GAMIFICAÇÃO COMO METODOLOGIA DE ENGAJAMENTO E MOTIVAÇÃO NO ENSINO DE LÍNGUA INGLESA
DOI:
10.46551/259498102024025Keywords:
Ensino de língua inglesaAbstract
.This study aims to explore teaching practices through active methodologies, considering the current perspectives of educational systems. In this sense, this research was based on characterizing socioemotional skills and their importance in the teaching and learning process, as well as analyzing gamification as a proposed methodology in English language teaching. Its assumptions highlight the learner's critical, active, and reflective participation, enabling environments that foster the student's cognitive development, taking into consideration the management of their emotions, their affective bond, engagement, and motivation towards their learning.
Keywords: English Language Teaching. Socioemotional Skills. Gamification.
Downloads
References
ANTUNES, C. Como ensinar com afetividade. 2ª ed. São Paulo: Ática, 2008.
BACICH, Lilian; MORAN, José (Orgs.). Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso Editora, 2018.
FONTANA, David. Psicologia para professores. São Paulo: Loyola, 1998.
Goleman, D. Inteligência social: a nova ciência do relacionamento humano. Lisboa: Círculo de Leitores. 2011.
Goleman, D. Inteligência Emocional. 10ª ed. Lisboa: Atividades Editoriais, Ldª. Temas e Debates. 2001.
Goleman, D. Emotional intelligence. New York: Bantam Books. 1995.
Kapp, K. M. The gamification of learning and instruction: game-based methods and strategies for training and education. 2012.
OLIVEIRA, Tory. Nova escola, 2019. Disponível em: https://novaescola.org.br/conteudo/17034/como-esta-a-saude-mental-nas-escolas.
Acesso em: 30 jun. 2023.
Parâmetros Curriculares Nacionais. Introdução aos parâmetros curriculares nacionais. Secretaria de Educação Fundamental. Brasileira. MEC/SEF, 1997.