POPULAR GAMES AND SCHOOL PHYSICAL EDUCATION - MEANING FOR UNIVERSITY UNIVERSITIES IN MONTES CLAROS – MG

Authors

  • Saymon Dias Alves
  • Carla Chagas Ramalho UFRJ , UNIMONTES

DOI:

10.46551/259498102022019

Keywords:

School Physical Education, School, Popular Games

Abstract

Within the thematic unit games and games, in Physical Education school, insert the Popular Games, which make popular culture. This study aimed to investigate the meanings that the Popular Games had in the school life of university during Physical Education classes throughout Basic Education. The study was characterized in a qualitative way; an online questionnaire was applied to university students of the city of Montes Claros - Minas Gerais. We conclude that the experience and meanings about the Popular Games resulted from an experience both individual and collective, in addition to this practice, when inserted in the classes, have contributed directly to the integral development of students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Saymon Dias Alves

Licenciado em Educação Física.

Carla Chagas Ramalho, UFRJ , UNIMONTES

Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ) Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil; Professora da Universidade Estadual de Montes Claros (UNIMONTES).

References

ALVES, José Marlon de Lima. A importância dos jogos populares para o desenvolvimento motor em crianças da educação infantil. 2018, 27f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Educação Física) - Universidade Federal do Pernambuco, Vitória do Santo Antão-PE, 2018.

AVELAR, Laila Fernanda de Souza; TEIXEIRA, Lúcia Helena. Jogos populares: Pesquisa sociocultural e importância lúdica para o desenvolvimento infantil. Cad.Pesq. São Luiz, v.16, n.3, ago./dez. 2009

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Base nacional comum curricular. Brasília, DF, 2019.

BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Referencial curricular nacional para a educação infantil. v. 3, Brasília: MEC/SEF, 1998.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais. Brasília, 1997.

BROTTO, Fabio Otuzi. Jogos Cooperativos: O jogo e o esporte como exercício de convivência. Tese (mestrado) – Faculdade de Educação Física. Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 1999.

CAMELO, Emanuelle Santos; SÁ, Vanessa Rodrigues de; GOULART. Fabiana Cristina G. Martins.O resgate dos jogos populares na cultura corporal da Educação Física Escolar.Educação Física em Revista, v.11, nº 3, 2017.

COSTA, Bruno Diego de Brito. Um resgate dos jogos populares e cooperativos no espaço pré-escolar na Casa da Criança Dr. João Moura. 2018, 26f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Educação Física) – Universidade Estadual da Paraíba, Campina Grande-PB, 2018.

COUTO, HergosRitor Froes. Manifestações Lúdicas: da imaginação à criatividade nos espaços da rua e da escola. Revista Exitus, v. 1, n. 1, p., 2011.

DARIDO, Suraya Cristina. Os conteúdos da educação física escolar: influências, tendências, dificuldades e possibilidades. Perspectivas da Educação Física escolar. UFF, v.2, n.1, p. 5-25, 2001.

DARIDO, Suraya Cristina. Os conteúdos na educação física escolar. In: DARIDO, Suraya Cristina. RANGEL, Irene Conceição Andrade (Coord.). Educação Física na escola. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2005.

FREIRE, João Batista. O jogo: entre o riso e o choro. Campinas, SP: Autores Associados, 2017.

FREIRE, Thaynan Xavier. Jogos na educação infantil: a importância do lúdico no desenvolvimento da criança. 2016,25f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Educação Física) – Faculdade de Ciências da Educação e Saúde Centro Universitário de Brasília (UniCEUB), Brasília-DF, 2016.

HUIZINGA, Johan. Homo Ludens: o jogo como elemento da cultura. Perspectiva: São Paulo, 1999.

KISHIMOTO, Tizuko Morchida. Jogo, brinquedo,brincadeira e a educação. In: KISHIMOTO, Tizuko Morchida.O jogo e a educaçãoinfantil. 5ª ed. São Paulo: Cortez, 2007.

LIMA, Maria Cláudia Virgínia de. Se essa rua fosse minha: O resgate dos Jogos Populares através da Educação Física Escolar, uma revisão de literatura. 2019, 46f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Educação Física) – Universidade Federal Rural de Pernambuco, Recife-PE, 2019.

MELLO, Alexandre Moraes. Psicomotricidade, Educação Física e Jogos Infantis. São Paulo: IBRASA, 2002.

MINAYO, Maria Cecília de Souza (org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002.

MOURA, MarlaMaria Moraes. O jogo na escola: Buscando sua identidade.2007, 72f. Trabalho de Conclusão deCurso (Graduação em Educação Física) - Universidade Regional do Cariri - URCA, Ceará 2007.

RIBEIRO, Jamile Cristina. A importância de resgatar as brincadeiras tradicionais no cotidiano escolar das crianças. 2017. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em pedagogia) – Universidade do Estado do Mato Grosso, Sinop-MT, 2017.

SECRETARIA DE ESTADO DE EDUCAÇÃO DE MINAS GERAIS. Currículo Básico Comum. Belo Horizonte, 2014.

SILVA, Andressa Marília. Jogos Populares e a Figuração Cotidiana de Crianças da Zona Rural do Município de Feira Nova – PE. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Educação Física) – Universidade Federal de Pernambuco, Vitória de Santo Antão, 2016.

SILVA, Sheila Aparecida Pereira dos Santos; MALDONADO, Daniel Teixeira. O jogo como manifestação da cultura corporal de movimento na Educação Física Escolar: as três dimensões do conteúdo e o desenvolvimento do pensamento crítico. Motrivivência, Santa Catarina, v.28, n.48, p. 386-403, set. 2016.

STRAUB, José Luiz. Infância e brincadeiras: Reciprocidade produzida no contexto escolar e fora dele. CEACD. Sinop: UNEMAT, 2003. p. 60

Published

2022-11-16

How to Cite

Dias Alves , S., & Chagas Ramalho, C. (2022). POPULAR GAMES AND SCHOOL PHYSICAL EDUCATION - MEANING FOR UNIVERSITY UNIVERSITIES IN MONTES CLAROS – MG. Revista Ciranda, 6(02), 75–89. https://doi.org/10.46551/259498102022019