The influence of teaching regularity from spatial econometric models for Minas Gerais

Authors

DOI:

10.46551/epp2024v12n0203

Keywords:

Education, Educational Determinants, Spatial Econometric.

Abstract

The importance of the search for educational determinants is widely debated in economic theory, the results of studies between the 60's and 90's indicated only the relevance of the student's socioeconomic characteristics and the mother's education as relevant factors, but the use of other models and Applications have shown that teacher, school and class characteristics are relevant in modeling student performance. From data from the Saeb and the Censo da Educação Básica, a database was built to analyze the spatial characteristics of this issue, as well as the influence of teacher regularity on the performance of elementary school students (final years). The results obtained from the application of georeferencing methods indicated the strong influence of socioeconomic characteristics and maternal education, but also indicated the importance of age-grade distortion and spatial multiplier parameter, indicating that students' grades are influenced by neighborhood. Another important result was in relation to the impact of government spending on education activities which indicated to be significant in all estimated models.  

Keywords: Education, Educational Determinants, Spatial Econometric.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Vanessa Ragone Azevedo, Federal University of Maranhão

Bachelor’s degree in Economics from the Federal University of Juiz de Fora (2014), Master’s degree in Economics and Development from the Federal University of Santa Maria (2017), and PhD in Economics from the Federal University of Juiz de Fora (2021). Assistant Professor at the Federal University of Maranhão, with a primary focus on educational public policies, economics of education, and teacher absenteeism.

http://lattes.cnpq.br/3634272154668418

References

ALBERNAZ, Ângela; FERREIRA, Francisco HG; FRANCO, Creso. Qualidade e equidade na educação fundamental brasileira. Texto para discussão, 2002.

ALMEIDA, Eduardo. Econometria Espacial Aplicada. Campinas: Alínea, 2012.

ALVES, M. T. G.; SOARES, J. F. Efeito-escola e estratificação escolar: o impacto da composição de turmas por nível de habilidade dos alunos. Educação em Revista, v. 45, p. 25-28, jun. 2007.

BARRO, R. J. e Xavier SALA-I-MARTIN. Technological Diffusion, Convergence, and Growth. Journal of Economic Growth, vol. 2, pp.1-26, 1997.

BARROS, R. P; MENDONÇA, R. Investimentos em Educação e Desenvolvimento Econômico. Rio de Janeiro, IPEA, 1997. (Texto para Discussão No. 525)

BIONDI, Roberta L.; FELÍCIO, Fabiana. Atributos escolares e o desempenho dos estudantes: uma análise de painel dos dados do SAEB. Brasília: INEP, 2007.

BIONDI, Roberta L.; VASCONCELLOS, Lígia; MENEZES-FILHO, Naércio A. Avaliando o Impacto da Olimpíada Brasileira de Matemática das Escolas Públicas no desempenho de matemática nas avaliações educacionais. In: 31º Encontro da Sociedade Brasileira de Econometria, 2009, Foz do Iguaçu. Encontro Brasileiro de Econometria - SBE, 2009.

BIONDI, Roberta L.; VASCONCELLOS, Lígia; MENEZES-FILHO, Naércio A. Avaliando o impacto do programa Escrevendo o Futuro no desempenho das escolas públicas na Prova Brasil e na renda futura dos estudantes. Anais do XXXVII Encontro Nacional de Economia da ANPEC, Foz do Iguaçu, Paraná, 2009.

BISHOP, J. Is the test score decline responsible for the productivity growth decline? American Economics Review. Vol. 79 (1), p. 178-97, 1989.

CÉSAR, C. C.; SOARES, J. Desigualdades acadêmicas induzidas pelo contexto escolar. Revista Brasileira de Estudos de População, v. 18, n. 1/2, p. 97-110, 2001.

COLEMAN, J. S. et al. Equality of educational Opportunity. U.S. Government printing office. Washington, DC, 1966.

ERTUR, C; KOCH, W. Growth, technological interdependence and spatial externalities: theory and evidence. Jounal of Applied Econometrics, v.22, issue 6, 2007.

FELÍCIO, F.; FERNANDES, R. O efeito da qualidade da escola sobre o desempenho escolar: uma avaliação do ensino fundamental no Estado de São Paulo. Anais do XXXIII Encontro Nacional de Economia, Natal/RN, Brasil. ANPEC, 2005.

FUJITA, M.; KRUGMAN, P. & VENABLES, A. The spatial economy. Cambridge, MIT, 1999.

HANUSHEK, E. A.; KIMKO, D. D. Schooling, labor-force quality and the growth of nations? The American Economic Review, 90(5):1184–1208.2000

HOLLAND, P. W. Statistics and casual inference. Journal of the American Statistical Association , v. 81, n. 306, p. 945-960, 1986.

HEWINGS, G., MAGALHAES, A., AZZONI, C. R. Spatial dependence and regional inequality in Brazil. Investigaciones Regionales, Madrid, v. 6, p. 5-20, 2005.

MACHADO, Ana Flávia et al. Qualidade do ensino em matemática: determinantes do desempenho dos alunos em escolas públicas estaduais mineiras. Revista Economia, v. 9, n. 01, p. 23-45, jan/abr., 2008

MENEZES-FILHO, Naércio. A Evolução da Educação no Brasil e seu Impacto no Mercado de Trabalho. São Paulo, FEA/USP, 2001.

MENEZES-FILHO, Naércio. Os determinantes do desempenho escolar no Brasil. Instituto Futuro Brasil, IBMEC São Paulo e Faculdade de Economia e Administração da Universidade de São Paulo. Sumário Executivo, 2007.

MORENO, R., TREHAN, B. Location and the Growth of Nations, Journal of Economic Growth, 2, pp.399-418, 1997.

MORETTI, E. Estimating the Social Return to Higher Education: Evidence from Longitudinal and Repeated Cross-sectional Data. Journal of Econometrics, n.121, p.175-212, 2004.

MURNANE, R. J., WILLETT, J. B. AND LEVY, F. The growing importance of cognitive skill in wage determination. Review of Economics and Statistics, vol. 77 (2) p. 251-66, Maio, 1995.

MURPHY, K. M. AND PELTZMAN, S. School Performance and the Youth Labor Market. Journal of Labor Economics, vol.22 (2), pp.299-325, The University of Chicago. 2004.

PALERMO, G. A.; DO NASCIMENTO SILVA, D. B.; NOVELLINO, M. S. F. Fatores associados ao desempenho escolar: uma análise da proficiência em matemática dos alunos do 5º ano do ensino fundamental da rede municipal do Rio de Janeiro. Revista Brasileira de Estudos de População, v. 31, n. 2, p. 367-394, 2014.

RAMOS, R., SURIÑACH, J., ARTÍS, M. Human capital spillovers, productivity and regional convergence in Spain. Papers in Regional Science, Volume 89 n2 June 2010.

RIANI, J. L. R.; RIOS-NETO, E. L. G. Background familiar versus perfil escolar do município: qual possui maior impacto no resultado educacional dos alunos brasileiros? Revista Brasileira de Estudos de População, v. 25, n. 2, p. 251-269, jul./dez. 2008.

RIVKIN, S. G. Black/white differences in schooling and employment. Journal of Human Resources, vol.30 (4), p. 826-52, 1995.

RIVKIN, Steven G.; HANUSHEK, Eric A.; e KAIN, John F. Teachers, Schools, and Academic. Achievement. Econometrica. vol. 73, No.2, p417-58. 2005

ROSENTHAL S., STRANGE W. The attenuation of human capital externalities. Journal of Urban Economics 64: 373–389, 2008.

SILVEIRA NETO, R. M. Crescimento e spillovers: a localização importa? Evidências para os estados brasileiros. Revista Econômica do Nordeste, Fortaleza, v. 32, p. 524-545, 2001.

SOARES, Tufi M.Modelo de três níveis hierárquicos para a proficiência dos alunos de 4ª série avaliados no teste de língua portuguesa do SIMAVE/PROEB 2002. Revista Brasileira de Educação, n.29, p.73-87. 2005

SOUZA, M. R. P. Análise da variável escolaridade como fator determinante do crescimento econômico. FAE, Curitiba, Vol. 2, No. 3, p.47-56. 1999

VERNIER, Laura. D. S.; BAGOLIN, Izete. P.; JACINTO, Paulo. A. Fatores que Influenciam o Desempenho Escolar no Estado do Rio Grande do Sul: Uma Análise com Regressões Quantílicas. Análise Econômica, v. 33, n.64, 2015.

VERNIER, Laura Desirée Silva; BAGOLIN, Izete Pengo; FOCHEZATTO, Adelar. Distribuição e disseminação espacial da educação nos municípios brasileiros. 45º Encontro Nacional de Economia, p. 18, 2017

Published

2024-11-07

How to Cite

Ragone Azevedo, V. (2024). The influence of teaching regularity from spatial econometric models for Minas Gerais. Journal of Economics and Public Policies, 12(2), 42–61. https://doi.org/10.46551/epp2024v12n0203