Financial Education: approach in high school Mathematics textbooks

Authors

DOI:

10.24116/emd.e202005

Abstract

This research aims to analyze the significant proposals presented in high school Mathematics textbooks, about financial education, which may contribute to the formation of the high school math teacher. To meet this objective, we chose to use the comparative methodology to juxtapose the concrete data and abstract the pertinent information to the study. For analysis, three axes were considered: textbooks, teacher's manual and teaching and learning of teacher. It is concluded that it is necessary to take an attentive look at the interdisciplinary possibilities with the work for the Financial Education. In general, the books approach part of this formation, concentrating on calculations, formulas and problems involving interest, losses and loans for the study of Financial Mathematics.

Keywords: Financial education. Comparative Methodology. Teacher formation. Mathematics.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANDERSON, Lorim W.; KRATHWOHL, David Reading. (Ed). A Taxonomy for lerarning, teaching, and assessing: a revision of Bloom's Taxonomy of Educational Objectives. New York: Person Education, 2001.

BATISTA, Amanda Penalva. Uma análise da relação professor e o livro didático. 2011. 64f. Trabalho de Conclusão de Curso (Pedagogia) – Departamento de Educação. Universidade do Estado da Bahia. Salvador, 2011.

BLOOM, Benjamim S. (Ed.). Taxonomy of educational objectives: the classification of educational goals. New York: David Mckay, 1956.

BRASIL. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Projeção da população do Brasil e das Unidades da Federação. Brasília: IBGE, 2020.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Índice de Desenvolvimento da Educação Básica. 2018a.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília: Diário Oficial da União, 23 dez. 1996.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular: Ensino Médio. Brasília: MEC/SEB, 2018b.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Guia de livros didáticos do PNLD 2018: Ensino Médio, Matemática. Brasília: MEC/SEB, 2017.

CABALLERO, Angela; MANSO, Jesus; MATARRANZ; Maria; VALLE, Javier M. Investigación em Educación Comparada: pistas para investigadores noveles. Revista Latinoamericana de Educación Comparada, v. 9, n. 7, p. 39-56, 2016.

FERRAZ, Ana Paula do Carmo Marcheti; BELHOT, Renato Vairo. Taxonomia de Bloom: revisão teórica e apresentação das adequações do instrumento para definição de objetivos instrucionais. Gestão & Produção, São Carlos, v. 17, n. 2, p. 421-431, 2010.

FRISON, Marli Dallagonl; VIANNA, Jaqueline; CHAVES, Jéssica Mello; BERNARDI, Fernanda Naimann. Livro didático como instrumento de apoio para construção de propostas de ensino de ciências naturais. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 7, 2009, Florianópolis. Anais do 7 ENPEC. Florianópolis: ABRAPEC, 2009, p. 1-13.

KRATHWOHL, David Reading. A revision of Bloom's Taxonomy: an overview. Theory Into Practice, v. 4, n. 41, p. 212-218, ago. 2002.

LOURENÇO FILHO, Manoel Bergström. Educação Comparada. 3. ed. Brasília: INEP, 2004.

MARIM, Vlademir; FERREIRA, Wattson Estevão. Desafios do plano curricular para o Ensino Médio na formação cidadã. In: CIAVATTA, Maria. (Org.). A historicidade da questão curricular em Educação Profissional e Tecnológica. Jundiaí: Paco Editorial, 2015, p. 119-146.

MARIM, Vlademir; FERREIRA, Wattson Estevão; BERNADES, Maria Beatriz Junqueira; FRANCO, Karla Oliveira. Um panorama sobre as propostas curriculares para o Estado de Minas Gerais. In: MARIM, Vlademir; FERREIRA, Wattson Estevão. (Org.). Desafios do plano curricular para o Ensino Médio na formação cidadã. Jundiaí: Paco Editorial, 2015, p. 17-43.

MARIM, Vlademir; SOUZA, Anália Barreto. Os livros didáticos de Matemática: concepção do professor do Ensino Médio nas Escolas Públicas. Revista de Educação, Ciências e Matemática, Duque de Caxias, v. 5, n. 2, p. 111-124, maio 2015.

OLIVEIRA, João Batista Araújo; GUIMARÃES, Sonia Dantas Pinto; BOMÉNY, Helena Maria Bousquet. A política do livro didático. Campinas: EdUnicamp, 1984.

PAULINO, Suzana Ferreira. Livro tradicional x livro eletrônico: a revolução do livro ou uma ruptura definitiva? Hipertextus, Recife, v. 3, n. 2, p. 1-13, jun. 2009.

PESCUMA, Derma; CASTILHO, Antonio Paulo Ferreira de. Projeto de pesquisa: o que é? Como fazer? 8. ed. São Paulo: Olho D'Água, 2013.

PRODANOV, Cleber Cristiano; FREITAS, Ernani Cesar de. Metodologia do Trabalho Científico: métodos e técnicas de pesquisa e do trabalho acadêmico. 2. ed. Novo Hamburgo: Universidade Feevale, 2013.

Published

2020-03-19

How to Cite

MARIM, V.; SILVA, M. G. Financial Education: approach in high school Mathematics textbooks. Educação Matemática Debate, Montes Claros, v. 4, n. 10, p. 1–26, 2020. DOI: 10.24116/emd.e202005. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/1424. Acesso em: 24 nov. 2024.