Mathematics curriculum materials and their relations with brazilian policy enactment

Authors

DOI:

10.24116/emd25266136v1n32017a01

Keywords:

Mathematical Curriculum Materials, Policy Enactment, Mathematics Education

Abstract

In this article we present some arguments about the need to investigate mathematical curricular materials that emerge from public policies. For this, we analyze two public policies that produced curricular materials of Mathematics, being one of the state of Ceará and another of the state of São Paulo. Our discussion is mainly based on Stephen Ball's public policy studies and on Martínez Bonafé's curriculum materials. In a punctual analysis, we highlight the presence of concerns about learning assessments in policy propositions or in the use of materials by teachers. Because this is an ongoing research, we conclude the article by presenting a possibility of research on curricular materials related to the elements that surround and influence the production and use of these instruments in the context of public policies.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BALL, Stephen J. Diretrizes políticas globais e relações políticas locais em Educação. Currículo sem Fronteiras, Porto Alegre, v. 1, n. 2, p. 99-116, jul./dez. 2001.

BALL, Stephen J. Educação Global S.A.: novas redes políticas e o imaginário neoliberal. Ponta Grossa: Editora UEPG, 2014.

BALL, Stephen J.; MAGUIRE, Meg; BRAUN, Annette. Como as escolas fazem as políticas: atuação em escolas secundárias. Tradução de Janete Bridon. Ponta Grossa: Editora UEPG, 2016.

BONAFÉ, Jaume Martínez. Materiales curriculares y cambio educativo: siete cuestiones abiertas y una propuesta de urgencia. In: BONAFÉ, Jaume Martinez. (Org.). Trabajar en la Escuela: profesorado y reformas en el umbral del siglo XXI. Buenos Aires, Miño y Dávila, 1999.

BONAFÉ, Jaume Martínez; RODRIGUEZ, Jesús Rodriguez. O currículo e o livro didático: uma dialética sempre aberta. In: SACRISTÁN, José Gimeno. (Org.). Saberes e Incertezas sobre o currículo. Tradução de Alexandra Salvaterra. Porto Alegre: Penso, 2013, p. 209-225.

FREIRE, Emanuella Sampaio. A influência da língua materna na Matemática: uma análise dos resultados das avaliações dos alunos do 3° ano do ensino fundamental do estado do Ceará. 2012. 123f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação. Universidade Federal do Ceará. Fortaleza.

JANUARIO, Gilberto. Marco conceitual para estudar a relação entre materiais curriculares e professores de Matemática. 2017. 194f. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Faculdade de Ciências Exatas e Tecnologias. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. São Paulo.

LIMA, Silvana Ferreira. Relações entre professores e materiais curriculares no ensino de números naturais e sistema de numeração decimal. 2014. 217f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Faculdade de Ciências Exatas e Tecnologias. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. São Paulo.

MOREIRA, Darlinda; PONTE, João Pedro Mendes da., PIRES, Manuel Vara, TEIXEIRA, Paula. Manuais escolares: um ponto de situação. In: XV ENCONTRO DE INVESTIGAÇÃO EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, Monte Gordo. Anais do XV EIEM: Currículo e desenvolvimento curricular: desafios para a Educação Matemática. Lisboa: SPIEM, 2006, p. 1-22.

PACHECO, Débora Reis. O uso de materiais curriculares de Matemática por professores dos anos iniciais do Ensino Fundamental para o tema Espaço e Forma. 2015. 174f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Faculdade de Ciências Exatas e Tecnologias. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. São Paulo.

PIRES, Celia Maria Carolino. O desenvolvimento do projeto Educação Matemática nos Anos Iniciais (EMAI) no âmbito da Secretaria de Educação. In: XII ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 2016, São Paulo. Anais do XII ENEM: Educação Matemática na contemporaneidade: desafios e possibilidades. São Paulo: SBEM / Unicsul, 2016, p. 1-10.

REMILLARD, Janine. T; HERBEL-EISENMANN, Beth A.; LLOYD, Gwendolyn Monica. (Ed.). Mathematics Teachers at Work: connecting curriculum materials and classroom instruction. New York: Taylor & Francis, 2009.

SIMON, Martin. A. Reconstructing mathematics pedagogy from a constructivist perspective. Journal for Research in Mathematics Education, v. 26, n. 2, p. 114-145, mar. 1995. DOI: 10.2307/749205.

STAVIS, Jaqueline Cristiane. O contexto de produção e tendências teórico-metodológicas de um material que marcou o ensino de Matemática: Geometria Experimental. 2011. 126f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade São Francisco. Itatiba.

Published

2017-12-01

How to Cite

PACHECO, Débora Reis; PIRES, Célia Maria Carolino. Mathematics curriculum materials and their relations with brazilian policy enactment. Educação Matemática Debate, Montes Claros, vol. 1, no. 3, p. 256–276, 2017. DOI: 10.24116/emd25266136v1n32017a01. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/34. Acesso em: 3 jul. 2024.