Reflections and challenges of problem solving in Mathematics classes: theoretical essay
DOI:
10.24116/emd25266136v1n12017a01Keywords:
Problem Solving, Construction of Knowledge, Mathematics EducationAbstract
This research aims to reflect on the role of problem solving in mathematics classes, presenting the different types of problems that can be proposed by teachers to students. This work was carried out through a qualitat ive approach, in which the accumulated theoretical knowledge was considered, based on a bibliographical research, with reference to the works of Vergnaud, Polya, Dante and Brosseau. Researched states of art carried out in this theme and searched the author s most used in the research to form our theoretical framework. We present the main contributions of the authors and how these theoretical studies can contribute to the practice in the classroom. In addition, we present an activity where we analyze each ref erence author. In general we have proposed the reflection on the ways to solve a mathematical problem and how the classes can become more meaningful to the students.
Downloads
References
BARRIGA, Frida Díaz; HERNÁNDEZ, Gerardo. Estratégias docentes para un aprendizaje significativo: una interpretación constructivista. México; Editorial Mc Graw Hill, 1999.
BROUSSEAU Guy. Educación y Didáctica de las matemáticas. Educación Matemática, México, v. 12, n. 1, p. 5-38, abr.1999
COSTA, Carolina. Operações irmãs: teoria do campo aditivo estimula o aluno a pensar na complexidade da adição e da subtração e a entendê-las como operações complementares. Revista Nova escola, São Paulo, n. 202, maio. 2007.
COUNTRYMAN, Joan. Writing to learn Mathematics: strategies that work. Portsmouth: Heinemann, 1992.
DANTE, Luiz Roberto. Didática da resolução de problemas de Matemática. São Paulo: Atlas, 2003.
FAVERO, Maria Helena; NEVES, Regina da Silva Pina. A divisão e os racionais: revisão bibliográfica e análise. Zetètike, Campinas, v. 20, n. 37, p. 35-72, jan./jun. 2012.
HERNÁNDEZ, Gerardo. Paradigmas en psicología de la educación. México: Editorial Paidós Educador Mexicana, 2006.
MALASPINA, Uldarico. Estímulo del pensamiento matemático: una experiencia didáctica con profesores, usando un acertijo. UNION – Revista Iberoamericana de Educación Matemática, n. 45, p. 285-293, mar. 2016.
ONUCHIC, Lourdes de la Rosa. Resolução de problemas no Brasil e no Mundo. In: II SEMINÁRIO EM RESOLUÇÃO DE PROBLEMAS, 2011, Rio Claro. Anais do II SERP: O estado da arte da pesquisa em resolução de problemas na Educação Matemática no Brasil e no mundo, Rio Claro: Unesp, 2011, p. 1-8.
POLYA, George. A arte de resolver problemas. São Paulo: Interciência, 1995.
ROMANOWSKI, Joana Paulin; ENS, Romilda Teodora. As pesquisas denominadas “Estado da Arte” em educação. Diálogo Educcional, Curitiba, v. 6, n.19, p.37-50, set./dez. 2006.
SCHOENFELD, Alan H. Explorations of students' mathematical beliefs and behavior. Journal for research in Mathematics Education, Estados Unidos, v. 20, n. 4, p. 338-355, jul. 1989. DOI: 10.2307/749440.
SILVA, Sandra Regina Firmino da. Um estudo das estruturas multiplicativas nos Guias de Planejamento e Orientações Didáticas do Programa Ler e Escrever. 2010. 211f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática), Universidade Bandeirante de São Paulo. São Paulo.
VASCONCELOS, Clara Maria da Silva de; LOPES, Joaquim Bernardino de Oliveira; COSTA, Nilza Maria Vilhena Nunes da; MARQUES, Luis; CARRASQUINHO, Susana. Estado da arte na resolução de problemas em Educação em Ciência. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, Espanha, v. 6, n. 2, p. 235-245, 2007.
VERGNAUD. Gérard. La teoría de los campos conceptuales. Recherches en Didáctique des Mathématiques, França, v. 10, n. 2.3, p. 133-170, 1991.
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.