Financial education: the challenges of training educators of young learners

Autores

DOI:

10.46551/emd.v8n15a13

Palavras-chave:

Professional Education, Financial Education, Teacher Education, Young Learners

Resumo

This paper aims to investigate the current scenario of how Financial Education is taught by teachers at an institution that trains young learners, in order to propose a continuing education program in Financial Education. It is considered essential that teachers have knowledge acquired from both training and practical experience. The methodology employed was applied research, with a qualitative approach, using data collection and analysis, as well as thematic analysis. The study presents a scenario in which the importance of Financial Education in the lives of young learners is recognized, but identifies that the lack of teacher training is an obstacle. This challenge can be overcome through continuing education and communities of practice to train them in Financial Education.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Referências

BARBOSA, Gabriela dos Santos; ARAÚJO, Jerlan Manaia de; PAES, Ana Marlice Manhães Modelagem Matemática e Educação Financeira: uma integração possível no desenvolvimento da criticidade dos estudantes. Educação Matemática Debate, v. 4, n. 10, p. 1-25, 2020. https://doi.org/10.46551/emd.e202058

BAUMAN, Zygmunt. O mal-estar da pós-modernidade. Translated by Mauro Gama e Cláudia Martinelli Gama. Rio de Janeiro: Zahar, 1998.

BAUMAN, Zygmunt. Vida a crédito. Translated by Alexandre Werneck. Rio de Janeiro: Zahar, 2010.

BAUMAN, Zygmunt. Vida para consumo. Translated by Carlos Alberto Medeiros. Rio de Janeiro: Zahar, 2008.

BERGAMO, Renata Oliveira Campos. Coordenador pedagógico: comunicação e desenvolvimento da competência socioemocional docente na Educação Profissional. 2021. 108f. Dissertação (Mestrado em Gestão e Desenvolvimento da Educação Profissional). Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza. São Paulo.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular: Educação Infantil e Ensino Fundamental. Brasil: MEC/SEB, 2017.

BRAUN, Virginia; CLARKE, Victoria. Using thematic analysis in Psychology. Qualitative Research in Psychology, v. 3, n. 2, p. 77-101, 2006. http://dx.doi.org/10.1191/1478088706qp063oa

CHIARELLO, Ana Paula Rohrbek. Educação Financeira Crítica: novos desafios na formação continuada de professores. 2014. 149f. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Comunitária da Região de Chapecó. Chapecó.

COCHRAN-SMITH, Marilyn; LYTLE, Suzan. L. Relationships of knowledge and practice: teacher learning in communities. Review of Research in Education, v. 24, p. 249-305, 1999. https://doi.org/10.3102/0091732X024001249

CRESWELL, John. Projeto de Pesquisa: Métodos Qualitativo, Quantitativo e Misto. Translated by Magda Lopes. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2010.

GONH, Maria da Glória. Educação Não Formal e o educador social: atuação no desenvolvimento de projetos sociais. São Paulo: Cortez, 2010.

HARARI, Yuval Noah. 21 lições para o século XXI. Translated by Paulo Geiger. São Paulo: Companhia das Letras, 2018.

IGNACIO, Fabiana. O inglês como meio de instrução (EMI) na Educação Profissional: possibilidades e desafios para a formação docente. 2022. 130f. Dissertação (Mestrado em Gestão e Desenvolvimento da Educação Profissional). Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza. São Paulo.

KISTEMANN JR., Marco Aurélio. Economização, capital humano e literacia financeira na ótica instrumental da OCDE na ENEF. In: CAMPOS, Celso Ribeiro; COUTINHO, Cileda de Queiroz e Silva. (Org.). Educação Financeira no contexto da Educação Matemática: pesquisas e reflexões. Taubaté: Akademy, 2020, p. 15-50.

LOPES, Fernanda; KISTEMANN JR, Marco Aurélio; JÚLIO, Ronaldo Júlio. Reflexões sobre os pressupostos teóricos na formação do professor de Matemática que atua com Educação Financeira. Tangram, v. 6, n. 4, p. 141-160, 2023. https://doi.org/10.30612/tangram.v6i4.17685

Machado, Joaquim; FORMOSINHO, João. (2009). Professores, escola e formação: políticas e práticas de formação contínua. In: FORMOSINHO, João. (Coord.). Formação de professores: aprendizagem profissional e acção docente. Porto: Porto Editora, 2009, 287-303.

MIZUKAMI, Maria da Graça Nicoletti; REALI, Aline Maria de Medeiros Rodrigues; REYES, Claudia Raimundo; MARTUCCI, Elisabeth Márcia; LIMA, Elson Fernandes; TANCREDI, Regina Puccinelli; MELLO, Roseli Rodrigues. Escola e aprendizagem na docência: processos de investigação e formação. São Carlos: EdUFSCar, 2010.

MUNDY, Shaun. Financial Education Programmes in Schools: Analysis of Selected Current Programmes and Literature Draft Recommendations for Best Practices. OECD Journal: General Papers, v. 2008, p. 53-127, 2008. https://doi.org/10.1787/gen_papers-v2008-art18-en

OECD — Organisation for Economic Co-operation and Development. Recommendation on Principles and Good Practices for Financial Education and Awareness. Paris: OECD Publishing, 2005

PESSOA, Cristiane Azevedo dos. Educação Financeira: O que tem sido produzido em mestrados e doutorados defendidos entre 2013 e 2016 no Brasil? In: CARVALHÊDO, Josania Lima Portela; CARVALHO, Maria Vilani Cosme de; ARAUJO, Francisco Antonio Machado. (Org.) Produção de conhecimentos na Pós-graduação em Educação no Nordeste do Brasil: realidades e possibilidades. Teresina: EdUPI, 2016, p. 239-258.

SAMPIERI, Roberto H.; COLLADO, Carlos F.; LUCIO, María del Pilar B. Metodologia de Pesquisa. Translated by Daisy Vaz de Moraes. 5. ed. Porto Alegre: Penso, 2013.

SARAIVA, Karla Shuck. Os sujeitos endividados e a Educação Financeira. Educar em Revista, n. 66, p. 157-173, out./dez. 2017. https://doi.org/10.1590/0104-4060.53867

SAVOIA, José Roberto Ferreira; SAITO, André Taue; SANTANA, Flavia de Angelis. Paradigmas da Educação Financeira no Brasil. Revista de Administração Pública, v. 41, n. 6, p. 1122-1141, nov./dez. 2007. https://doi.org/10.1590/S0034-76122007000600006

SHULMAN, Lee. Conhecimento e ensino: fundamentos para a nova reforma. Translated by Leda Beck. Cadernos Cenpec, v. 4, n. 2, p. 196-229, dez. 2014. http://dx.doi.org/10.18676/cadernoscenpec.v4i2.293

SHULMAN, Lee; SHULMAN, Judith. Como e o que os professores aprendem: uma perspectiva em transformação. Translated by Leda Beck. Cadernos Cenpec, v. 6, n. 1, p. 120-142, jan./jun. 2016. http://dx.doi.org/10.18676/cadernoscenpec.v6i1.353

SILVA, Fabiana Gomes da. Conhecimentos docentes para o ensino de Educação Financeira Escolar. 2021. 118f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática e Tecnológica). Universidade Federal de Pernambuco. Recife.

SKOVSMOSE, Ole. Um convite à Educação Matemática Crítica. Translated by Orlando de Andrade Figueiredo. Campinas: Papirus, 2014.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Translated by Francisco Pereira. 17. ed. Petrópolis: Vozes, 2014.

WENGER, Etienne. Communities of Practice: learning, meaning, and identity. Cambridge: Cambridge University Press, 1998.

ZABALA, Antoni. A prática educativa: como ensinar. Translated by Ernani Ferreira da Fonseca Rosa. Porto Alegre: Artmed, 1998.

ZABALA, Antoni; ARNAU, Laia. Como aprender e ensinar competências. Translated by Carlos Henrique Lucas Lima. Porto Alegre: Artmed, 2010.

Arquivos adicionais

Publicado

25-08-2024

Como Citar

DITTA, Aline Wanderley Camisassa; RAMIREZ, Rodrigo Avella; ROBERTO JUNIOR, Francisco de Sousa. Financial education: the challenges of training educators of young learners. Educação Matemática Debate, Montes Claros, v. 8, n. 15, p. 1–18, 2024. DOI: 10.46551/emd.v8n15a13. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/7549. Acesso em: 26 set. 2024.

Edição

Seção

Artigos