WHAT CURRICULUM DO WE WANT AND WANT TO BUILD IN SCHOOLS IN A POST-PANDEMIC FUTURE?
DOI:
10.46551/259498102022021Keywords:
Curriculum, Liberating Education, Desire, WantAbstract
This text seeks to think about education as a liberating practice, questioning the curriculum
developed within school institutions. A curriculum that ranks relationships, reproduces teaching
models, prints routine, demands repetition and representation of program contents without stimulating
the student´s reflective and critical thinking. On the other hand, it is possible to build a curriculum ins
which criticality is present in the dialogue between the teacher and the student, where the words
spoken become forces for us to experience a liberating education. To guide this problematization, I
chose studies and research on the philosophy of difference.
Downloads
References
ARENDT, Hannah. Entre o passado e o futuro. Tradução Mauro W. Barbosa. 7. ed. São
Paulo: Perspectiva, 2016.
CORAZZA, Sandra Mara. Uma vida de professora. Ijuí: Ed. Unijuí, 2005.
DELEUZE, Gilles. Conversações. 2. ed. São Paulo: Editora 34, 2010.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. O anti-Édipo: capitalismo e esquizofrenia 1. 2. ed.
São Paulo: Editora 34, 2011.
DELEUZE, Gilles; PARNET, Claire. Diálogos. São Paulo: Editora Escuta, 1998.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 50.ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2011.
HOUAISS, Antônio; VILLAR, Mauro de Salles. Minidicionário Houaiss da língua
portuguesa. 3.ed. Rio de Janeiro: Objetiva, 2009.
KASTRUP, Virgínia. Aprendizagem, arte e invenção. Rev. Psicologia em Estudo,Maringá,
v.6, n.1, p. 17-27, jan./jun. 2001.
KOHAN, Walter O. Paulo Freire, mais do que nunca: uma biografia filosófica. Belo
Horizonte: Vestígio, 2019.
LARROSA. Jorge. Tremores:escritos sobre experiência. Belo Horizonte: Autêntica, 2016.
PARAÍSO, Marlucy Alves. Currículo, desejo e experiência. Rev.Educação & Realidade,
Porto Alegre, v. 34, p. 277-293, 2009.
PARAÍSO, Marlucy Alves. Diferença no currículo. Rev.Cadernos de Pesquisa, São Luís,
v.40, p. 591-609, 2010.
PARAÍSO, Marlucy. O currículo entre a busca por “bom desempenho” e a garantia das
diferenças. In: DALBEN, Ângela; DINIZ, Júlio; LEAL, Leiva e SANTOS, Lucíola. (org.).
Convergências e tensões no campo da formação e do trabalho docente: currículo, ensino
de educação física; ensino de geografia; ensino de história; escola, família e comunidade.
Belo Horizonte: Autêntica, 2010a.p. 132-152.
PARAÍSO, Marlucy Alves. Um currículo entre formas e forças. Rev. Educação, São Carlos.
v.38, n.1, p. 49-58, jan./abr. 2015.
PARAÍSO, Marlucy Alves. Uma vida de professora que forma professoras/es e trabalha
para o alargamento do possível no currículo. Curitiba: BrazilPublishing, 2019.
SCHÉRER, René. Aprender com Deleuze. Rev. Educação e Sociedade, Campinas, v.26,
n.93, p. 1183-1194, set./dez. 2005.
SCHÖPKE, Regina. Dicionário filosófico: conceitos fundamentais. São Paulo: Martins
Fontes, 2010.
ZOURABICHVILI, François. O vocabulário de Deleuze. Rio Janeiro: Sinergia, 2004.