The teaching of Mathematics in the Final Years and playfulness: what do teachers and students think?

Authors

DOI:

10.24116/emd.e202018

Abstract

The present study is an excerpt from an investigation that aimed to understand the presence of playfulness and its repercussions in the process of construction of mathematical knowledge. For this article, however, we will present the perceptions of teachers and students regarding playfulness in the teaching and learning process of Mathematics. As for the methodological path, it is an empirical research, with a qualitative approach that, in its data production process, relied on the use of questionnaires and thematic workshops. To analyze the data, the content analysis presented by Bardin (1977) inspired us. In this cut, we will stick only to the questionnaires. This work brought evidence of the potential of playfulness as a tool that contributes to teaching and learning, and that it is up to Universities to also rethink their teacher training courses, seeking to include playfulness in a training perspective.

Keywords: Ludic. Mathematical Education. Teaching and learning. Perceptions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA, Paulo Nunes de. Educação lúdica. São Paulo: Loyola, 1998.

ALVES, Eva Maria Siqueira. A Ludicidade e o ensino de Matemática. Campinas: Papirus, 2001.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Tradução de Luís Antero Neto e Augusto Pinheiro. Lisboa: Edições 70, 1977.

BERG, Bruce L. Qualitative research methods for the social sciences. Long Beach: California State University, 2000.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular: Educação Infantil e Ensino Fundamental. Brasília: MEC/SEB, 2017.

D´AMBRÓSIO, Ubiratan. Educação Matemática: da teoria à prática. Campinas: Papirus, 1996.

D’AMBROSIO, Beatriz Silva. Formação de professores de Matemática para o século XXI: o grande desafio. Pro-Posições, Campinas, v. 4 n. 1 [10], p. 35-41, mar. 1993.

D’AMBRÓSIO, Ubiratan. Etnomatemática: arte ou técnica de explicar ou conhecer. 5. ed. São Paulo: Ática, 1998.

FERNANDES, Elsa. O trabalho cooperativo num contexto de sala de aula. Análise Psicológica, Lisboa, v. 15, n. 14, p. 563-572, dez. 1997.

FIORENTINI, Dario. MIORIM, Maria Angela. Uma reflexão sobre o uso de materiais concretos e jogos no ensino da Matemática. Boletim SBEM, São Paulo, v. 4, n. 7, p. 5-10, jul./ago. 1990.

FORTUNA, Tania Ramos. Formando professores na universidade para brincar. In: SANTOS, Santa Marli Pires dos. (Org.). A ludicidade como Ciência. Petrópolis: Vozes, 2001, p. 115-119.

GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2002.

HUIZINGA, Johan. Homo Ludens: o jogo como elemento da cultura. Tradução de João Paulo Monteiro. 7 ed. São Paulo: Perspectiva. 2012.

IMBERNÓN, Francisco. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. Tradução de Juliana dos Santos Padilha. 7. ed. São Paulo, Cortez, 2009.

KALEFF, Ana. Tomando o ensino de Geometria em nossas mãos. Educação Matemática em Revista, Blumenau, n. 2, p. 19-25, 1994.

LOREZANTO, Sergio. (Org). O Laboratório de Ensino de Matemática na formação de professores. 3. ed. Campinas: Autores associados, 2010.

LORENZATO, Sergio. Educação Infantil e percepção matemática. 3. ed. Campinas: Autores Associados, 2011.

MOURA, Manoel Oriosvaldo de. A séria busca no jogo: do lúdico na Matemática. In: KISHIMOTO, Tizuko. Jogo, brinquedo, brincadeira e a educação. São Paulo: Cortez, 2011, p. 81-97.

MUNIZ, Cristiano Alberto. Educação lúdica da Matemática, Educação Matemática lúdica. In: SILVA, Américo Junior Nunes da; TEIXEIRA, Heurisgleides Sousa. (Org.). Ludicidade, formação de professores e Educação Matemática em diálogo. Curitiba: Appris, 2016, p. 12-28.

PENNA, Antônio Gomes. Percepção e realidade: introdução ao estudo da atividade perceptiva. Rio de Janeiro: Imago, 1997.

SÁ, Antônio Villar Marques de; SILVA, Américo Junior Nunes; BRAGA, Maria Dalvirene; SILVA, Onã. (Org.). Ludicidade e suas interfaces. Brasília: Líber livros, 2013.

SANTOS, Santa Marli Pires dos; CRUZ, Dulce Regina Mesquita. O lúdico na formação do educador. In: SANTOS, Santa Marli Pires dos. (Org.). O lúdico na formação do educador. 9. ed. Campinas: Autores Associados, 2011, p. 7-18.

SILVA, Américo Junior Nunes da. A ludicidade no laboratório: considerações sobre a formação do futuro professor de Matemática. Curitiba: Editora CRV, 2014.

SILVA, Américo Junior Nunes da. PASSOS, Carmen Lúcia Brancaglion. Querido diário: o que dizem as narrativas sobre a formação e a futura prática do professor que ensinará Matemática nos Anos Iniciais. Hipátia, São Paulo, v. 1, n. 1, p. 46-57, 2016.

SILVA, Américo Junior Nunes da. PASSOS, Carmen Lúcia Brancaglion. Formação do professor que ensina Matemática, ludicidade e narrativas: o que se pesquisou no Brasil. Reveduc, São Carlos, v. 14, p. 1-18, 2020.

SILVA, Américo Junior Nunes da; NASCIMENTO, Ana Maria Porto do; MUNIZ, Cristiano Alberto. O necessário olhar do professor sobre a produção matemática das crianças nos Anos Iniciais. Educação Matemática em Revista, Brasília, n. 54, p. 48-55, jul. 2017.

SILVA, Jonas Laranjeira Saraiva da; EVANGELISTA, Joil Ramos; SANTOS, Rafael Batista dos; MENDES, Paulo Muniz. Matemática lúdica – Ensino Fundamental e Médio. Educação em Foco, Amparo, v. 6, n. 3, p. 26-36, maio 2013.

SMOLE, Katia Stocco; DINIZ, Maria Ignez; MILANI, Estela. Cadernos do Mathema: jogos de Matemática do 6° ao 9° ano. Porto Alegre: Artmed 2007.

SOARES, Eduardo Sarquis. Ensinar Matemática: desafios e possibilidades. Belo Horizonte: Dimensão, 2009.

TOLEDO, Marilia Barros de Almeida; TOLEDO, Mauro de Almeida. Teoria e prática de Matemática: como dois e dois. São Paulo: FTD, 2009.

Published

2020-05-23

How to Cite

SILVA, Américo Junior Nunes da; SOUZA, Ilvanete dos Santos de; CRUZ, Idelma Souza da. The teaching of Mathematics in the Final Years and playfulness: what do teachers and students think?. Educação Matemática Debate, Montes Claros, vol. 4, no. 10, p. 1–19, 2020. DOI: 10.24116/emd.e202018. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/1672. Acesso em: 3 jul. 2024.