Countryside Education and Ethnomathematics: a possible articulation?

Authors

DOI:

10.24116/emd.e202009

Abstract

The present work had as general objective to investigate how the work with Mathematics in the Field Education is accomplished, from a look on the Ethnomathematics. This study had as its axis the discussions about Mathematics, Ethnomathematics and Rural Education. For the development of the work, we made a bibliographic study developed from the following authors and documents: D'Ambrosio (1990, 1993, 2005b), Carvalho (1994), Almeida (2013), National Curriculum Parameters of Mathematics (BRASIL, 1998) and the Law of Guidelines and Bases of National Education (LDBEN) No. 9394/96 (BRASIL, 1996). We also made observations from the classes of two 5th grade elementary school teachers and interviewed them. We believe that the research will contribute to the formation of educators and teachers who seek to value the knowledge brought by their students and also a deepening in their teaching practice.

Keywords: Mathematics Education. Ethnomathematics. Countryside Education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AHLERT, Alvori. Políticas Públicas e Educação na construção de uma cidadania participativa, no contexto do debate sobre Ciência e Tecnologia. Educere — Revista da Educação, Umuarama, v. 3, n. 2, p. 129-148, jul./dez. 2003.

ALMEIDA, Shirley Patrícia Nogueira de Castro e Fazendo a feira: cotidiano e Etnomatemática. Montes Claros: EdUnimontes, 2013.

ARAÚJO, Cidália; PINTO, Emília M. F.; LOPES, José; NOGUEIRA, Luís; PINTO, Ricardo. Estudo de Caso. Braga: Universidade do Minho, 2008.

BICUDO, Maria Aparecida Viggiani. Pesquisa em Educação Matemática: concepções & perspectivas. São Paulo: EdUNESP, 1999.

BRANDÃO, Carlos Rodrigues. O que é Educação. São Paulo: Brasiliense, 1985.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília: Diário Oficial da União, 5 out. 1988.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília: Diário Oficial da União, 23 dez. 1996.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemática. Brasília: MEC/SEF, 1998.

CARVALHO, Dione Lucchesi de. Metodologia do ensino da Matemática. 2. ed. São Paulo: Cortez, 1994.

D’AMBROSIO, Ubiratan. Etnomatemática. 2. ed. São Paulo: Ática, 1993.

D’AMBROSIO, Ubiratan. Sociedade, Cultura, Matemática e seu ensino. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 1, p. 99-120, jan./abr. 2005a.

D’AMBROSIO, Ubiratan. Da realidade à ação: reflexões sobre a Educação e Matemática. São Paulo: Summus Editorial, 1986.

D’AMBROSIO, Ubiratan. Etnomatemática: arte ou técnica de explicar e conhecer. São Paulo: Ática, 1990.

D’AMBROSIO, Ubiratan. Etnomatemática: elo entre as tradições e a modernidade. 2. 1. reimp. Belo Horizonte: Autêntica, 2005b.

FAGUNDES, Cláudia Sperandio; SILVA, Wanessa Delgado da. “Não vou sair do campo pra poder ir pra escola, Educação do Campo é direito e não esmola”: Educação do Campo no município de Ji-Paraná – RO. In: III SEMINÁRIO DE EDUCAÇÃO, 2010, Ji-Paraná. Anais do III SED: Educação Escolar no país das diferenças: percursos interculturais na Amazônia. Ji-Paraná: UNIR, 2010.

FERREIRA, Eduardo Sebastiani. Etnomatemática: uma proposta metodológica. Rio de Janeiro: MEM/USU, 1997.

JANUARIO, Gilberto. Investigações sobre livros didáticos de Matemática: uma análise de suas questões de pesquisa. Educação, Escola & Sociedade, Montes Claros, v. 11, n. 12, p. 1-12, jan./jun. 2018.

KNIJNIK, Gelsa. Educação Matemática, culturas e conhecimento na luta pela terra. Santa Cruz do Sul: EDUNISC, 2006.

QUEIROZ, João Batista Pereira de. A educação do campo no Brasil e a construção das escolas do campo. Revista NERA, Presidente Prudente, v. 14, n. 18. p. p. 37-46, jan./jun. 2011.

Published

2020-04-06

How to Cite

ALMEIDA, Shirley Patrícia Nogueira de Castro; ANTUNES, Fabrício Mendes. Countryside Education and Ethnomathematics: a possible articulation?. Educação Matemática Debate, Montes Claros, vol. 4, no. 10, p. 1–23, 2020. DOI: 10.24116/emd.e202009. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/1855. Acesso em: 26 sep. 2024.