Grammar of Mathematics and its uses
DOI:
10.46551/emd.e202020Abstract
This paper aims to analyze the use of Mathematics grammar in teaching and learning situations. Such analysis is made on the basis of Wittgenstein's second language philosophy and some of his commentators. To do so, our theoretical text, we discuss the universality of mathematical language; the need to translate mathematical language into natural language; and the use of mathematical grammar and some of its developments. The mathematical grammar is the set of rules that determine the correct use of symbols and words of the mathematical vocabulary and it is in the application of these rules that the apprentice understands the meaning of the mathematical concepts.
Keywords: Language. Mathematics. Universality. Grammar. Wittgenstein.
Downloads
References
BENOIST, Jocelin. Les limites de l’interprétation. In: CHAUVIRÉ, Christiane (Org.). Wittgenstein et les questions du sens. Paris: L’art du comprendre, 2011, p. 147-162.
CAVEING, Maurice Louis Frederich Emile. Le problème des objets dans la pensée Mathématique. Paris: Librairie Philosophique J. Vrin, 2004.
CHAUVIRÉ, Christiane. Le moment anthropologique de Wittgenstein. Paris: Kimé, 2008.
CUNHA, Sueli. Considerações sobre a aprendizagem contínua do matematiquês: a linguagem matemática. In: MAIA, Madeline Gurgel Barreto; BRIÃO, Gabriela Félix. (Org.). Alfabetização matemática: perspectivas atuais. Curitiba: CRV, 2017, p. 45-59.
MEIRA, Janeisi de Lima. Labirintos da compreensão de regras em Matemática: um estudo a partir da regra de três. 2012. 99f. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências e Matemáticas) — Instituto de Educação Matemática e Científica. Universidade Federal do Pará. Belém.
MLIKA, Hamdi. La contribuition de Maurice Caveing dans la mise au jour de l’universalisme omniculturel des Mathématiques. In: COLLOQUE HUMANISMES, MATHÉMATIQUES, POSITIVISMES, Peyresq, 2007. Actes du Colloque. Peyresq, 2007.
OLIVEIRA, Marcelo Sousa; SILVEIRA, Marisa Rosâni Abreu. Falar e mostrar para provar: uma contribuição teórica sobre a utilização dos gestos ostensivos wittgensteinianos como auxiliares como auxiliares na prova Matemática. Alexandria, Florianópolis, v. 9, n. 2, jul./dez. 2016.
OLIVEIRA, Rodolfo Ronaldo Nobre. “Ver como”: uma vivência do olhar para a aprendizagem de Geometria. 2012. 109f. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências e Matemáticas) — Instituto de Educação Matemática e Científica. Universidade Federal do Pará. Belém.
SILVA, Paulo Vilhena da. O aprendizado de regras matemáticas: uma pesquisa de inspiração wittgensteiniano com crianças da 4ª série no estudo da divisão. 2011. 102f. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências e Matemáticas) — Instituto de Educação Matemática e Científica. Universidade Federal do Pará. Belém
SILVEIRA, Marisa Rosâni Abreu; SILVA, Paulo Vilhena da. O cálculo e a escrita matemática na perspectiva da filosofia da linguagem: domínio de técnicas. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 18, n. 1, p. 469-483, jan./abr. 2016.
SIMÕES, Eduardo. Wittgenstein e o problema da verdade. Belo Horizonte: Argvmentvm, 2008.
WITTGENSTEIN, Ludwig. Escrito a máquina. Traducción de Jesús Padilla Gálvez. Madri: Trotta, 2014.
WITTGENSTEIN, Ludwig. Fichas (Zettel). Tradução de Ana Berhan da da Costa. Lisboa: Edições 70, 1989.
WITTGENSTEIN, Ludwig. Gramática filosófica. Tradução de Luis Carlos Borges. 2. ed. São Paulo: Edições Loyola, 2003.
WITTGENSTEIN, Ludwig. Investigações Filosóficas. Tradução de Marcos Montagnoli. 6. ed. Petrópolis: Vozes, 2009.
WITTGENSTEIN, Ludwig. Le Cahier bleu et le Cahier brun. Gallimard: Mesnil-sur-l’Estrée, 2010.
WITTGENSTEIN, Ludwig. Observaciones sobre la Filosofía de la Psicología. Traducción de Luis Felipe Segura. México: Instituto de Investigaciones Filosóficas, 2006.
WITTGENSTEIN, Ludwig. Observaciones sobre los fundamentos de la Matemática. Traducción de Isidoro Reguera. Madrid: Alianza Editorial, 1987.
WITTGENSTEIN, Ludwig. Remarques sur les fondements des mathématiques. Mayenne: Éditions Gallimard, 1983.
WITTGENSTEIN, Ludwig. Vocabulaire à l’usage des écoles primaires. Tradução de Jean-Pierre Cometti. Revue Litteraire Bimestrielle. Marseille, p. 233-234, 1986.
Downloads
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.