Critical Financial Education in Teacher Education: an approach that problematizes different social contexts

Autores

DOI:

10.46551/emd.v9n16a08

Palavras-chave:

Financial Education, Critical Mathematics Education, Teachers Education

Resumo

This study investigates the perceptions of Mathematics undergraduates about Financial Education, when confronted with a critical approach that contrasts different social contexts. The research was carried out with five undergraduates from a federal university in Rio de Janeiro, in two stages of data production: (1) a task on the concept of interest and decision-making; (2) an online conversation circle, with semi-structured questions and a fictitious classroom episode, confronting different social contexts that can manifest themselves at school. As a result of the research, we identified three perceptions of Financial Education in the context of its formative role: (a) personal financial management and capital accumulation; (b) critical social formation; (c) Mathematics as (in)certainty: regulation or social questioning?

Downloads

Não há dados estatísticos.

Referências

BIZA, Irene; NARDI, Elena; ZACHARIADES, Theodossios. Using tasks to explore teacher knowledge in situation specific contexts. Journal of Mathematics Teacher Education, v. 10, n. 4-6, p. 301-309, 2007. https://doi.org/10.1007/s10857-007-9043-y

BRASIL. Decreto n. 7.397, de 22 de dezembro de 2010. Institui a Estratégia Nacional de Educação Financeira — ENEF, dispõe sobre a sua gestão e dá providências. Brasília: Diário Oficial da União, 23 dez. 2010.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular: Educação Infantil e Ensino Fundamental. Brasília: MEC/SEB, 2017.

FIORENTINI, Dario; OLIVEIRA, Ana Teresa. O lugar das Matemáticas na licenciatura em Matemática: que matemáticas e que práticas formativas? Bolema, v. 27, n. 47, p. 917-938, dez. 2013. https://doi.org/10.1590/S0103-636X2013000400011

GIRALDO, Victor. Formação de professores de Matemática: para uma abordagem problematizada. Ciência e Cultura, v. 70, n. 1, p. 37-42, jan./mar. 2018. http://dx.doi.org/10.21800/2317-66602018000100012

GIRALDO, Victor; ROQUE, Tatiana. Por uma Matemática problematizada: as ordens de (re)invenção. Perspectivas da Educação Matemática, v. 14, n. 35, p. 1-21, ago. 2021. https://doi.org/10.46312/pem.v14i35.13409

KISTEMANN JR., Marco Aurélio. A produção de significados e a tomada de decisão de indivíduos consumidores. In: Anais do V Seminário Internacional de Pesquisa em Educação Matemática. Petrópolis, 2012, p. 1-19.

KISTEMANN JR., Marco Aurélio. Sobre a produção de significados e a tomada de decisão de indivíduos-consumidores. 2011. 540f. Tese (Doutorado em Educação Matemática). Universidade Estadual Paulista. Rio Claro.

MELGAREJO, Luz Maria Vargas. Sobre el concepto de percepción. Alteridades, n. 8, p. 47-53, 1994.

MOREIRA, Plinio Cavalcanti; FERREIRA, Ana Cristina. O lugar da Matemática na licenciatura em Matemática. Bolema, v. 27, n. 47, p. 981-1005, 2013. https://doi.org/10.1590/S0103-636X2013000400014

MUNIZ, Ivail. Econs ou Humanos? Um estudo sobre a tomada de decisão em ambientes de Educação Financeira Escolar. 2016. 431f. Tese (Doutorado em Engenharia de Produção). Universidade Federal do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro.

OCDE — Organização para a Cooperação e Desenvolvimento Econômico. Recommendation on principles and good practices for Financial Education and awareness. Paris: OECD/Directorate for Financial and Enterprise Affairs, jul. 2005.

PESSOA, Cristiane Azevêdo dos Santos; MUNIZ, Ivail; KISTEMANN JR, Marco Aurélio. Cenários sobre educação financeira escolar: entrelaçamentos entre a pesquisa, o currículo e a sala de aula de Matemática. Em Teia, v. 9, n. 1, p. 1-28, 2018. https://doi.org/10.36397/emteia.v9i1.236528

POWELL, Arthur Belford; FRANCISCO, John; MAHER, Carolyn. Uma abordagem à análise dos dados de vídeo para investigar o desenvolvimento de idéias e raciocínios matemáticos de estudantes. Tradução de Antonio Olimpio Junior. Bolema, v. 17, n. 21, p. 81-140, 2004.

SILVA, Amarildo Melchíades; POWELL, Arthur Belford. Educação Financeira na escola: a perspectiva da organização para a cooperação e desenvolvimento econômico. Boletim GEPEM, n. 66, p. 3-19, 2015. https://doi.org/10.69906/GEPEM.2176-2988.2015.44

SILVA, Amarildo Melchíades; POWELL, Arthur Belford. Um programa de Educação Financeira para a Matemática Escolar da Educação Básica. In: Anais do XI Encontro Nacional de Educação Matemática. Curitiba, 2013, p. 1-17.

SKOVSMOSE, Ole. Cenários para investigação. Bolema, v. 13, n. 14, p. 66-91, 2000.

SKOVSMOSE, Ole. Educação Matemática Crítica: a questão da democracia. Tradução de Abigail Lins e Jussara de Loiola Araújo. Campinas: Papirus 2001.

Arquivos adicionais

Publicado

17-03-2025

Como Citar

SOUSA, M. R. V. de; MATOS, D. Critical Financial Education in Teacher Education: an approach that problematizes different social contexts. Educação Matemática Debate, Montes Claros, v. 9, n. 16, p. 1–18, 2025. DOI: 10.46551/emd.v9n16a08. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/7580. Acesso em: 6 abr. 2025.

Edição

Seção

Artigos