An analysis of Mathematical Modeling conceptions in didactic proposals produced from a training course
DOI:
10.46551/emd.v9n16a18Palavras-chave:
Teacher Training, Mathematics Education, Ethnic-Racial Theme, Mathematical ModelingResumo
This article is an excerpt from a research study that analyzed didactic proposals developed by teachers during a training course and presented in a notebook. Bibliographical in nature, the research aimed to analyze the didactic proposals from the Teaching Proposals Notebook for an Antiracist Mathematics, identifying connections with the conceptions of Mathematical Modeling. Of the 16 proposals analyzed, most reflected concepts from this approach, with emphasis on the perspectives of Ademir Donizeti Caldeira and Maria Salett Biembengut. The diversity of understandings about Mathematical Modeling in the literature justifies the different approaches observed. The proposals reveal the potential of Mathematical Modeling as a tool to make mathematics more meaningful while promoting the appreciation of diversity and culture.
Downloads
Referências
ARAÚJO, Jussara de Loiola. Uma abordagem sócio-crítica da modelagem matemática: a perspectiva da Educação Matemática Crítica. Alexandria, v. 2, n. 2, p. 55-68, jul. 2009.
ASSUNÇÃO, Helena Santos; AIÚBA, Aiúba Ali. Capulanas e macuti – camadas de tecidos, folhas e histórias. Cadernos de Campo, n. 23, p. 101-124, jul./dez. 2017.
BARBOSA, Jonei Cerqueira. Modelagem matemática: O que é? Por quê? Como? Veritati, n. 4, p. 73-80, 2004.
BARBOSA, Jonei Cerqueira. Modelagem na Educação Matemática: contribuições para o debate teórico. In: Anais da 24ª Reunião Anual da ANPEd. Caxambu, 2001, p. 1-30.
BIEMBENGUT, Maria Salett. 30 anos de modelagem matemática na educação brasileira: das propostas primeiras às propostas atuais. Alexandria, v. 2, n. 2, p. 7-32, jul. 2009.
BIEMBENGUT, Maria Salett. Modelagem matemática no Ensino Fundamental. Blumenau: Editora da FURB, 2014.
BIEMBENGUT, Maria Salett. Modelagem na Educação Matemática e na Ciência. São Paulo: Livraria da Física, 2016.
BIEMBENGUT, Maria Salett; HEIN, Nelson. Modelagem matemática no ensino. 3. ed. São Paulo: Contexto, 2003.
BONOTTO, Danusa de Lara; SCHELLER, Morgana; BIEMBENGUT, Maria Salett. Modelagem nas Ciências e Matemática: percepção de professores em formação continuada. In: Anais da 9ª Conferência Nacional sobre Modelagem na Educação Matemática. São Carlos, 2015, p. 1-15.
BURAK, Dionísio. A modelagem matemática na perspectiva da Educação Matemática: olhares múltiplos e complexos. Educação Matemática sem Fronteiras, v. 1, n. 1, p. 96-111, jan./jun. 2019. https://doi.org/10.36661/2596-318X.2019v1i1.10740
BURAK, Dionísio. Modelagem matemática e a sala de aula. In: Anais do I Encontro Paranaense de Modelagem em Educação Matemática. Londrina, 2004, p. 1-10.
BURAK, Dionísio. Modelagem matemática: ações e interações no processo de ensino-aprendizagem. 1992. 460f. Tese (Doutorado em Educação). Universidade Estadual de Campinas. Campinas. https://doi.org/10.47749/T/UNICAMP.1992.46030
CALDEIRA, Ademir Donizeti. Modelagem matemática: um outro olhar. Alexandria, v. 2, n. 2, p. 33-54, jul. 2009.
CEERT — Centro de Estudos das Relações de Trabalho e Desigualdades. Edital de equidade racial na Educação Básica: pesquisas aplicadas e artigos. São Paulo: CEERT, 2020.
CERVO, Amado Luiz; BERVIAN, Pedro Alcino; SILVA, Roberto. Metodologia científica. 6. ed. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2007.
MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Fundamentos de metodologia científica. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2003.
SILVEIRA, Everaldo; CALDEIRA, Ademir Donizeti. Modelagem na sala de aula: resistências e obstáculos. Bolema, v. 26, n. 43, p. 1021-1047, 2012. https://doi.org/10.1590/S0103-636X2012000300012
Arquivos adicionais
Publicado
Como Citar
Edição
Seção
Licença

Este trabalho está licenciado sob uma licença Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.