Contributions from Theory of Semiotics Representation Registers to the function chapter analysis of a textbook

Authors

DOI:

10.24116/emd.e202006

Abstract

This paper presents an analysis of a chapter of Luiz Roberto Dante's high school textbook “Mathematics: Context and Applications” on the content of functions, based on some assumptions of the Semiotic Representation Records Theory. The work chosen for the analysis is volume 1 of a collection approved by the National Textbook Program (PNLD 2018). For this, a qualitative study was carried out from Raymond Duval's Theory of Semiotic Representation Records, which aimed to identify and analyze the representation records that the book brings in the explanatory text of the chosen chapter and how it occurs the coordination between them. In the end, we conclude that the way the articulation between the representation records displayed in the book occurs favors the understanding of the mathematical object functions, since the various representation records are used simultaneously when approaching each part of the explanation.

Keywords: Semiotics Representation Registers. Functions. Textbook.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMOULOUD. Saddo Ag. Fundamentos da Didática da Matemática. Curitiba: UFPR, 2007.

BICUDO, Maria Aparecida Viggiani. Meta-análise: seu significado para a pesquisa qualitativa. Revista Eletrônica de Educação Matemática, Florianópolis, v. 9, p. 7-20, 2014.

BRANDL, Eduardo. Funções polinomiais de 1º e 2º graus em dois livros didáticos de Matemática sob a perspectiva das representações semióticas. 2011. 81f. Monografia (Especialização em Ensino de Ciências) — Departamento de Educação a Distância. Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Santa Catarina. Pouso Redondo.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Orientações Curriculares para o Ensino Médio: Ciências da Natureza, Matemática e suas Tecnologias. v 2. Brasília: MEC/SEB, 2006.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Média e Tecnológica. PCN+ Ensino Médio — Orientações Educacionais Complementares aos Parâmetros Curriculares Nacionais: Ciências da Natureza, Matemática e suas Tecnologias. Brasília: MEC/SEMT, 2002.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Guia de Livros Didáticos PNLD 2018: Matemática. Brasília: MEC/SEB, 2017.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Projeto de avaliação dos livros didáticos da 1ª à 4ª série. v. 2. Brasília: MEC/SEF, 2003.

COURANT, Richard; ROBBINS, Herbert. O que é Matemática? Tradução de Adalberto da Silva Brito. Rio de Janeiro: Ciência Moderna, 2000.

D’AMORE, Bruno; PINILLA, Martha Isabel Fandiño; IORI, Maura. Primeiros elementos de semiótica: sua presença e importância no processo de ensino-aprendizagem da Matemática. Tradução de Maria Cristina Bonomi. São Paulo: Livraria da Física, 2015.

DANTE, Luiz Roberto. Matemática: Contexto e Aplicações. 3. ed. São Paulo: Ática, 2016.

DUVAL, Raymond. L’analyse cognitive du fonctionnement de la pensée et de l’activitê mathématique: courssur les apprentissages intellectuels donnê à la PUC-SP. São Paulo: PEPGEM/PUC-SP, 1999.

DUVAL, Raymond. Registros de representação semiótica e funcionamento cognitivo da compreensão em Matemática. In: MACHADO, Silvia Dias Alcântara. (Org.). Aprendizagem em Matemática: registros de representação semiótica. Campinas: Papirus, 2003, p. 11-33.

DUVAL, Raymond. Registros de representação semiótica e funcionamento cognitivo do pensamento. Tradução de Méricles Thadeu Moretti. Revista Eletrônica de Educação Matemática, Florianópolis, v. 7, n. 2, p. 266-297, 2012.

GUALANDI, Jorge Henrique. Investigações matemáticas com Grafos para o Ensino Médio. Saarbrucken: Novas Edições Acadêmicas, 2016.

MACHADO, Silvia Dias Alcântara (Org.). Aprendizagem em Matemática: registros de representação semiótica. Campinas: Papirus, 2003.

ROMANATTO. Mauro Carlos. O livro didático: alcance e limites. In: ENCONTRO PAULISTA DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 7, 2004, São Paulo. Anais do VII EPEM: Matemática na Escola: conteúdos e contextos. São Paulo: SBEM-SP, 2004, p. 1-2.

TEIXEIRA. Rosane de Fátima Batista. As práticas cotidianas de alfabetização e o livro didático: um estudo etnográfico. 2014. 197f. Tese (Doutorado em Educação) — Setor de Educação. Universidade Federal do Paraná. Curitiba.

Published

2020-03-20

How to Cite

SILVA, I. B.; PRANDO, G.; GUALANDI, J. H. Contributions from Theory of Semiotics Representation Registers to the function chapter analysis of a textbook. Educação Matemática Debate, Montes Claros, v. 4, n. 10, p. 1–16, 2020. DOI: 10.24116/emd.e202006. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/1451. Acesso em: 27 nov. 2024.