DIALOGICAL PROSPECTS ON EDUCATIONAL INSTITUTIONS IN MODERNITY

Authors

  • Marcelo Máximo Purificação UEMS

DOI:

10.46551/259498102022010

Keywords:

School. Modernity. Education Models. Educational Processes.

Abstract

This text is the result of discussions held in the scope of the discipline Emergency and
Transformations of Educational Institutions, developed in the Postgraduate Program in Education at
the Lutheran University of Brazil - ULBRA and discussions carried out in the line of research:
Educational Processes of the Nucleus of Study, Research and Multidisciplinary Extension – NEPEM,
from the University Center of Mineiros - UNIFIMES. The analysis of the sources, allied to the
theoretical foundation, allowed the perception of dialogic prospects of how certain practices developed
within the school were used to affirm the updating of the elite in the context of modernity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marcelo Máximo Purificação, UEMS

Doutor em Ensino (UNIVATES). Doutor em Ciências da Religião (PUC-Goiás). Pós-Doutor
em Educação (Universidade de Coimbra). Doutorando em Educação (ULBRA). Professor do
Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul
(UEMS).

References

CARVALHO, Alexandre Filordi de. Foucault e a crítica à institucionalização da

Educação: implicações para as artes de governo. Pro-Posições | v. 25, n. 2 (74) | p. 103-120

| maio/ago. 2014.

GAJARDO, Marcela. ILLICH, Ivan. Recife: Fundação Joaquim Nabuco, 2010. (ler

p.11-16) Disponível em http://www.dominiopublico.gov.br/download/texto/me4673.pdf.

Acesso em 04

mar. 2020.

ILLICH, Ivan. Sociedade sem escolas. Petrópolis: Vozes, 1988.

FOUCAULT, Michel. Arqueologia das Ciências e História dos Sistemas de Pensamento.

Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2000.

___________. Qu’est-ce que les lumières. Dits et écrits IV – 1980-1988. Paris: Gallimard,

e. p. 562-578.

__________. Vigiar e punir. 37. ed. Petrópolis: Vozes, 2009.

__________. Vigiar e punir. Petrópolis (RJ): Vozes, 1999.

POOLI, João Paulo. A filosofia da educação e a maquinaria escolar: entre discursos e

práticas. X ANPED SUL, Florianópolis, outubro de 2014.

SARAIVA, Karla. A aliança biopolítica educação-trabalho. Pro-Posições, v. 25, n. 2, p.

-156, maio/ago. 2014. Disponível em http://www.scielo.br/pdf/pp/v25n2/08.pdf. Acesso

fev.2018 .

VARELA, Julia; ALVAREZ-URIA, Fernando. A maquinaria escolar. Teoria & Educação,

São Paulo, n. 6, p.68-96, 1992.

Published

2022-08-26

How to Cite

Máximo Purificação, M. . (2022). DIALOGICAL PROSPECTS ON EDUCATIONAL INSTITUTIONS IN MODERNITY. Revista Ciranda, 6(01), 155–161. https://doi.org/10.46551/259498102022010