AN ANALYSIS OF THE POLITICAL CONTEXT OF THE 1961 LAW OF GUIDELINES AND BASES: MOTIVATIONS AND INTERESTS FROM THE FIRST DRAFT TO ITS APPROVAL

Authors

  • Daniel Bruno Oliveira Lopes
  • Renan Cézar Antunes Índio do Brasil

DOI:

10.46551/259498102022014

Keywords:

Political agendas, political context LDB 1961, promulgation LDB 1961

Abstract

This study seeks to portray through historical survey the chronology of events and the political context behind the implementation of the Law of Directives and Bases of 1961, from the presentation of the first draft until its approval. Articulating this narrative and historical context to the ideas of political scientists. To carry out the research, the bibliographic review in the database of articles, theses and dissertations was used as the main tool. With that, it was possible to understand in more depth, which reasons and / or interests guided the decision making around education in Brazil. This historical dive helps us to better understand our history and get to know our public figures, in order to contextualize their decision making or even their inaction for matters of public interest.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BALL, Stephen J. Diretrizes Políticas Globais e Relações Políticas Locais em Educação. Londres. Universidade de Londres. 2001

BARROS, Rubens. A história da LDB. Revista Educação, Santa Maria - RS, 14, Dezembro 2016. Edição 235. Disponível em: <http://www.revistaeducacao.com.br/historia-da-ldb/>. Acesso em: 25, Fevereiro de 2019.

CAPELLA, Ana Claudia N. Perspectivas teóricas sobre o processo de formulação de políticas píblicas. BIB, São Paulo. 2006

COUTINHO, Carlos Nelson. O ESTADO BRASILEIRO: Gênese, crise, alternativas. 2006

COUTINHO, M. A. G. C. . Carlos Lacerda e o Projeto de Educação Nacional. In: IV Congresso Brasileiro de História da Educação, 2006, Goiânia. ANAIS A Educação e seus Sujeitos na História. Goiânia: Universidade Católica de Goiás, 2006. v. Único.

LIMA, A. B. ; FRANCO, C. A. N. . A encíclica de Pio XI e sua influência na relação público e privado na educação brasileira. In: X Seminário Nacional do HISTEDBR - 30 anos de HISTEDBR (1986-2016): contribuições para a história e historiografia da educação brasileira, 2016, Unicamp. X Seminário Nacional do HISTEDBR - 30 anos de HISTEDBR (1986-2016): contribuições para a história e historiografia da educação brasileira. Campinas: Histedbr, 2016. v. 1. p. 1-25.

MARCHELLI, P. S. Da LDB 4.024/61 ao debate contemporâneo sobre as Bases Curriculares Nacionais. Revista e-Curriculum (PUCSP) , v. 12, p. 1480-1511, 2014.

MARTINOFF, E. H. S.MARTINOFF, E. H. S. O ensino de música na escola pública brasileira no período de vigência da Lei 5.692/71 e seus reflexos na atualidade. Doutorado. São Paulo, 2017. Tese. Instituto de Artes da UNESP.

MONTALVÃO, Sérgio . Liberdade de ensino versus totalitarismo: a semântica política dos substitutivos de Carlos Lacerda durante a tramitação da Lei de Diretrizes e Bases (1958-1959). Revista de Historia (USP) , v. 169, p. 293-322, 2013.

SILVA, José Renato da; A LDB de 1961: língua e educação na configuração nacional - um percurso na história. 2010. Tese (Doutorado em Doutorado em Lingüística) - Universidade Estadual de Campinas.

Published

2022-11-16

How to Cite

Oliveira Lopes, D. B., & Antunes Índio do Brasil, R. C. (2022). AN ANALYSIS OF THE POLITICAL CONTEXT OF THE 1961 LAW OF GUIDELINES AND BASES: MOTIVATIONS AND INTERESTS FROM THE FIRST DRAFT TO ITS APPROVAL. Revista Ciranda, 6(02), 04–15. https://doi.org/10.46551/259498102022014