WHAT CURRICULUM DO WE WANT AND WANT TO BUILD IN SCHOOLS IN A POST-PANDEMIC FUTURE?

Authors

  • Erika Mariana Abreu Soares UFVJM, FAVAG

DOI:

10.46551/259498102022021

Keywords:

Curriculum, Liberating Education, Desire, Want

Abstract

This text seeks to think about education as a liberating practice, questioning the curriculum
developed within school institutions. A curriculum that ranks relationships, reproduces teaching
models, prints routine, demands repetition and representation of program contents without stimulating
the student´s reflective and critical thinking. On the other hand, it is possible to build a curriculum ins
which criticality is present in the dialogue between the teacher and the student, where the words
spoken become forces for us to experience a liberating education. To guide this problematization, I
chose studies and research on the philosophy of difference.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Erika Mariana Abreu Soares, UFVJM, FAVAG

Doutora em Educação. Professora da Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e
Mucuri (UFVJM) e da Faculdade do Vale do Gorutuba (FAVAG).

References

ARENDT, Hannah. Entre o passado e o futuro. Tradução Mauro W. Barbosa. 7. ed. São

Paulo: Perspectiva, 2016.

CORAZZA, Sandra Mara. Uma vida de professora. Ijuí: Ed. Unijuí, 2005.

DELEUZE, Gilles. Conversações. 2. ed. São Paulo: Editora 34, 2010.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. O anti-Édipo: capitalismo e esquizofrenia 1. 2. ed.

São Paulo: Editora 34, 2011.

DELEUZE, Gilles; PARNET, Claire. Diálogos. São Paulo: Editora Escuta, 1998.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 50.ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2011.

HOUAISS, Antônio; VILLAR, Mauro de Salles. Minidicionário Houaiss da língua

portuguesa. 3.ed. Rio de Janeiro: Objetiva, 2009.

KASTRUP, Virgínia. Aprendizagem, arte e invenção. Rev. Psicologia em Estudo,Maringá,

v.6, n.1, p. 17-27, jan./jun. 2001.

KOHAN, Walter O. Paulo Freire, mais do que nunca: uma biografia filosófica. Belo

Horizonte: Vestígio, 2019.

LARROSA. Jorge. Tremores:escritos sobre experiência. Belo Horizonte: Autêntica, 2016.

PARAÍSO, Marlucy Alves. Currículo, desejo e experiência. Rev.Educação & Realidade,

Porto Alegre, v. 34, p. 277-293, 2009.

PARAÍSO, Marlucy Alves. Diferença no currículo. Rev.Cadernos de Pesquisa, São Luís,

v.40, p. 591-609, 2010.

PARAÍSO, Marlucy. O currículo entre a busca por “bom desempenho” e a garantia das

diferenças. In: DALBEN, Ângela; DINIZ, Júlio; LEAL, Leiva e SANTOS, Lucíola. (org.).

Convergências e tensões no campo da formação e do trabalho docente: currículo, ensino

de educação física; ensino de geografia; ensino de história; escola, família e comunidade.

Belo Horizonte: Autêntica, 2010a.p. 132-152.

PARAÍSO, Marlucy Alves. Um currículo entre formas e forças. Rev. Educação, São Carlos.

v.38, n.1, p. 49-58, jan./abr. 2015.

PARAÍSO, Marlucy Alves. Uma vida de professora que forma professoras/es e trabalha

para o alargamento do possível no currículo. Curitiba: BrazilPublishing, 2019.

SCHÉRER, René. Aprender com Deleuze. Rev. Educação e Sociedade, Campinas, v.26,

n.93, p. 1183-1194, set./dez. 2005.

SCHÖPKE, Regina. Dicionário filosófico: conceitos fundamentais. São Paulo: Martins

Fontes, 2010.

ZOURABICHVILI, François. O vocabulário de Deleuze. Rio Janeiro: Sinergia, 2004.

Published

2022-11-16

How to Cite

Abreu Soares, E. M. (2022). WHAT CURRICULUM DO WE WANT AND WANT TO BUILD IN SCHOOLS IN A POST-PANDEMIC FUTURE?. Revista Ciranda, 6(02), 111–119. https://doi.org/10.46551/259498102022021