TECHNICAL-SCIENTIFIC VISIT AT SOPHIA UNIVERSITY INSTITUTE: SOME REFLECTIONS ON LOVE TO THE WORLD
DOI:
10.46551/259498102022026Keywords:
Chiara Lubich and love, Hannah Arendt and amor mundi, Educational proposal and world, Technical-scientific visit and experienceAbstract
This paper aims to discuss a technical-scientific visit held at the Sophia University Institute, in Figline and Incisa-Valdarno, in the region of Tuscany - Italy, in articulation with the thoughts of Hannah Arendt and the experience of Chiara Lubich. To do so, it adopts an experience report written in an essay format and mobilizes the concept of love in both authors. The outcomes indicate that the educational proposal idealized by Chiara Lubich surpasses the concern with the academic training of the students only, because they reach a common experience of the world and responsibility for the community, whose knowledge produced and study projects go beyond the university scenario and are associated with local demands. These experiences seem to align with the Arendtian reflections on amor mundi as a human device to connect to the other in action, speech and inter-relationships woven in social life as well as in the commitment to others aiming to build a more humanized society.
Downloads
References
ALESSANDRA, P. Nati per incominciare: Vita e politica in Hannah Arendt. Milão: Vita e Pensiero, 2011.
ARENDT, H. Ação e a busca da felicidade. Tradução de Virgínia Starling. Edição de Ana Cecília Impellizieri Martins. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2018.
ARENDT. H. Entre o passado e o futuro. São Paulo: Perspectiva, 2014.
ARENDT, H. O Conceito de Amor em Santo Agostinho: ensaio de interpretação filosófica. Trad. Alberto Pereira Dinis. Lisboa: Instituto Piaget, 1997.
ARENDT, H. Origens do totalitarismo. Tradução de Roberto Raposo. São Paulo: Companhia das Letras, 1989.
ARENDT, H. A vida do espírito. Tradução de Antônio Abranches. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 1978.
ARENDT, H. Entrevistador: Roger Errera. Entrevista de 10 minutos com Hannah Arendt gravada em 1973 dentro da série "Un certain regard". YouTube. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=kWLkK9uZNuE>. Acesso em: 05 jan. 2022.
BENJAMIN, W. O Narrador. Considerações sobre a obra de Nikolai Leskov. In: BENJAMIN, W. (Org.) Magia e técnica, arte e política. Obras escolhidas. 7 ed. Trad. de Sérgio Paulo Rouanet, São Paulo: Editora Brasiliense, 1987.
CARVALHO, J. S. F. de. Educação, uma herança sem testamento: diálogos com o pensamento de Hannah Arendt. São Paulo: Perspectiva/ FAPESP, 2017. 144 p.
CORREIA, A. O significado político da natalidade: Arendt e Agostinho. In: CORREIA, A.; NASCIMENTO, M. (Orgs.). Hannah Arendt: entre o passado e o futuro. Juiz de Fora: UFJF, 2008. p. 15-34.
COSSEDDU, A. Alle “fonti” del diritto tra norma e vità. Nuova Umanità: rivista bimestrale di cultura, Roma, v. 35, n. 207, p. 297-313, mag./giu. 2013.
DUARTE, A. Hannah Arendt e o pensamento político sob o signo do amor mundi. In: Maria Clara Lucchetti Bingemer e Eliana Yunes (Orgs.). Mulheres de Palavra. São Paulo: Edições Loyola, 2003.
GAGNEBIN, J. M. Lembrar, escrever, esquecer. São Paulo: Editora 34, 2009.
INSTITUTO UNIVERSITÁRIO SOPHIA. Da un’intuizione di Chiara Lubich: le origini. Disponível em :<https://www.sophiauniversity.org/it/>. Acesso em: 02 fev. 2022.
LOPPIANO. La Storia. Disponível em: <https://www.loppiano.it/la-storia/>. Acesso em: 28 jan. 2022.
LUBICH, C. Attualità leggere il proprio tempo. Roma: Città Nuova, 1991.
LUBICH, C. A força do perdão. In: Movimentos dos Focolares (Org.) Palavra de vida. Vargem Grande Paulista: Cidade Nova, 2004.
LÜDKE, M.; CRUZ, G. B. DA. Contribuições ao debate sobre a pesquisa do professor da educação básica. Formação Docente: Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, v. 2, n. 3, p. 86-107, dez. 2010.
MOVIMENTO DOS FOCOLARES. Viver o carisma. Disponível em: <https://www.focolare.org/pt/chiara-lubich/viver-o-carisma>. Acesso em: 01 fev. 2022.
MUSSI, R. F. F.; FLORES, F. F.; ALMEIDA, C. B. Pressupostos para a elaboração de relato de experiência como conhecimento científico. Revista Práxis Educacional, Bahia, v. 17, n. 48, p. 60-77, out./dez. 2021.
PELLI, A. L’essere come amore negli scritti di Chiara Lubich. Nuova Umanità: rivista bimestrale di cultura, Roma, v. 33, n. 194, p. 185-207, mar./apr. 2011.
PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DE SÃO PAULO. Economia de Comunhão, Empreendedorismo e Inovação Social. Disponível em: <https://www5.pucsp.br/catedraignacysachs/economia-de-comunhao.html>. Acesso em: 03 mar. 2022.
RICOEUR, P. O Justo. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2008.
SAMPAIO, K. F. B.; CARVALHO, Z. J. V. O cuidado com o mundo ou o amor mundi e sua relação com a ação política em Hannah Arendt. Kínesis, v. 13, n. 34, p. 142 - 161, jul. 2021.
SANCHES, E. G. F. O conceito de amor agostiniano a partir de Hannah Arendt. 2018. 136 f. Dissertação (Mestrado em Filosofia) - Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Filosofia, Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Toledo, 2018.
SOARES, A. de S. Infância, natalidade e educação: diálogos com Hannah Arendt. Educação Unisinos, v. 21, n. 1, p.12-20, janeiro/abril, 2017.
TORNO, A. Chiara Lubich: a biography. New City Press of the Focolare, 2012. Traduzido por Bill Hartnett.