BEBETECA IN EARLY CHILD EDUCATION: PERCEPTIONS OF TEACHERS AND AGENTS

Authors

  • Adair de Aguiar Neitzel UNIVALI
  • Marisa Zanoni Fernandes UNIVALI
  • Juliana Pereira Nunes Furman

DOI:

10.46551/259498102022016

Keywords:

Bebeteca, Early Child Education, Literary reading

Abstract

This research was developed at the bebeteca of the Early Child Education Center (Centro de Educação Infantil – CEI) João Vitorino, from the municipal teaching network of Itajaí, Santa Catarina, Brazil, with the objective of evaluating the physical space of the bebeteca and its impact on the Center routine through the perceptions of teachers and agents. The research problem is: What is the impact of the bebeteca in the routine of the CEI João Vitorino? The methodology is qualitative, of a descriptive approach. The data collection instrument was a semi-structured interview applied to the teachers of the CEI. The data analysis was in accordance with the content analysis, according to Franco (2008). As a result, it is evidenced that there was an impact on the CEI considering that going to the bebeteca began to be part of the routine of the classes, with a defined time, guaranteeing the right of the child to the reading of the literary. It was observed that there was a movement with the reading mediators in the elaboration of the project, before and during the implementation of the bebeteca, an action that generates a belonging and feeds back the reflection on the group’s own action.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Adair de Aguiar Neitzel, UNIVALI

Doutora em Literatura. Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade do Vale do Itajaí (UNIVALI)

Marisa Zanoni Fernandes, UNIVALI

Doutora em Educação. Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade do Vale do Itajaí (UNIVALI).

Juliana Pereira Nunes Furman

Especialista em Gestão Escolar. Professora da Rede de Ensino Municipal de Itajaí.

References

BAPTISTA, M. C.; LÓPEZ, M. E.; ALMEIDA JÚNIOR, J. S. de. Bebetecas nas Instituições de Educação Infantil: espaços do livro e da leitura para crianças menores de seis anos. Educação em Foco, Juiz de Fora, ano 19, n. 29, p. 107-123, set./dez. 2016. DOI: https://doi.org/10.24934/eef.v19i29.1881

BHERING, E.; GARCIA, S. Envolvimento de pais em creche de periferia: um estudo sobre as expectativas dos pais e o trabalho desenvolvido pelas atendentes e crianças. Revista Alcance, Itajaí, v. VIII, n. 5, p. 15-38, 2001.

BRASIL. Lei No 12.244, de 24 de maio de 2010. Dispõe sobre a universalização das bibliotecas nas instituições de ensino do País. Brasília: Presidência da República, Casa Civil, Subchefia para Assuntos Jurídicos, [2010]. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2010/lei/l12244.htm. Acesso em: 7 abr. 2022.

BRASIL. Lei Nº 13.696, de 12 julho de 2018. Institui a Política Nacional de Leitura e Escrita. Brasília: Presidência da República, Secretaria-Geral, Subchefia para Assuntos Jurídicos, [2018]. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2018/lei/L13696.htm. Acesso em: 7 abr. 2022.

BRASIL. Portaria No 421, de 23 de abril de 2020. Institui o Conta pra Mim, programa de literacia familiar do Governo Federal. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, n. 78, p. 181, 24 abr. 2020.

BRASIL. Resolução Nº 466, de 12 de dezembro de 2012. Aprova as diretrizes e normas regulamentadoras de pesquisas envolvendo seres humanos. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, n. 12, p. 59-62, 13 jun. 2013.

FERNANDES, M. Z. A educação infantil como um projeto da comunidade: crianças, educadores e pais nos novos serviços para a infância e a família. A experiência de San Miniato. Educar em Revista, Curitiba, v. 28, n. 43, p. 257-263, mar. 2012a. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-40602012000100017

FERNANDES, M. Z. Educação sensível: motivos para discutir o (des)envolvimento da criança pequena. In: NEITZEL, A. de A.; CARVALHO, C. (org.). Formação estética e artística – saberes sensíveis. Curitiba: CRV, 2012b. p. 179-192

FRANCO, M. L. B. Análise de conteúdo. 3. ed. Brasília: Liber Livro, 2008.

GIACOMIN, M. S.; RAMOS, F. B. Como a criança lê o livro literário infantil? Acta Scientiarum Education, Maringá, v. 42, e 40917, 2020. DOI: https://doi.org/10.4025/actascieduc.v42i1.40917

HASPER, F. Bebetecas: um espaço de mediação do literário com crianças pequenas. 2017. 119 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade do Vale do Itajaí, Itajaí, 2017.

HASPER, F.; NEITZEL, A. de A. O espaço da bebeteca nos centros de educação infantil: modos de ver e de sentir a literatura. In: URIARTE, M.; NEITZEL, A. de A.; KRAMES, I. P. (org.). Cultura, escola e educação criadora: mediações culturais e proposições estéticas. Curitiba: CRV, 2020. p. 71-92.

MILANESI, L. A casa da invenção. 4. ed. Cotia: Ateliê Editorial, 2003.

NÓVOA, A. Nóvoa: “Professor se forma na escola”. [Entrevista cedida a] Paola Gentili. Nova Escola, 1 maio 2001. Disponível em: https://novaescola.org.br/conteudo/179/entrevista-formacao-antonio-novoa. Acesso em: 15 jul. 2021.

PERES, S. G.; NAVES, R. M.; BORGES, F. T. Recursos simbólicos e imaginação no contexto da contação de histórias. Psicologia Escolar e Educacional, São Paulo, v. 22, n. 1, p. 151-161, jan./abr. 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/2175-35392018013877

PROJETO: Bebetecas – O direito da criança pequena à leitura do literário. Itajaí: CEI João Vitorino, 2019.

REIS, G.; NEITZEL, A. de A. Experiências literárias com crianças pequenas em San Miniato. Itajaí: Editora da Univali; Chapecó: Unoesc, 2018.

Published

2022-11-16

How to Cite

de Aguiar Neitzel, A., Zanoni Fernandes, M., & Pereira Nunes Furman, J. (2022). BEBETECA IN EARLY CHILD EDUCATION: PERCEPTIONS OF TEACHERS AND AGENTS. Revista Ciranda, 6(02), 32–52. https://doi.org/10.46551/259498102022016