E-Pescados: Financial Education using an application that helps the economic dynamics of fishing communities
DOI:
10.46551/emd.v8n14a17Palavras-chave:
Fishing Community, Financial Education, E-Pescados, ApplicationResumo
In this paper, we present a discussion of the results of the pedagogical strategies resulting from the master's research entitled Financial Education in High School from the point of view of a fisherman teacher from Salinas da Margarida, Bahia. The methodology used was participant-based, applied, qualitative research. The data was collected through the accounts and experiences of the fishermen students in the classes of elective component I — Financial Education Network: Fishing Dreams, recorded in the tide diaries and, as an analysis procedure, content analysis was used. The aim of this paper is to present pedagogical strategies for teaching Financial Education in High School, based on the economic dynamics of the fishing communities in the municipality of Salinas da Margarida, Bahia.
Downloads
Referências
BOFF, Leonardo. Virtudes para um mundo possível. Petrópolis: Vozes, 2005.
BRASIL. Lei nº 11.959, de 29 de junho de 2009. Dispõe sobre a Política Nacional de Desenvolvimento Sustentável da Aquicultura e da Pesca, regula as atividades pesqueiras, revoga a Lei no 7.679, de 23 de novembro de 1988, e dispositivos do Decreto-Lei no 221, de 28 de fevereiro de 1967, e dá outras providências. Brasília: Diário Oficial da União, 30 jun. 2009.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica: Base Nacional Comum Curricular: Ensino Médio. Brasília: MEC/SEB, 2018.
BRASIL. Ministério de Estado do Meio Ambiente. Instrução Normativa n. 14, de 14 de outubro de 2004. Brasília: Diário Oficial da União, 15 out. 2004.
DIEGUES, Antônio Carlos. A pesca construindo sociedades: leituras em antropologia marítima e pesqueira. São Paulo: NUPAUB; USP, 2004.
FERREIRA, Maria José Morais Abrantes. Novas tecnologias na sala de aula. 2014. 35f. Monografia (Especialização em Fundamentos da Educação: Práticas Pedagógicas Interdisciplinares). Universidade Estadual da Paraíba. Sousa, 2014.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
GAROFALO, Débora. Como usar as ferramentas digitais a favor das competências socioemocionais. Nova Escola, 27 nov. 2018.
IBAMA — Instituto Brasileiro do Meio Ambiente e dos Recursos Naturais Renováveis. Instrução Normativa n. 21, de 30 de março de 2004. Brasília: Diário Oficial da União, 31 mar. 2004.
SANTO, Claudia Fernandes Andrade do Espírito; GIORDANO, Cassio Cristiano; ALMOULOUD, Saddo Ag; NUNES, José Messildo Viana. O conhecimento tecnológico e pedagógico de conteúdo e os desafios para a Educação Financeira e Educação Fiscal. Em Teia, v. 13, n. 3, p. 150-177, 2022.
SKOVSMOSE, Ole. Educação matemática crítica: a questão da democracia. Tradução de Abgail Lins e Jussara de Loiola Araújo. Campinas: Papirus, 2001.
SULZART, Silvano; SANTOS, Diana Bomfim; SANTOS, Francisco Barbosa dos; SOUZA, Luciene de Jesus Santos. Salinas da Margarida: vozes ancestrais, tradicionalidade e saberes do mar. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento, v. 7, n. 5, 2021.
TRIVINOS, Augusto Nibaldo Silva. Introdução à pesquisa em Ciências Sociais: a pesquisa qualitativa em Educação. 1. ed. 21. reimpr. São Paulo: Atlas, 2012.
ZABALZA, Miguel Angel. Didática de aula: um instrumento de pesquisa e desenvolvimento profissional. Tradução de Ernani Ferreira da Fonseca Rosa. Porto Alegre: Artmed, 2004.
Arquivos adicionais
Publicado
Como Citar
Edição
Seção
Licença
Este trabalho está licenciado sob uma licença Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.