Learning community of teachers who teach mathematics in the early years: a formative experience

Authors

DOI:

10.24116/emd.e202015

Abstract

This article presents the formative experience of a learning community of teachers who teach mathematics in the early years in order to study, discuss, reflect and understand the curricular changes proposed by the Gaucho Mathematical Curriculum Reference for this stage of schooling. The formative proposition is theoretically based on the understandings of the learning community (BRANDÃO, 2005; GALIAZZI et al., 2017; FREITAS, 2010). The community of teachers in training developed training activities in a synchronous and asynchronous way, through the Google Classroom, totaling 40 hours. Based on this experience, we assume that the continuing education of teachers in the community provides opportunities for discussions, reflections and sharing of experiences, enabling the improvement of teaching activities.

Keywords: Learning community. Continuing teacher education. Mathematics. Initial Years. Curriculum.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BECKER, Fernando; MARQUES, Tania Beatriz Iwaszko. (Org.). Ser professor é ser pesquisador. Porto Alegre: Mediação, 2007

BRANDÃO, Carlos Rodrigues. Encontros e caminhos: formação de educadoras (es) ambientais e coletivos educadores. Brasília: MMA, Diretoria de Educação Ambiental, 2005.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular: Educação Infantil e Ensino Fundamental. Brasília: MEC/SEB, 2017.

DEMO, Pedro. Educar pela pesquisa. Campinas: Autores Associados, 2015.

DIESEL, Aline; BALDEZ, Alda Leila Santos; MARTINS, Silvana Neumann. Os princípios das metodologias ativas de ensino: uma abordagem teórica. Revista Thema, v. 14, n. 1, p. 268-288, jan./mar. 2017.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 17. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1987.

FREITAS, Diana Paula Salomão de. A perspectiva da comunidade aprendente nos processos formativos de professores pesquisadores educadores ambientais. 2010. 225f. Dissertação (Mestrado em Educação Ambiental) Instituto de Educação. Universidade Federal do Rio Grande.

GALIAZZI, Maria do Carmo; FEEITAS, Diana Paula Salomão de; LIMA, Cleiva Aguiar de; COUSIN, Claudia da Silva; SOUZA, Moacir Langoni de; CUPELLI, Rodrigo Launikas. Narrativas de comunidades aprendentes em Educação Ambiental. Ambiente & Educação, Rio Grande, v. 22, n. 2, jul./dez. 2017.

GALLO, Silvio. O problema e a experiência do pensamento: implicações para o ensino de filosofia. In: BORBA, Siomara; KOHAN, Walter. (Org.). Filosofia, aprendizagem, experiência. Belo Horizonte: Autêntica, 2008, p. 115-130.

MORAES, Roque; LIMA, Valderez Marina do Rosário. (Org.). Pesquisa em sala de aula: tendências para a educação em novos tempos. Porto Alegre: EdPUCRS, 2012.

MORÁN, José. Mudando a educação com metodologias ativas. In: Coleção mídias contemporâneas. Convergências Midiáticas, Educação e Cidadania: aproximações jovens. Ponta Grossa: Foca Foto-PROEX/UEPG, 2015, p. 15-33.

NÓVOA, António. Para una formación de profesores construida dentro de la profissión. Revista de Educación, n. 350, p. 203-218, sep./dic. 2009.

RIO GRANDE DO SUL. Secretaria de Estado da Educação. Departamento Pedagógico. Referencial Curricular Gaúcho: Matemática. Porto Alegre: SEE/DP, 2018.

TRIGO, Carmen; NUNES, Wallace Vallory. Experimentos didáticos no ensino da Matemática: orientações pedagógicas. Rio de Janeiro: IFRJ, 2011.

VYGOTSKY, Lev Semenovich. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. Tradução de José Cipolla Neto, Luis Silveira Menna Barreto, Solange Castro Afeche. São Paulo: Martins Fonte, 1991.

Published

2020-04-24

How to Cite

MUMBACH, S.; GUIDOTTI, C. dos S. Learning community of teachers who teach mathematics in the early years: a formative experience. Educação Matemática Debate, Montes Claros, v. 4, n. 10, p. 1–23, 2020. DOI: 10.24116/emd.e202015. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/1830. Acesso em: 27 nov. 2024.