Mathematical Modeling and Problem Solving in Education: a panorama of recent research

Authors

DOI:

10.46551/emd.e202023

Abstract

We analyze how Mathematical Modeling (MM) associated with Problem Solving (PR) presents itself in academic research that uses them together. As a methodological approach, we use the procedures of Mapping in Educational Research. The data were constituted from the selection of 12 surveys published in the CAPES Thesis Catalog and Google Scholar. For analysis, we established five categories: a) theoretical references of research; b) the problems investigated / research interests; c) methodologies used in research; d) main research results; and e) prospects for continuity. The study allowed the identification of theoretical and methodological approaches between the analyzed works and shows that the focus of the research is centered on the reflections, perceptions and actions of students and teachers during the process of Mathematical Modeling and Problem Solving. And he also pointed out that when students develop activities of this type, they expand their mathematical skills, becoming skilled in solving problems.

Keywords: Mathematical Modeling. Problem solving. Mathematical Education. Mapping in Educational Research.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALLEVATO, Norma Suely Gomes; ONUCHIC, Lourdes de la Rosa. Ensino-aprendizagem-avaliação de Matemática: por que através da resolução de problemas. In: ONUCHIC, Lourdes de la Rosa; ALLEVATO, Norma Suely Gomes; NOGUTI, Fabiane Cristina Höpner; JUSTULIN, Andresa Maria. (Org.). Resolução de Problemas: teoria e prática. Jundiaí: Paco Editorial, 2014, p. 35-52.

ALMEIDA, Lourdes Marai Werle; DIAS, Michele Regiane. Um estudo sobre o uso da Modelagem Matemática como estratégia de ensino e aprendizagem. Bolema, Rio Claro, v. 17, n. 22, p. 19-35, set. 2004.

ALMEIDA, Lourdes Marai Werle; SILVA, Karian Pêssoa da; VERTUAN, Rodolfo Eduardo. Modelagem Matemática na Educação Básica. São Paulo: Editora Contexto, 2013.

AQUINO, Denis dos Santos. O ensino de Matemática com auxílio de aplicações práticas dos conteúdos. 2016. 62f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional) — Instituto de Ciências Exatas e Naturais. Universidade Federal do Pará. Belém.

ARAÚJO, Jussara de Loiola. Relação entre Matemática e realidade em algumas perspectivas de modelagem matemática na Educação Matemática. In: BARBOSA, Jonei Cerqueira; CALDEIRA, Ademir Donizeti; ARAÚJO, Jussara de Loiola. (Org.) Modelagem Matemática na Educação Matemática Brasileira: pesquisas e práticas educacionais. Recife: Sociedade Brasileira de Educação Matemática, 2007, p. 17-32.

BARBOSA, Jonei Cerqueira. Modelagem na Educação Matemática: contribuições para o debate teórico. In: 24ª REUNIÃO ANUAL DA ANPED, 2001, Caxambu. Anais da 24ª REUNIÃO ANUAL DA ANPED. Rio de Janeiro: ANPED, 2001, p. 1-12.

BASSANEZI, Rodney Carlos. Ensino-aprendizagem com Modelagem Matemática. São Paulo: Editora Contexto, 2014.

BASTOS, Ligia Sousa. Resolução de Problemas e Modelagem Matemática: um contexto diferente para a abordagem do estudo de funções. 2015. 66f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Matemática) — Departamento de Ciências Exatas e Tecnológicas. Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia. Vitória da Conquista.

BIEMBENGUT, Maria Salett. Mapeamento na Pesquisa Educacional. Rio de Janeiro: Editora Ciência Moderna, 2008.

BIEMBENGUT, Maria Salett. Modelagem na Educação Matemática e na Ciência. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2016.

BIEMBENGUT, Maria Salett; HEIN, Nelson. Modelagem Matemática no ensino. São Paulo: Editora Contexto, 2011.

BOGDAN, Robert; BIKLEN, Sari Knopp. Investigação qualitativa em Educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Tradução de Maria João Alvarez, Sara Bahia dos Santos e Telmo Mourinho Baptista. Lisboa: Porto Editora, 2010.

BURAK, Dionisio. Modelagem Matemática: ações e interações no processo de ensino e aprendizagem. 1992. 460f. Tese (Doutorado em Educação) — Faculdade de Educação. Universidade Estadual de Campinas. Campinas.

CARMO, Vitor Martins do; MATOS, Fabiana Fiorezi de; RESENDE, Milena Abreu. Modelagem na Educação Matemática e Resolução de Problemas: modelando os planos de operadoras telefônicas. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DE ENSINO DA MATEMÁTICA, V, Canoas, 2013. Anais do V CIEM. Canoas: ULBRA, 2013, p. 1-9.

DOMINGOS, Ronero Marcio Cordeiro. Resolução de Problemas e Modelagem Matemática: uma experiência na formação inicial de professores de Física e Matemática. 2016. 193f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Educação Matemática) — Centro de Ciências e Tecnologia. Universidade Estadual da Paraíba, Campina Grande.

GAZZETTA, Marineusa. A Modelagem como estratégia de aprendizagem da Matemática em cursos de aperfeiçoamento de professores. 1989. 150f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) — Instituto de Geociências e Ciências Exatas. Universidade Estadual Paulista. Rio Claro.

GONZAGA, Mauro Fernandes Neves. Um estudo sobre Resolução de Problemas e Modelagem Matemática. 2019. 105f. Dissertação (Mestrado em Ensino das Ciências) — Universidade do Grande Rio. Duque de Caxias.

KILPATRICK, Jeremy. Como vamos de Resolução de Problemas? Uma conversa com Jeremy Kilpatrick. Educação e Matemática, Lisboa, n. 130, p. 3-9, nov./dez. 2014.

LOPES, Ana Vieira, BERNARDES, Antonio, LOUREIRO, Cristina, VARANDAS, José Manuel, OLIVEIRA, Maria José C. de, DELGADO, M. José, BASTOS, Rita, e GRAÇA, Teresa. Actividades Matemáticas na sala de aula. 4. ed. 2. reimp. Lisboa: Texto Editores, 2005.

MADRUGA, Zulma Elizabete de Freitas; BREDA, Adriana. Mapeamento de produções recentes sobre Modelagem Matemática nos Anos Iniciais do Ensino Fundamental. REMAT, Bento Gonçalves, v. 3, n. 1, p. 67-81, jul. 2017.

MEYER, Joao Frederico da Costa Azevedo; CALDEIRA, Ademir Donizeti; MALHEIROS, Ana Paula dos Santos. Modelagem em Educação Matemática. Editora Autêntica, 2011.

OLIVEIRA, Andreia Maria Pereira de. Modelagem Matemática e as tensões nos discursos dos professores. 2010. 200f. Tese (Doutorado em Ensino, Filosofia e História das Ciências) — Universidade Estadual de Feira de Santana; Universidade Federal da Bahia. Feira de Santana; Salvador.

ONUCHIC, Lourdes de la Rosa. A resolução de problemas na Educação Matemática: onde estamos? E para onde iremos? Espaço Pedagógico, Passo Fundo, v. 20, n. 1, p. 88-104, jan./jun. 2013.

ONUCHIC, Lourdes de la Rosa. Ensino-aprendizagem de Matemática através da resolução de problemas. In: BICUDO, Maria Aparecida Viggiani. (Org.) Pesquisa em Educação Matemática: concepções e perspectivas. São Paulo: EdUNESP, 1999, p. 199-218.

POLYA, George. A arte de resolver problemas: um novo aspecto do método matemático. Tradução de Heitor Lisboa de Araújo. Rio de Janeiro: Editora Interciência, 2006.

POZO, Juan Ignácio. (Org.). A solução de problemas: aprender a resolver, resolver para aprender. Tradução de Beatriz Affonso Neves. Porto Alegre: Artmed, 1998.

RIBEIRO, Flavia Dias. Metodologia do ensino de Matemática e Física: jogos e modelagem na Educação Matemática. Curitiba: Ibpex, 2008.

ROSA, Milton; OREY, Daniel Clark. A Modelagem como um ambiente de aprendizagem para a conversão do conhecimento matemático. Bolema, Rio Claro, v. 26, n. 42A, p. 261-290, abr. 2012.

ROSA, Milton; OREY, Daniel Clark. Educação Matemática: algumas considerações e desafios na perspectiva etnomatemática. Educação Popular, Uberlândia, v. 8, n. 1, p. 55-63, jan./dez. 2009.

SANTOS, Dioger dos. A Modelagem Matemática e Resolução de Problemas no ensino interdisciplinar de Matemática e Física. 2014. 56f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Matemática) — Instituto de Matemática e Estatística. Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre, 2014.

VAN DE WALLE, Jonh A. Matemática no Ensino Fundamental. Tradução de Paulo Henrique Colonese. Porto Alegre: Artmed, 2009.

VERGARA, Clarissa Fernandes Perativo. Estratégias de resolução de um problema em uma prática interdisciplinar com abordagem pedagógica em Modelagem Matemática. 2015. 57f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Matemática) — Instituto de Matemática e Estatística. Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre.

Published

2020-06-20

How to Cite

ALMEIDA, C. G. de; GOMES, L. P. S.; MADRUGA, Z. E. de F. Mathematical Modeling and Problem Solving in Education: a panorama of recent research. Educação Matemática Debate, Montes Claros, v. 4, n. 10, p. 1–18, 2020. DOI: 10.46551/emd.e202023. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/2070. Acesso em: 23 nov. 2024.