A comparative study between the performance of 4th and 6th grade students in solving Sequence of Patterns tasks

Autores

DOI:

10.46551/emd.v9n16a03

Palavras-chave:

Early Algebra, Sequence Pattern, Early Years, Final Years

Resumo

This paper aims to investigate and compare the performance of 4th and 6th grade students in solving tasks involving Sequence Patterns of the Crescent and Repetitive types, in the iconic and numerical contexts, using qualitative and quantitative methodological approaches. The study involved 81 students who solved four sequence pattern tasks. The analysis was based on relevant theories and test statistics. The results showed that 6th graders got 68% right, while 4th graders got 47%. Despite this difference, the statistical analysis did not consider it significant. This study highlights the relevance of research to understanding algebra performance in the early years of primary school, suggesting new areas for investigation.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Referências

BASSETO, Camila. Aplicação do Teste Qui-Quadrado sobre a associação entre proficiência em matemática e fatores socioeconômicos: uma abordagem com dados SARESP. In: Proceeding Series of the Brazilian Society of Computational and Applied Mathematics. Mato Grosso do Sul, 2021, p. 1-7. https://doi.org/10.5540/03.2021.008.01.0372

BASTOS, Lígia; MERLINI, Vera. Early Algebra: A álgebra que emerge das estratégias de resolução utilizadas por estudantes dos Anos Iniciais. REnCiMa, v. 11, n. 1, p. 91-109, jan./mar. 2020. https://doi.org/10.26843/rencima.v11i1.2031

BLANTON, Maria; KAPUT, James. Characterizing a classroom practice that promotes algebraic reasoning. Journal for Research in Mathematics Education, v. 36, n. 5, p. 412-46, nov. 2005.

BLANTON, Maria; STEPHENS, Ana; KNUTH, Eric; GARDINER, Ângela Murphy; ISLER, Isil; KIM, Jee-Seon. The development of children’s algebraic thinking: the impact of a comprehensive early algebra intervention in third grade. Journal for Research in Mathematics Education, v. 46, n. 1, p. 39-87, 2015. https://doi.org/10.5951/jresematheduc.46.1.0039

BOOTH, Lesley. Children's difficulties in beginning algebra, In: COXFORD, Arthur; SHULTE, Albert. (Ed.). The ideas of Algebra, K-12: 1988 Yearbook. Reston: NCTM, 1988, p. 20-32.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular: Educação Infantil e Ensino Fundamental. Brasília: MEC/SEB, 2017.

DIAS, Guédulla; NOGUTI, Fabiane. Considerações sobre a Álgebra Acadêmica e a Álgebra Escolar: um estudo em cursos de Matemática Licenciatura. Educação Matemática Debate, v. 7, n. 13, p. 1-22, 2023. https://doi.org/10.46551/emd.v7n13a06

FIORENTINI, Dário. Rumos da Pesquisa Brasileira em Educação Matemática: o caso da produção científica em cursos de Pós-Graduação. 1994. 425f. Tese (Doutorado em Educação). Universidade Estadual de Campinas. Campinas. https://doi.org/10.47749/T/UNICAMP.1994.78833

FLICK, Uwe. Métodos de pesquisa: introdução à pesquisa qualitativa. Translated by Joice Elias Costa. Rio de Janeiro: Artmed-Bookman, 2009.

JERÔNIMO, Andiara Campelo Oliveira. Um estudo comparativo entre os desempenhos dos estudantes do Ensino Fundamental que já estudaram Álgebra (9º ano) e os que ainda irão estudá-la formalmente (6º ano). 2019. 149f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática). Universidade Estadual de Santa Cruz. Ilhéus.

LINS, Rômulo; GIMENEZ, Joaquim. Perspectivas em Aritmética e Álgebra para o século XXI. Campinas: Papirus, 1997.

LUDKE, Menga; ANDRÉ, Marli. Pesquisa em Educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.

MAGINA, Sandra; MOLINA, Marta. Enfoque funcional en Early Algebra en las aulas brasileñas: ¿De dónde partimos?. Revista Internacional de Pesquisa Em Educação Matemática, v.13, n. 4, p. 1-17, set./dez. 2023. https://doi.org/10.37001/ripem.v13i4.3354

PONTE, João Pedro da; BRANCO, Neusa; MATOS, Ana. Álgebra no Ensino Básico. Lisboa: DGIDC, 2009.

PORTO, Rosemary. Early álgebra: prelúdio da Álgebra por estudantes do 3° e 5º anos do Ensino Fundamental. 2018. 181f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática). Universidade Estadual de Santa Cruz. Ilhéus.

RADFORD, Luis. The progressive development of early embodied algebraic thinking. Mathematics Education Research Journal, v. 26, n. 2, p. 257-277, jun. 2014. https://doi.org/10.1007/s13394-013-0087-2

RIBEIRO, Alessandro; CURY, Helena. Álgebra para a formação do professor: explorando os conceitos de equação e de função. Belo Horizonte: Autêntica, 2015.

TEIXEIRA, Antonio César Nascimento; MAGINA, Sandra Maria Pinto; MERLINI, Vera Lucia. Performance and strategies used by Elementary School fifth graders when solving problems involving functional reasoning. In: SPINILLO, A.; LAUTERT, Sintria; BORBA, Rute. (Org.). Mathematical reasoning of children and adults. Switzerland: Springer, 2021, p. 191-218.

VALE, Isabel; BARBOSA, Ana. Pensamento algébrico: contributo da visualização na construção da generalização. Educação Matemática Pesquisa, v. 21, n. 3, p. 398-418, 2019. https://doi.org/10.23925/1983-3156.2019vol21i3p398-418

VALE, Isabel; PIMENTEL, Teresina; ALVERENGA, Dina; FÃO, Antônio. Uma proposta didática envolvendo padrões — 1º e 2º ciclos do Ensino Básico. Viana do Castelo: ESE/IPVC, 2011.

VAN DE WALLE, John. Matemática no Ensino fundamental: formação de professores e aplicação em sala de aula. Translated by Paulo Henrique Colonese. Porto Alegre: Artmed, 2009.

YAMANAKA, Otávio; MAGINA, Sandra. Um estudo da Early Algebra sob a luz da teoria dos Campos Conceituais de Gerard Vergnaud. In: Anais do 9º Encontro Paulista de Educação Matemática. Bauru, 2008, p. 1-15.

Arquivos adicionais

Publicado

01-02-2025

Como Citar

SANTANA, R. de C. C. L.; MAGINA, S. A comparative study between the performance of 4th and 6th grade students in solving Sequence of Patterns tasks. Educação Matemática Debate, Montes Claros, v. 9, n. 16, p. 1–14, 2025. DOI: 10.46551/emd.v9n16a03. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/7322. Acesso em: 6 mar. 2025.

Edição

Seção

Artigos