INTERDISCIPLINARY APPROACH IN TEACHING EDUCATION: AN EXPERIENCE USING STOP MOTION
DOI:
10.46551/259498102022018Keywords:
Closing of Rural Schools, Teacher Training, Technology Applied to Education, Information and communication technology, Stop Motion.Abstract
The work reports an integrated experience between the disciplines of Technology Applied to Education and Education in the Field, of the seventh period of Pedagogy, of the State University of Montes Claros - Unimontes, in 2017. The objective was to use the resources of Information Technology and Communication (ICT) in the development of an animation about the closing of rural schools. Using simple and low-cost resources, the authors produced a short video that communicated the main message. The materials and methods used in the execution of the project proved to be useful for later use in the pedagogical practices of future teachers, establishing possibilities for new applications.
Downloads
References
DA SILVA, I.T.; ROCHADEL, W. Práticas pedagógicas com Stop Motion na formação de Professores. Anais do Simpósio Ibero-Americano de Tecnologias Educacionais, [S.l.], p. 8-14, june 2018. ISSN 2594-388X. Disponível em: <https://publicacoes.rexlab.ufsc.br/old/index.php/sited/article/view/132>. Acesso em: 19 jul. 2022.
KAMININSKI, V. R. Animação no ensino fundamental: Stop Motion. In: Simpósio de Arte Visuais, 3., 2010, Curitiba. Anais eletrônicos. Curitiba, FAP - Faculdade de Artes do Paraná, 2010. Disponível em: <http://www.fap.pr.gov.br/arquivos/File/extensao/2-ENREFAEB_3-Simposio-AV/15ValeriaRaquelKaminski.pdf>. Acesso em: 11 jul. 2022.
KENSKI, V.M. Aprendizagem mediada pela tecnologia. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 4, n.10, p.47-56, set./dez. 2003. Disponível em:<http://paginapessoal.utfpr.edu.br/kalinke/novas-tecnologias/pde/pdf/vani_kenski.pdf>. Acesso em: 09 jul. 2022
NETO, L. B. Entrevista: Fechamento de escolas rurais obriga crianças a passar mais tempo na estrada que em aula. [Entrevista concedida a] Cida de Oliveira. Rede Brasil Atual, 09 mar. 2013. Disponível em: <https://www.redebrasilatual.com.br/educacao/2017/03/fechamento-de-escolar-rurais-obriga-criancas-a-passar-mais-tempo-na-estrada-do-que-em-sala-de-aula/>. Acesso em: 14 abr. 2017.
OLIVEIRA, M. D., MEDEIROS, L. M., & CANCELIER, J. W. Stop motion na sala de aula: Utilizando fotografias em movimento como estratégia de construção do conhecimento em uma escola do campo de Santa Rosa – RS. Research, Society and Development,[S. l.], v.10, n.5, e44810514799, 2021. Disponível em: <https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/download/14799/13220/192302>. Acesso em: 12 jul. 2022.
PAULA, J. L. de; PAULA, J. L. de; HENRIQUE, A. L. S. O USO DO STOP-MOTION COMO PRÁTICA PEDAGÓGICA NO ENSINO DE GEOGRAFIA NO CONTEXTO DO EMI. HOLOS,[S. l.] v. 3, p. 141–149, 2017. DOI: 10.15628/holos.2017.5774. Disponível em: https://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/view/5774. Acesso em: 4 jul. 2022.
RIBEIRO, G. de O.; NUNES DE OLIVEIRA, E. .; CILENE SILVA, K.; PEREIRA MENDONÇA, A. Aplicação de Stop Motion para criação de vídeos animados sobre mitos indígenas : uma experiência na formação de professores indígenas na cidade de Manaus. Educitec - Revista de Estudos e Pesquisas sobre Ensino Tecnológico, Manaus, Brasil, v. 6, n. ed.especial, p. e126320, 2020. DOI: 10.31417/educitec.v6ied.especial.1263. Disponível em: https://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitec/article/view/1263. Acesso em: 11 jul. 2022.
RODRIGUES, A. C.S.; MARQUES, D.F.; RODRIGUES, A.M.; DIAS, G.L.. Nucleação de Escolas no Campo: conflitos entre formação e desenraizamento. Educação & Realidade, Porto Alegre, Brasil, v. 42, n. 2, p. 707-728, abr./jun. 2017. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/2175-623657687>. Acesso em: 09 jul. 2022.
RODRIGUES, A. C.L.; ALMEIDA, V. E.; ESPÍRITO SANTO, A. C. Stop Motion como suporte no processo de aprendizagem por meio das mídias. RECITE - Revista Carioca de Ciência, Tecnologia e Educação, Rio de Janeiro, Brasil, v.5, n.1, 2020. Disponível em: <https://recite.unicarioca.edu.br/rccte/index.php/rccte/article/view/96>. Acesso em: 11 jul. 2022.
ROJO, R. Entrevista: Multiletramentos, multilinguagens, novas aprendizagens.[Entrevista concedida a] Grupo de Pesquisa da Relação Infância, Adolescência e Mídia. Universidade Federal do Ceará, Fortaleza; 15 out. 2013. Disponível em: <http://www.grim.ufc.br/index.php?option=com_content&view=article&id=80:entre-vista-com-roxane-rojo-multiletramentos-multilinguagens-e-aprendizagens&catid=8:pu-blicacoes&Itemid=19>. Acesso em: 11 jul. 2022.
TECHTUDO. Microsoft encerra o Movie Maker e todo o kit Live Essentials, 2017. Página Inicial. Disponível em: <https://www.techtudo.com.br/noticias/2017/01/microsoft-encerra-o-live-essentials-kit-contem-o-editor-movie-maker.ghtml>. Acesso em: 20 de jul. 2022.
VIEIRA, F. M. S.; SOUZA, R. S. dos S. A gamificação como aliada no processo de produção textual. Letras & Letras, [S. l.], v. 32, n. 2, p. 187–200, 2017. Disponível em: <https://seer.ufu.br/index.php/letraseletras/article/view/35249>. Acesso em: 12 jul. 2022.