TEACHER TRAINING AND TEACHER NARRATIVES ANALYZED IN THE "PLAYFUL AND CREATIVE LITERACY COURSE FOR THE EARLY YEARS OF SEEDF"

Authors

  • Nilvânia Cardoso Almeida Universidade de Brasília- UNB e Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal
  • Liliane Campos Machado Campos Machado Professora do Programa de Pós-graduação em Educação da Faculdade de Educação – FE da Universidade de Brasília – UnB.Universidade de Brasília - UnB https://orcid.org/0000-0001-7793-7350

DOI:

10.46551/259498102023024

Keywords:

Educação. Formação de professores. Narrativas docentes.

Abstract

This work results from the analysis of the reflective diary of the teacher training course, “Playful and Creative Literacy for the teacher Initial Years”, offered by the State Department of Education of the Federal District – SEEDF in 2015, through the Subsecretariat of Continuing Training for Professionals in Education (EAPE) and its regional trainers located in the Regional Coordination of Sobradinho - DF. The text explores teacher training and the narratives presented by participants during the course offered by SEEDF. It is a qualitative production, with an emphasis on the biographical narratives recorded in the reflective diary developed in the aforementioned training process. The literature review was based on Frigotto's studies; Ciavatta, (2003) and Souza (2006), Delory (2012), Matos and Souza (2015), Souza and Matos (2017), Larrosa (2002), whic  contributed to the understanding of the approaches made from the reflective records of students in the training process. The contribution of this training process made it possible to re-signify pedagogical practice based on the narratives presented during the conversation circles, in which theory and practice were articulated in order to justify the transformation of teaching action.

 

Keywords: Education. Teacher training. Teaching narratives.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Delory-Momberger, C. Introdução/ Há vida sem narrativa? In: Delory-Momberger, C. A. Condição Biográfico: ensaios sobre a narrativa de si na modernidade avançada. Natal: Editora da UFRN, 2012.

DISTRITO FEDERAL. Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal-SEEDF. Currículo em Movimento da Educação Básica: Pressuposto Teóricos. Brasília, 2014.

FRIGOTTO, G.; CIAVATTA, M. Educação básica no Brasil na década de 1990: subordinação ativa e consentida à lógica do mercado. Educ. Soc., Campinas, v. 24, n. 82, p. 93 -130, abr. 2003.

LARROSA, J. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Trad. de João Wanderley Geraldi. Revista Brasileira de Educação, Anped, São Paulo, n. 19, p. 20-28, jan./abr.2002.

MAGALHÃES, I.; MARTINS, A. R.; RESENDE, V. de M. Análise de discurso crítica: um método de pesquisa qualitativa. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2017.

SOUZA, E. C. de. Abordagem Biográfica e Formação de Professores: Conceitos, perspectiva formativa e autoformativa. In: Souza, E.C. O Conhecimento de si: Estágio e narrativas de formação de professores. Rio de Janeiro: DP&A, 2006.

SOUZA, E. C. de; MATOS, R de S. Literatura e Educação: narrativas na pesquisa educacional. In: OLIVEIRA, I. B. de; Graça Reis. (Org.). Pesquisas com formação de professores: rodas de conversa e narrativas de experiência. Petrópolis: DP et Alli, 2017, v. 1, p. 149-170.

MATOS, R de S.; SOUZA, E. C. de. O fenômeno da escrita (auto) biográfica: localizações teórico-históricas. In: SOUZA, E. C. de (Org.). (Auto) Biografias e Documentação Narrativa: redes de pesquisa e formação. Salvador: EDUFBA, 2015, v. 1, p. 173-184.

Published

2023-12-15

How to Cite

Cardoso Almeida, N., & Campos Machado, L. C. M. (2023). TEACHER TRAINING AND TEACHER NARRATIVES ANALYZED IN THE "PLAYFUL AND CREATIVE LITERACY COURSE FOR THE EARLY YEARS OF SEEDF". Revista Ciranda, 7(02), 28–39. https://doi.org/10.46551/259498102023024