Difficulties in the teaching and learning process of Differential and Integral Calculus

Authors

DOI:

10.24116/emd.e202008

Abstract

The Differential and Integral Calculus (DIC) course is taught in six of the nine undergraduate courses of the Federal Institute of Education, Science and Technology of the North of Minas Gerais (IFNMG), campus Januária and has a high failure rate compared to other subjects. This paper shows the results of a research which sought to find answers to the main difficulties faced by students and teachers of the DIC course, in relation to the teaching and learning process. In order to obtain the data, questionnaires were applied to the students of the course and to the teachers who teach or have already taught this course on the Campus, as well as monitoring for a group of students. The results show the reality of DIC teaching and learning at Campus Januária and opens the door for discussions about this issue that covers not only the IFNMG, but also other higher education institutions in Brazil.

Keywords: Differential and Integral Calculus. Learning Difficulties. Higher Education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRESSAN, Philippe Messias; AZAMBUJA, Cármen; GONÇALVES, Neda; MULLER, Marilene Jacintho. Cálculo diferencial e integral I: investigação sobre dificuldades dos alunos. In: X SALÃO DE INICIAÇÃO CIENTÍFICA PUCRS, 2009, Porto Alegre. Anais do X Salão de Iniciação Científica PUCRS. Porto Alegre: PUCRS, 2009. p. 1172-1175.

CAVASSOTTO, Marcelo; PORTANOVA, Ruth. Reflexões sobre as dificuldades na aprendizagem de Cálculo Diferencial e Integral. In: III MOSTRA DE PESQUISA DA PÓS GRADUAÇÃO PUCRS, 2008, Porto Alegre. Anais da III Mostra de Pesquisa da Pós-Graduação PUCRS. Porto Alegre: PUCRS, 2008, p. 1-6.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 43. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2011.

GODOY, Luiz Felipe Simões de; FARIA, Wellington Cássio. O cálculo diferencial e integral e suas aplicações no ensino de Engenharia: uma análise de currículo. In: CONGRESSO DE INICIAÇÃO CIENTÍFICA DO INATEL, 2012, Santa Rita do Sapucaí. Anais do INCITEL 2012. Santa Rita do Sapucaí: INATEL, 2012. p. 125-132.

GOMES, Eloiza. Ensino e aprendizagem de cálculo na engenharia: um mapeamento das publicações nos COBENGEs. In: XVI ENCONTRO BRASILEIRO DE ESTUDANTES DE PÓS – GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 2012, Canoas. Anais do XVI EBRAPEM. Canoas: ULBRA, 2012, p. 1-9.

GREGOR, Isabela Cristina Soares; MACÊDO, Josué Antunes de. Reflexões sobre o ensino e aprendizagem de cálculo diferencial e integral no Instituto Federal do Norte de Minas Gerais. In: IV SIMPÓSIO INTERNACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 2015, Ilhéus. Anais do IV SIPEMAT: Educação Matemática e contextos da diversidade cultural. Ilhéus: UESC, 2015, p. 875-886.

GREGOR, Isabela Cristina Soares; MACÊDO, Josué Antunes de; AMORIM, Lílian Isabel Ferreira. Dificuldades apresentadas por alunos da disciplina de Cálculo Diferencial e Integral I no IFNMG analisadas em um teste de Matemática básica. In: V ENCONTRO NACIONAL DAS LICENCIATURAS, 2014, Natal. Anais do V ENALIC. Natal: UFRN, 2014, p. 1-12.

GREGOR, Isabela Cristina Soares; ROCHA, Jesiane Rodrigues da; MACÊDO, Josué Antunes de; BORBA JUNIOR, Waldomiro Rodrigues. Dificuldades de ensino e aprendizagem de Cálculo Diferencial e Integral no IFNMG e o uso de softwares matemáticos. In: IV SEMINÁRIO NACIONAL DE EDUCAÇÃO PROFISSIONAL E TECNOLÓGICA, 2014, Belo Horizonte. Anais do IV SENEPT. Belo Horizonte: CEFETMG, 2014, p. 1-15.

GUEDIN, Juliana. Cálculo diferencial e integral: o ensino como uma abordagem histórica e suas contextualizações. 2004. 46f. Monografia (Especialização em Educação Matemática) — Universidade do Extremo Sul Catarinense. Criciúma.

LACAZ, Tânia Maria Vilela Salgado; CARVALHO, Maria Tereza Lima; FERNANDES, José António Silva. Implicações das dificuldades dos alunos na aprendizagem da disciplina cálculo diferencial e integral I da FEG/UNESP para as práticas pedagógicas. In: XXXV CONGRESSO BRASILEIRO DE EDUCAÇÃO EM ENGENHARIA, 2007, Curitiba. Anais do XXXV COBENGE: Novos paradigmas da Educação em Engenharia. Curitiba: ABENGE, 2007, p. 1-12.

MACÊDO, Josué Antunes de; SANTOS, Acárem Chrísler Ferreira dos. Estudo de funções transcendentes usando o software GeoGebra. Revista de Educação, Ciências e Matemática, Duque de Caxias, v. 9, n. 1, jan./abr. 2019.

NASSER, Lilian. Ajudando a superar obstáculos na aprendizagem de cálculo. In: IX ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 2007, Belo Horizonte. Anais do IX ENEM. Belo Horizonte: SBEM, 2007, p. 1-13.

REZENDE, Wanderley Moura. O ensino de Cálculo: dificuldades de natureza epistemológica. In: MACHADO, Nílson José; CUNHA, Marisa Ortegosa da. (Org.). Linguagem, Conhecimento, Ação: ensaios de epistemologia e didática. São Paulo: Escrituras, 2003, p. 313-336.

RODRIGUES, Márcio Gomes; MOURA, Kelly Cristine Rodrigues de; MOURA, Márcio Cleto Soares de; MENDES, Wanderson de Sousa; NASCIMENTO, Robson de Souza. Cálculo diferencial e integral: analisando e refletindo os fatores que interferem no desempenho acadêmico da disciplina, no CPE/UFPI. In: XX SEMINÁRIO DE INICIAÇÃO CIENTÍFICA, 2011, Teresina. Resumos do XX Seminário de Iniciação Científica. Teresina: UFPI, 2011.

SANTOS, Acárem Chrísler Ferreira dos; MACÊDO, Josué Antunes de. A utilização das tecnologias digitais na formação inicial de professores de matemática e física. In: XI ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 2013, Curitiba. Anais do XI ENEM: Educação Matemática: Retrospectiva e Perspectivas. Curitiba: SBEM, 2013, p. 1-16.

SANTOS, Acárem Chrísler Ferreira dos; MACÊDO, Josué Antunes de. Uso dos softwares geogebra e winplot no estudo de funções transcendentes. Revista Eletrônica de Educação Matemática, Florianópolis, v. 10, n. 2, p. 155-166, dez. 2015.

SANTOS, Marcéu Veríssimo Ramos dos; CARNEIRO, Isabel Magda Said Pierre. Dificuldades de aprendizagem no ensino do cálculo diferencial e integral I: implicações para o trabalho docente. In: XXI ENCONTRO DE PESQUISA EDUCACIONAL DO NORTE E NORDESTE, 2013, Recife. Anais do XXI EPENN: Internacionalização da educação e desenvolvimento regional. Recife: UFPE, 2013, p. 1-16.

SILVA, Benedito Antonio da. Componentes do processo de ensino e aprendizagem do cálculo: saber, aluno e professor. In: IV SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 2009, Brasília. Caderno de Resumos do IV SIPEM. Brasília: SBEM, 2009, p. 123-124.

VIEIRA, Aldo Freitas. Ensino de cálculo diferencial e integral das técnicas ao humans-whit-media. 2013. 204f. Tese (Doutorado em Educação) — Faculdade de Educação. Universidade de São Paulo. São Paulo.

WROBEL, Julia Schaetzle; ZEFERINO, Marcus Vinicius Casoto; CARNEIRO, Teresa Cristina Janes. Um mapa do ensino de Cálculo nos últimos 10 anos do COMBENGE. In: XLI CONGRESSO BRASILEIRO DE EDUCAÇÃO EM ENGENHARIA, 2013, Gramado. Anais do XLI COMBENGE: Educação na era do conhecimento. Gramado: ABENGE, 2013, p. 1-12.

Published

2020-04-04

How to Cite

MACÊDO, Josué Antunes; GREGOR, Isabela Cristina Soares. Difficulties in the teaching and learning process of Differential and Integral Calculus. Educação Matemática Debate, Montes Claros, vol. 4, no. 10, p. 1–24, 2020. DOI: 10.24116/emd.e202008. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/1804. Acesso em: 3 jul. 2024.