ESTÁGIO SUPERVISIONADO I: VIVÊNCIAS E REFLEXÕES DA PRÁTICA PEDAGÓGICA Á GESTÃO ESCOLAR
DOI:
10.46551/259498102023022Keywords:
Estágio Supervisionado. Formação Docente. Observação.Abstract
The Supervised Internship I of the Licentiate in Biological Sciences course, provides the undergraduate with the observation of teaching and pedagogical practice in the field school, as well as the analysis of the textbook, the physical aspects of the school, the Pedagogical Political Project and participation in planning and meetings. This article is a qualitative research, in which observation was used as a data production technique, using a logbook, subsequently an analysis of the experience was carried out during the Supervised Internship I in a municipal public school in the interior from Maranhão, from the observed results, it was verified that it is necessary to motivate students with new learning methodologies, it was noticed that the textbook constitutes an important pedagogical resource and that not all students at the school had this resource, it was noticed the difficulties and weaknesses of the teacher in the classroom. The supervised internship, even if it is observatory, becomes fundamental for the education professional, especially for
Downloads
References
BRASIL, Lei 11.788, de 25 de setembro de 2008. Dispõe sobre o estágio de estudantes; altera a redação do art. 428 da Consolidação das Leis do Trabalho – CLT, aprovada pelo Decreto-Lei nº 5.452, de 1º de maio de 1943, e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 26 set. 2008. Disponível em: .Acesso em 20 jul. 2019.
BORGES, F. A.; SILVA, A. R.N. O diário de pesquisa como instrumento de acompanhamento da aprendizagem e de análise de implicação do estudante/pesquisador. Revista Interface, Comunicação Saúde e Educação, Botucatu, v. 24, p. 1-14, 2020.
CARLINI, Alda Luiza (Org.). Os procedimentos de ensino fazem a aula acontecer. São Paulo: Avercamp, 2004.
CRESWELL, John W. Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. 2. ed., Porto Alegre: Artmed, 2007.
DUARTE, Carlos Eduardo. Avaliação da aprendizagem escolar: como os professores estão praticando a avaliação na escola. Revista Holos, n. 31 v. 8, p. 53-67, 2015.
FERREIRA, M.; MARTINS, E.; GONÇALVES, K. O estágio supervisionado como espaço de reflexão sobre o exercício da docência em química no ensino médio. Revista Formação Docente, v. 11, n. 20, p. 11-26, 2019.
FREITAS, S. A.; ANDRADE NETO, A. S. Análise dos conteúdos de física nos livros didáticos de ciências do nono ano do ensino fundamental aprovados pelo PNLD 2017. Revista Contexto e Educação, v. 34, n. 107, p. 174-188, 2019.
GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
HAYDT, Regina Celia Cazaux. A interação professor-aluno: curso de didática. São Paulo: Ática, 2010.
KUENZER, Acacia Zeneida. A formação de professores para o ensino médio: velhos problemas, novos desafios. Revista Educação e Sociedade, v. 32, n. 116, p. 667 -668, 2011.
LIBÂNEO, José Carlos. Organização e gestão da escola: teoria e prática. 6. ed. São Paulo: Herccus, 2018.
LIBÂNEO, José Carlos. Didática. São Paulo: Cortez, 1994.
LIBÂNEO, J. C.; OLIVEIRA, J. F.; THOSCHI, M. S. Educação escolar: políticas, estruturas e organização. São Paulo: Cortez, 2012.
LIMA, Maria Socorro Lucena. Reflexões sobre o estágio/ prática de ensino na formação de professores. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 8, n. 23, p. 195-205, 2008.
LUDKE, M.; ANDRÉ, M. E. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.
MACHADO, J.; SILVA, F. M. Estágio supervisionado em ensino de biologia: uma regência fundamentada no cotidiano escolar. Revista Vivências em Ensino de Ciências, v. 2, n. 1, p. 115- 119, 2018.
OLIVEIRA, Maria Auxiliadora Monteiro (Org.). Gestão educacional: novos olhares novas abordagens. 9. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2012.
PENNA, Marieta Gouvêia Oliveira. Reflexões sobre as ações de ensino de uma professora dos anos iniciais da educação básica. Revista Formação Docente, v. 10, n. 2, p. 183-198, 2018.
PRADO, Betty Carvalho Rocha Gonçalves. A física nos livros didáticos de ciências na perspectiva dos PCN. 2013. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática) – Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2013.
ROSA, Maria. Projeto araribá: ciências. 9º ano, 4. ed. São Paulo: Moderna, 2014. 444 p.
SEIXAS, R. H. M.; CALABRÓ, L.; SOUSA, D. O. A formação do professor e o desafio de ensinar ciências. Revista Thema, v. 14, n. 1, p. 289-303, 2017.
SOARES, Simaria de Jesus. Pesquisa científica: uma abordagem sobre o método qualitativo. Revista Ciranda, Montes Claros, v. 1, n.3, p. 168-180, 2019.
VIANA, Heraldo Marelin. Pesquisa em educação: a observação. Brasília: Liber, 2007.