Nacional Biblioteca da
Escola (PNBE) no câmpus Paraíso do Tocantins do Instituto Federal do Tocantins. 2018.
f. Dissertação (Mestrado Profissional em Gestão de Políticas Públicas) – Universidade
Federal do Tocantins, Programa de Pós-Graduação em Gestão de Políticas Públicas, Palmas,