Mathematical Modeling in Basic Education: a look at the curriculum
DOI:
10.46551/emd.e202024Abstract
This article aims to explain the forms of curricular organizations that support the implementation of Mathematical Modeling in Basic Education. In this sense, the guiding questions are: What is shown about Mathematical Modeling in Basic Education, concerning the curricular organization, in the analyzed articles? What form of curricular organization supports the needs for the adoption of Mathematical Modeling in Basic Education? In the pursuit of these questions, qualitative bibliographic research was carried out based on articles available in the Scopus, Scielo, CAPES Journal Portal (Portal de Periódicos da CAPES), Web of Science, and Science Direct data bases. The analyzes show concerns about the curriculum by authors who seek to use Mathematical Modeling within the scope of Mathematical Education. The results point out the critical and post-critical curricular theories as those that come closest to the students' training objectives through Mathematical Modeling.
Keywords: Mathematical Modeling. Curriculum. Mathematics Education.
Downloads
References
ARAGÃO, Rosália Maria Ribeiro. Teoria da aprendizagem significativa de David. P. Ausubel: sistematização dos aspectos teóricos fundamentais. 1976. 109f.Tese (Doutorado em Educação) — Faculdade de Educação. Universidade Estadual de Campinas. Campinas.
ARROYO, Miguel Gonzáles. Indagações sobre currículo: educandos e educadores – seus direitos e o currículo. Brasília: Ministério da Educação; Secretaria de Educação Básica, 2007.
AUSUBEL, David Paul. Aquisição e retenção de conhecimentos: uma perspectiva cognitiva. Tradução de Lígia Teopisto. Lisboa: Plátano, 2003.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular: Ensino Médio. Brasília: MEC/SEB, 2018.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Indagações sobre currículo e educandos e educadores: seus direitos e o currículo. Brasília: MEC/SEB, 2007.
BURAK, Dionísio. A Modelagem Matemática na perspectiva da Educação Matemática: olhares múltiplos e complexos. Educação Matemática Sem Fronteiras, Chapecó, v. 1, n. 1, p. 96-111, jan./jun. 2019.
BURAK, Dionísio. Modelagem Matemática e a sala de aula. In: ENCONTRO PARANAENSE DE MODELAGEM EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 1, 2004, Londrina. Anais do I EPMEM. Londrina: UEL, 2004. p. 1-10.
BURAK, Dionísio. Modelagem Matemática sob um olhar de Educação Matemática e suas implicações para a construção do conhecimento matemático em sala de aula. Modelagem na Educação Matemática, Blumenau, v. 1, n. 1, p. 10-27, 2010.
BURAK, Dionisio. Modelagem Matemática: ações e interações no processo de ensino e aprendizagem. 1992. 460f. Tese (Doutorado em Educação) — Faculdade de Educação. Universidade Estadual de Campinas. Campinas.
BURAK, Dionísio. Modelagem na perspectiva da Educação Matemática: um olhar sobre seus fundamentos. UNIÓN, n. 51, p. 9-26, dez. 2017.
BURAK, Dionísio. Uma experiência com a Modelagem Matemática. PRÓ-MAT, Curitiba, v. 1, p. 32-47, 1998.
BURAK, Dionísio; MARTINS, Márcio André. Modelagem Matemática nos Anos Iniciais da Educação Básica: uma discussão necessária. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, Ponta-Grossa, v. 8, n. 1, jan./abr. 2015.
CALDATTO, Marlova Estela; PAVANELLO, Regina Maria; FIORENTINI, Dario. O PROFMAT e a formação do professor de Matemática: uma análise curricular a partir de uma perspectiva processual e descentralizadora. Bolema, Rio Claro, v. 30, n. 56, p. 906-925, set./dez. 2016.
CALDEIRA, Ademir Donizeti. A Modelagem Matemática e suas relações com o currículo. In: CONFERÊNCIA NACIONAL SOBRE MODELAGEM E EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 4, 2005, Feira de Santana. Anais da 4ª CNMEM — Modelagem Matemática na Educação Matemática: seu papel na formação humana. Feira de Santana: UEFS, 2005, p. 1-12.
CALDEIRA, Ademir Donizeti. Modelagem Matemática, Currículo e Formação de Professores: obstáculos e apontamentos. Educação Matemática em Revista, Brasília, n, 46, p. 53-62, 2015.
CALDEIRA, Ademir Donizeti. Modelagem Matemática: produção e dissolução da realidade. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 8, 2004, Recife. Anais do VIII ENEM — Educação Matemática: um compromisso social. Recife: UFPE, 2004, p. 1-11.
CASTRO, Élida Maira Velozo de. Procedimentos dos alunos associados às suas ações cognitivas em atividades de modelagem matemática. 2017. 99f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências Naturais e Matemática) — Universidade Estadual do Centro-Oeste. Guarapuava.
CLARETO, Sônia Maria. Educação Matemática e contemporaneidade: enfrentando discursos pós-modernos. Bolema, Rio Claro, v. 15, n. 17, p. 20-39, maio. 2002.
CUOCO, Al; GOLDENBERG, E. Paul; MARK, June. Habits of mind: An organizing principle for mathematics curricula. The Journal of Mathematical Behavior, v. 15, n. 4, p. 375-402, dec. 1996.
D'AMBROSIO, Ubiratan. Educação Matemática: da teoria à prática. 17. ed. Campinas: Papirus, 2009.
DEWEY, John. Vida e Educação. 11. ed. Tradução de Anísio Spínola Teixeira. São Paulo: Melhoramentos, 1978.
FORNER, Régis. Modelagem Matemática e o Currículo Oficial do Estado de São Paulo: investigando possíveis relações a partir do diálogo entre professores. In: ENCONTRO BRASILEIRO DE ESTUDANTES DE PÓS-GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 14, 2015, Juiz de Fora. Anais do 14º EBRAPEM — Educação Matemática: diversidades e particularidades no cenário nacional. Juiz de Fora: UFJF, 2015, p. 1-11.
FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir: nascimento da prisão. Tradução de Raquel Ramalhete. 40. ed. Petrópolis: Vozes, 2012.
GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
HIGGINSON, William. On the foundations of Mathematics Education. For the Learning of Mathematics, v. 1, n. 2, p. 3-7, nov. 1980.
HORNBURG, Nice; SILVA, Rubia da. Teorias sobre currículo: uma análise para compreensão e mudança. Revista de Divulgação Técnico-Científica do ICPG, Blumenau, v. 3, n. 10, p. 61-66, jan./jun. 2007.
HUF, Samuel Francisco. Modelagem na Educação Matemática no 9º ano do Ensino Fundamental: uma perspectiva para o ensino e a aprendizagem. 2016. 134f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências Naturais e Matemática) — Universidade Estadual do Centro-Oeste. Guarapuava.
JAPIASSU, Hilton. Interdisciplinaridade e patologia do saber. Rio de Janeiro: Imago,1976.
KLÜBER, Tiago Emanuel. Uma metacompreensão da Modelagem Matemática na Educação Matemática. 2012. 396f. Tese (Doutorado em Educação Científica e Tecnológica) — Centro de Ciências da Educação. Universidade Federal de Santa Catarina. Florianópolis.
KLÜBER, Tiago Emanuel; BURAK, Dionísio. Concepções de Modelagem Matemática: contribuições teóricas. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 10, n. 1, p. 17-34, jan./jun. 2008.
KOMAR, Marcelo Fabrício Chociai. Modelagem Matemática no processo de ensino e aprendizagem da Matemática no Ensino Fundamental: ações e interações. 2017. 128f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências Naturais e Matemática) — Universidade Estadual do Centro-Oeste. Guarapuava.
LEITE, Kátia da Costa. Modelagem Matemática na Educação do Campo: tecendo novos caminhos. 2018. 219f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências Naturais e Matemática) — Universidade Estadual do Centro-Oeste. Guarapuava.
MALHEIROS, Ana Paula dos Santos. Delineando convergências entre Investigação Temática e Modelagem Matemática. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 5, 2012, Petrópolis. Anais do 5º SIPEM. Petrópolis: SBEM, 2012, p. 1-18.
MORAN, José Manuel. Ensino e aprendizagem inovadores com apoio de tecnologia. In: MORAN, José Manuel; MASETTO, Marcos Tarciso; BEHRENS, Marilda Aparecida. (Org.). Novas tecnologias e mediação pedagógica. 21. ed. rev. e atual., 4. reimp. Campinas: Papirus, 2015, p. 11-72.
MORIN, Edgar. Sete saberes necessários à educação do futuro. Tradução de Catarina Eleonora Ferreira da Silva e Jeanne Sawaya. São Paulo: Cortez, 2006.
OLIVEIRA, Wellington Piveta. Prática de Modelagem Matemática na formação inicial de professores de Matemática: relato e reflexões. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 98, n. 249, maio/ago. 2017.
PINHEIRO, Geslani Cristina Grzyb. Teoria curricular crítica e pós-crítica: uma perspectiva para a formação inicial de professores para a educação básica. Analecta, Guarapuava, v. 10, n. 2, p. 11-25, jul./dez. 2009.
SILVA, Roberto Araújo; FRANCO, Maria Amélia do Rosário Santoro. Por uma pedagogia da avaliação educacional: pressupostos epistemológicos, tessituras sociais. e-Curriculum, São Paulo, v. 17, n. 2, p. 748-767, abr./jun. 2019.
SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de Identidade: uma introdução às teorias de currículo. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.
SILVA, Vantielen da Silva. Modelagem Matemática na formação inicial de pedagogos. 2018. 189f. Tese (Doutorado em Educação) — Setor de Ciências Humanas, Letras e Artes. Universidade Estadual de Ponta Grossa. Ponta Grossa.
Downloads
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.