GAMIFICAÇÃO COMO METODOLOGIA DE ENGAJAMENTO E MOTIVAÇÃO NO ENSINO DE LÍNGUA INGLESA

Authors

  • Danielle Ferreira de Souza Universidade Estadual de Montes Claros
  • Marcelo Vicente Silva Universidade Estadual de Montes Claros
  • Julia Barreto Almeida Universidade Estadual de Montes Claros
  • Vanessa Ribeiro Soares Universidade Estadual de Montes Claros

DOI:

10.46551/259498102024025

Keywords:

Ensino de língua inglesa

Abstract

.This study aims to explore teaching practices through active methodologies, considering the current perspectives of educational systems. In this sense, this research was based on characterizing socioemotional skills and their importance in the teaching and learning process, as well as analyzing gamification as a proposed methodology in English language teaching. Its assumptions highlight the learner's critical, active, and reflective participation, enabling environments that foster the student's cognitive development, taking into consideration the management of their emotions, their affective bond, engagement, and motivation towards their learning.

Keywords: English Language Teaching. Socioemotional Skills. Gamification.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marcelo Vicente Silva , Universidade Estadual de Montes Claros

Acadêmico do Curso de Letras Inglês formado em 2022 e professor de Língua Inglesa em Montes Claros. 

Julia Barreto Almeida, Universidade Estadual de Montes Claros

Graduada em Letras Inglês pela Unimontes em 2022 e graduada em Psicologia pela Faculdades Pitagóras. Professora de Língua Inglesa.

Vanessa Ribeiro Soares, Universidade Estadual de Montes Claros

Graduada em Letras Inglês pela Unimontes desde 2022. Professora de Língua Inglesa

References

ANTUNES, C. Como ensinar com afetividade. 2ª ed. São Paulo: Ática, 2008.

BACICH, Lilian; MORAN, José (Orgs.). Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso Editora, 2018.

FONTANA, David. Psicologia para professores. São Paulo: Loyola, 1998.

Goleman, D. Inteligência social: a nova ciência do relacionamento humano. Lisboa: Círculo de Leitores. 2011.

Goleman, D. Inteligência Emocional. 10ª ed. Lisboa: Atividades Editoriais, Ldª. Temas e Debates. 2001.

Goleman, D. Emotional intelligence. New York: Bantam Books. 1995.

Kapp, K. M. The gamification of learning and instruction: game-based methods and strategies for training and education. 2012.

OLIVEIRA, Tory. Nova escola, 2019. Disponível em: https://novaescola.org.br/conteudo/17034/como-esta-a-saude-mental-nas-escolas.

Acesso em: 30 jun. 2023.

Parâmetros Curriculares Nacionais. Introdução aos parâmetros curriculares nacionais. Secretaria de Educação Fundamental. Brasileira. MEC/SEF, 1997.

Published

2024-10-30

How to Cite

Souza, D. F. de, Vicente Silva , M., Barreto Almeida, J., & Ribeiro Soares, V. (2024). GAMIFICAÇÃO COMO METODOLOGIA DE ENGAJAMENTO E MOTIVAÇÃO NO ENSINO DE LÍNGUA INGLESA. Revista Ciranda, 8(02), 59–71. https://doi.org/10.46551/259498102024025