Mathematical Modeling: a semiotic look

Authors

DOI:

10.24116/emd.e202014

Abstract

The development of a mathematical modeling activity regarding interpretants, produced by 10th grade students in high school, is highlighted in this text using Peircean semiotic theory.  The methodology supporting the study is of qualitative nature, since we are interested in discussing the signs produced by students throughout the development of a modeling activity. As for the results, we ponder that the process of generating interpretants (signs) reveals the studentsʼ not only mathematical lack of knowledge, but also a lack of knowledge about the situation and/or the problem that triggered the mathematical modeling activity in focus. Additionally, this process favors a dynamism in the generation of interpretants, due to the use of Geogebra software, and gets the students to take on autonomous attitudes along the development of the mathematical modeling activity.

Keywords: Mathematical Modeling. Semiotic. Technology. Interpreter.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA, Lourdes Maria Werle. Um olhar semiótico sobre modelos e modelagem: metáforas como foco de análise. Zetetiké, Campinas, v. 18, p. 387- 414, 2010.

ALMEIDA, Lourdes Maria Werle; DIAS, Michele Regiane. Um estudo sobre o uso da Modelagem Matemática como estratégia de ensino e aprendizagem. Bolema, Rio Claro, v. 17, n. 22, p. 19-36, jul./dez. 2004.

ALMEIDA, Lourdes Maria Werle; SILVA, Karina Alessadra Pêssoa; VERONEZ, Michele Regiane Dias. Sobre a geração e a interpretação de signos em atividades de modelagem matemática. In: VI SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 2015, Pirenópolis. Anais do VI SIPEM. Pirenópolis: SBEM, 2015, p. 1-13.

ALMEIDA, Lourdes Maria Werle; SILVA, Karina Alessandra Pessôa. (Org.). Modelagem Matemática em foco. Rio de Janeiro: Ciência Moderna, 2014.

ALMEIDA, Lourdes Maria Werle; SILVA, Karina Pessôa; VERTUAN, Rodolfo Eduardo. Modelagem Matemática na Educação Básica. São Paulo: Contexto, 2013.

BORSSOI, Adriana Helena; SILVA, Karina Pêssoa; ALMEIDA, Lourdes Maria Werle. Atividades de Modelagem Matemática e uso da Tecnolocia: uma análise semiótica. In: VIII CONFERÊNCIA NACIONAL SOBRE MODELAGEM NA EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 2013, Santa Maria. Anais da VIII CNMEM: Modelagem Matemática: pesquisas, práticas e implicações para a Educação Matemática. Santa Maria: UFN, UFRGS, 2013, p. 1-15.

DENZIN, Norman K.; LINCOLN, Yvonna S. Introdução: a disciplina e a prática da pesquisa qualitativa. In: DENZIN, Norman e LINCOLN, Yonna (Orgs.). O planejamento da pesquisa qualitativa: teorias e abordagens. Tradução de Sandra Regina Netz. 2. ed. Porto Alegre: Artmed, 2006, p. 15-41.

FERREIRA, Emerson Pessoa. Semiótica visual na Educação Tecnológica: significações da imagem e discurso visual. 2006. 147f. Dissertação (Mestrado em Educação Científica e Tecnológica) — Centro de Ciências da Educação. Universidade Federal de Santa Catarina. Florianópolis.

GOLDENBERG, Mirian. A arte de pesquisa: como fazer pesquisa qualitativa em Ciências Sociais. Rio de Janeiro: Record, 1999.

GREEFRATH, Gilbert. Using Techenologies: New possibilities of Teacheing and Learning Modelling — Overview. In: KAISER, Gabriele; BLUM, Werner; FERRI, Rita Borromeo; STILLMAN, Gloria. (Ed.). Trends in Teaching and Learning of Mathematical Modelling: International Perspectives on the Teaching and Learnings of Mathematical Modellings. New York: Springer, 2011, p. 301-314.

HERTLEIF, Corinna. Dynamic Geometry software in Mathematical Modelling: about the role of programme-related self-efficacy ant attitudes towaresd learning with the software. In: 13th INTERNATIONAL CONFERENCE ON TECHNOLOGY IN MATHEMATICS TEACHING, 2017, Lyon. Proceedings of the ICTM13. Lyon: Ecole Normale Supérieure de Lyon, 2017, p. 124-133.

NÖTH, Winfried. Panorama da Semiótica: de Platão a Peirce. 4. ed. São Paulo: Annblume, 2008.

PEIRCE, Charles Sanders. Semiótica. Tradução de José Teixeira Coelho Neto. 3. ed. 2. reimp. São Paulo: Perspectiva, 2005.

SANTAELLA, Lucia. Matrizes da linguagem e pensamento: sonora, visual, verbal. 3. ed. São Paulo. Iluminuras, 2009.

SILLER, Hans Stefan; GREEFRATH, Gilbert. Mathematical modelling in class regarding to technology. In: DURAND-GUERRIR, Viviane; SOURY-LAVERGNE, Sophie; ARZARELLO, Ferdinando. (Ed). Procedings of the Sixth Congresso of the European Society for Research in Mathematics Education. Lyon: IRNP, 2010, p. 2136-2145.

SILVA, Karina Alessandra Pessôa. Modelagem Matemática e Semiótica: algumas relações. 2008. 262f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Educação Matemática) — Centro de Ciências Exatas. Universidade Estadual de Londrina. Londrina.

VERONEZ, Michele Regiane Dias; ALMEIDA, Lourdes Maria Werle. Sobre o papel dos signos em atividades de Modelagem Matemática. REnCiMa, São Paulo, v. 8, n. 3, p. 142-157. 2017.

VERTUAN, Rodolfo Eduardo. Um olhar sobre a Modelagem Matemática à luz da Teoria dos Registros de Representações Semiótica. 2007. 142f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Educação Matemática) — Centro de Ciências Exatas. Universidade Estadual de Londrina. Londrina.

Published

2020-04-22

How to Cite

VERONEZ, Michele Regiane Dias; CHULEK, Carina. Mathematical Modeling: a semiotic look. Educação Matemática Debate, Montes Claros, vol. 4, no. 10, p. 1–24, 2020. DOI: 10.24116/emd.e202014. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/1148. Acesso em: 22 jul. 2024.