Public policies and gender relations: an analysis of the evolution of the participation of black women from Maranhão in higher education from 2003 to 2011
DOI:
10.46551/epp2024v12n0208Keywords:
Public policies, Higher education, Black woman.Abstract
The aforementioned article proposed to analyze whether public policies aimed at education, adopted during the period from 2003 to 2011, became an influencing factor in the entry of Black women into higher education. In particular, during the period in question, educational public policies directed at higher education were created as a channel for the entry of Black youth and those from low-income backgrounds into Public and Private Higher Education Institutions. This research sought to demonstrate whether the creation of higher education public policies quantitatively impacted the inclusion of the Black female population from Maranhão in higher education. The effects of the adoption of these policies will be evaluated based on the analysis of indicators derived from information collection platforms, as well as other research sources, such as books, electronic journals, and other works that engage with the topic.
Downloads
References
ARTES, Amélia; RICOLDI, Arlene Martinez. Acesso de negros no ensino superior: o que mudou entre 2000 e 2010. Caderno de Pesquisa, v. 45, n.158, p.858-881, dez/out. 2015.
BERGMANN, Bárbara. In defense of affirmative action. New York: BasicBooks, 1996.
BRASIL. IBGE- INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Censo Demográfico. Microdados, 2000.
______. Censo Demográfico. Microdados, 2010.
______. Portal de dados abertos do ministério da educação. Disponível em: < http://dadosabertos.mec.gov.br/prouni > . Acesso em 29 de janeiro de 20222.
______. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal: Centro Gráfico, 1988.
CONTINS, Márcia; SANTANA, Luís Carlos. O movimento negro e a questão da ação afirmativa. Revista Estudos Feministas, Florianópolis, v. 4, n. 1, p. 209-220, 1996.
GUIMARÃES, Antônio Sérgio Alfredo. A Desigualdade que anula a desigualdade: notas sobre a ação afirmativa no Brasil. In: SOUZA, Jessé (Org.). Multiculturalismo e racismo: uma comparação Brasil- Estados Unidos. Brasília: Paralelo 15, 1997. p. 233 - 242.
______. Acesso de negros às universidades públicas. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n.118, p.247-268, mar. 2003.
INEP- INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. Censo da Educação Superior 2003. Disponível em: <http://portal.inep.gov.br/web/guest/sinopses-estatisticas-da-educacao-superior>. Acesso em: 01/02/2022.
______. Censo da Educação Superior 2011. Disponível em: <http://portal.inep.gov.br/web/guest/sinopses-estatisticas-da-educacao-superior>. Acesso em: 01/02/2022.
JÚNIOR, J. F.; DAFLON, V. T.; CAMPOS, L. A. Ação afirmativa, raça e racismo: uma análise das ações de inclusão racial nos mandatos de Lula e Dilma. Revista de Ciências Humanas, v. 12, n. 2, p. 1-16, 2012.
MULHOLLAND, Timothy. O sistema de cotas para negros na Universidade de Brasília. In: FERES JÚNIOR, João; ZONINSEIN, Jonas (Orgs.) Ação afirmativa e universidade: experiências nacionais comparadas. Brasília: UnB, 2006. p. 183-185.
MUNANGA, Kabengele. Políticas de ação afirmativa em benefício da população negra no Brasil: um ponto de vista em defesa de cotas. Revista Sociedade e Cultura, v. 4, n. 2, p. 31-43, jul/dez. 2001.
PAULA, Marilene de. A promoção da igualdade racial na era Lula. In: PAULA, Marilene de. (Org.). “Nunca antes na história desse país”...?: um balanço das políticas do governo Lula. Rio de Janeiro: Fundação Heinrich Böll, 2011. p. 60-75.
ROSEMBERG, F. Ação afirmativa na pós-graduação: o Programa Internacional de Bolsas da Fundação Ford na Fundação Carlos Chagas. Textos FCC, v. 36, jun., 2013.
SANTOS, Sales do Augusto. Políticas públicas de promoção da igualdade racial, questão racial, mercado de trabalho e Justiça Trabalhista. Revista do Tribunal Superior do Trabalho, São Paulo, SP, v. 76, n. 3, p. 72-105, jul./set. 2010.
______. Ações Afirmativas nos Governos FHC e Lula: um balanço. Revista Tomo, n.24, p. 37-83, 2014.
SANTOS, A. P. Itinerário das ações afirmativas no ensino superior público brasileiro: dos ecos de Durban à Lei das Cotas. Revista de Ciências Humanas, Viçosa, v. 12, n. 2, p. 289 317, jul./dez. 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 1970 Journal of Economics and Public Policies
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Os trabalhos publicados não serão remunerados em hipótese alguma.
O (s) autor (es), ao submeterem o trabalho à análise, automaticamente cedem os direitos de publicação à Revista, em sua versão eletrônica. e/ou impressa (A revista também será impressa e depositada em algumas bibliotecas de referência) licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution (CC BY-NC-ND 4.0).
Os autores dos trabalhos aprovados NÃO terão direito a qualquer exemplar da edição em que constar sua publicação, pois trata-se de versão eletrônica.
Serão aceitos trabalhos com, no máximo, três autores.
Todos os casos não previstos serão analisados e decididos pelo Conselho Editorial que, dentre outras atribuições, ficará encarregada de informar aos autores da possibilidade da publicação, contra os quais não caberá recurso.