DEGREE IN COMPUTER TECHNOLOGY DURING REMOTE TEACHING: A REPORT

Authors

  • Edivando Jair Kunzler UTFPR
  • Daniela de Lucca UTFPR
  • Gustavo Radin Arnau UTFPR
  • Thiago Gusmão Moreira UTFPR
  • Mayara Cristina Pereira Yamanoe UTFPR
  • Marcos Mincov Tenório UTFPR
  • Carina Merkle Lingnau UTFPR

DOI:

10.46551/259498102022017

Keywords:

Computing, Graduation, Remote teaching

Abstract

This article is an experience report about joining the last class of the first semester of the Degree in Computer Science at the Federal Technological University of Paraná, Francisco Beltrão campus (UTFPR-FB). The objective of this report is to communicate the experience of entering the Degree in Computer Science, in the midst of the closing of the course on campus. This report took place through the experience with academic language in the discipline of Linguistic Communication, at a time of resumption of the face-to-face offer of undergraduate courses at UTFPR-FB, after an improvement in the cases in the pandemic that has been established in the world since the year of 2020. For the methodology, we gathered the experiences during the pandemic time and transition from the remote to the face-to-face period, having as mediation the guidance of the discipline, readings of scientific works and discussions. As a result, we found that of the ten colleagues who enrolled in the discipline, only four completed the activities and one had his credits consigned, in this perspective, resuming academic life in person in the midst of the closing of an undergraduate course, in a group that is with a small number, it becomes a challenge, which demands an innovative look at the situation. In this way, we realized that starting a career via remote teaching was, in general, a stimulus to creativity and persistence to achieve goals and produce knowledge, however also experiencing this process combined with the closing of the course we chose as professional training can be more challenging than we had imagined.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Edivando Jair Kunzler, UTFPR

Acadêmico do Curso de Licenciatura em Informática da Universidade Tecnológica Federal do Paraná, campus Francisco Beltrão.

Daniela de Lucca , UTFPR

Acadêmica do Curso de Licenciatura em Informática da Universidade Tecnológica Federal do Paraná, campus Francisco Beltrão.

Gustavo Radin Arnau, UTFPR

Acadêmico do Curso de Licenciatura em Informática da Universidade Tecnológica Federal do Paraná, campus Francisco Beltrão.

Thiago Gusmão Moreira, UTFPR

Acadêmico do Curso de Licenciatura em Informática da Universidade Tecnológica Federal do Paraná, campus Francisco Beltrão.

Mayara Cristina Pereira Yamanoe, UTFPR

Professora e coordenadora do Curso de Licenciatura em Informática da Universidade Tecnológica Federal do Paraná, campus Francisco Beltrão.

Marcos Mincov Tenório, UTFPR

Professor e coordenador substituto do Curso de Licenciatura em Informática da Universidade Tecnológica Federal do Paraná, campus Francisco Beltrão.

Carina Merkle Lingnau, UTFPR

Doutora em Letras. Professora da graduação na Universidade Tecnológica Federal do

Paraná (UTFPR) e professora colaboradora no Programa de Pós-Graduação em

Educação na Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE). Integrante do

Grupo de pesquisa Discursos sobre Trabalho, Tecnologia e Identidades (UTFPR)

References

APARECIDO, Cristina Tischer Ranalli; ZAMBON, Marcelo Socorro. Democratização da Educação e a Expansão do Ensino a Distância no Brasil. Teoria & Prática: Revista de Humanidades, Ciências Sociais e Cultura, v. 2, n. 1, p. 1-13, 2020.

BEHAR, Patrícia Alejandra. O ensino remoto emergencial e a educação a distância. Jornal da Universidade, 6 jul. 2020. Disponível em: https://www.ufrgs.br/coronavirus/base/artigo-o-ensino-remotoemergencial-e-a-educacao-a-distancia. Acesso em: 15 abr. 2022.

BERGMANN, Jonathan; SAMS, Aaron. Sala de aula invertida: uma metodologia ativa de aprendizagem. Tradução: Afonso Celso da Cunha Serra. Rio de Janeiro: LTC, 2018.

DURHAM, Eunice Ribeiro. A autonomia universitária: o princípio constitucional e suas implicações. Disponível em: http://nupps.usp.br/downloads/docs/dt8909.pdf. Acesso em: 24 maio de 2022.

HODGES, Charles; MOORE, Sthephanie; LOCKEE, Barb; TRUST, Torrey; BOND, Aaron. Educacase Review. The Difference Between Emergency Remote Teaching and Online Learning. March 27, 2020. Disponível em:

https://er.educause.edu/articles/2020/3/the-difference-between-emergency-remote-teaching-andonline-learning Acesso em: 03 de maio de 2022.

LIMA, Rivaldo Sérgio. Estudo avaliativo acerca do fechamento do curso de Licenciatura em Educação do Campo da Universidade Tecnológica Federal do Paraná – Campus Dois Vizinhos. 2019. 66f. Trabalho de Conclusão de Curso. Universidade Tecnológica Federal do Paraná, campus Dois Vizinhos, 2019.

MILL, Daniel; SILVA, Aparecida Ribeiro; BRITO, Nara. Sala de aula virtual: novos lugares e novas durações para o ensinar e o aprender na contemporaneidade. Educação e cultura midiática, v. 1, 2012.

OPAS, Organização Pan-Americana da Saúde. Histórico da pandemia de Covid-19, s/d. Disponível em: https://www.paho.org/pt/covid19/historico-da-pandemia-covid-19#:~:text=Em%2031%20de%20dezembro%20de,identificada%20antes%20em%20seres%20humanos. Acesso em: 17 mai. 2022.

PARANÁ, Governo do Estado do. Secretaria da Comunicação Social e da Cultura. Primeiros casos de Covid-19 eram confirmados no Paraná há quase um ano, 10/03/21. Disponível em: https://www.aen.pr.gov.br/Noticia/Primeiros-casos-de-Covid-19-eram-confirmados-no-Parana-ha-quase-um-ano. Acesso em: 31 maio 2022.

PEDRON, Flávio. Curso de Informática da UTFPR será transformado em Sistemas de Informação. Jornal de Beltrão, Francisco Beltrão, Paraná, 1 dez. 2021. Disponível em: https://jornaldebeltrao.com.br/geral/curso-de-informatica-da-utfpr-sera-transformado-em-sistemas-de-informacao/. Acesso em: 20 maio 2022.

SOUZA, Francilane Eulália de. O desmantelamento dos cursos de licenciaturas na Universidade Estadual de Goiás ante as políticas autoritárias de governos. Itinerarius Reflectionis (Online), v.17, p.1-20, 2021.

UNESCO. Impact du Covid-19 sur l’éducation. 2020. Disponível em: https://fr.unesco.org/covid19/educationresponse; Acesso em: 02 de maio de 2022.

UTFPR, Universidade Tecnológica Federal do Paraná. Sobre a UTFPR. 20/09/2017. Disponível em: https://portal.utfpr.edu.br/institucional/sobre-a-utfpr-1. Acesso em: 20 maio 2022.

UTFPR, Universidade Tecnológica Federal do Paraná. Ofício nº 102/2021 - DIRGRAD-FB. 04/11/2021. Disponível em: https://sei.utfpr.edu.br. Acesso em: 17 maio 2022.

Published

2022-11-16

How to Cite

Jair Kunzler, E., de Lucca , D., Radin Arnau, G., Gusmão Moreira, T., Pereira Yamanoe, M. C., Mincov Tenório, M., & Merkle Lingnau, C. (2022). DEGREE IN COMPUTER TECHNOLOGY DURING REMOTE TEACHING: A REPORT . Revista Ciranda, 6(02), 53–65. https://doi.org/10.46551/259498102022017