Mathematical Modeling of isovolumetric transformations: goal-conciliation-theoretic analysis

Authors

DOI:

10.46551/emd.e202025

Abstract

We analyze the pertinence of goal-conciliation-theoretic abductive-deductive architecture to describe and explain cognitive processes in Mathematical Modeling tasks. In achieving this objective, we observed the performance of a group of second-year students in the Technical Course of Chemistry Integrated to High School at the Federal Institute of Santa Catarina of Criciúma campus in the task of modeling isovolumetric transformations with a gas properties simulator. Evidence shows students were able to model the transformations, negotiating collaboratively smaller action plans associated with different modeling phases and cognitive actions, with which, relating Mathematics and Physics-Chemistry, they mobilized the suitable mathematical object from their didactic repertoire; proposed a model; interpreted and validated the results; and reflected on the limitations and potentialities of the model. The study suggests the architecture can contribute to describe and explain cognitive processes in Mathematical Modeling activities, providing the teacher with tools to generate and evaluate didactic interventions.

Keywords: Mathematical Modeling. Cognitive Pragmatics. Plans of Intentional Action.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA, Lourdes Maria Werle de; VERTUAN, Rodolfo Eduardo. Modelagem Matemática na Educação Matemática. In: ALMEIDA, Lourdes Maria Werle de; PESSÔA, Karina Alessandra. (Org.). Modelagem Matemática em foco. Rio de Janeiro: Ciência Moderna, 2014, p. 1-19.

ALMEIDA, Lourdes Maria Werle de; VERTUAN, Rodolfo. Discussões sobre “como fazer” modelagem na sala de aula. In: ALMEIDA, Lourdes Maria Werle de; ARAÚJO, Jussara de Loiola; BISOGIN, Eleni. (Org.). Práticas de Modelagem Matemática: relatos de experiências e propostas pedagógicas. Londrina: EdUEL, 2015, p. 19-44.

ALMEIDA, Lourdes Werle de; SILVA, Karina Pessôa da; VERTUAN, Rodolfo Eduardo. Modelagem Matemática na educação básica. São Paulo: Contexto, 2016.

ANDRADE FILHO, Bazilicio Manoel de. Sequência didática envolvendo Modelagem Matemática de transformações gasosas: concepção, execução e análise de resultados orientada pela noção de conciliação de metas. 2020. 218f. Tese (Doutorado em Ciências da Linguagem) — Universidade do Sul de Santa Catarina. Tubarão.

RAUEN, Fábio José. For a goal conciliation theory: ante-factual abductive hypotheses and proactive modelling. Linguagem em (Dis)curso, Tubarão, v. 14, n. 13, p. 188-204, set./dez. 2014.

RAUEN, Fábio José. Por uma modelação abdutivo-dedutiva de interações comunicativas. In: TENUTA, Adriana Maria; COELHO, Sueli Maria. (Org.). Uma abordagem cognitiva da linguagem: perspectivas teóricas e descritivas. Belo Horizonte: FALE/UFMG, 2018, p. 13-30.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular: Ensino Médio. Brasília: MEC/SEB, 2018.

BRATMAN, Michael. Intention, plans and practical reason. Cambridge: Harvard. University Press, 1989.

SPERBER, Dan; WILSON, Deirdre. Relevance: communication & cognition. 2nd. ed. Oxford: Blackwell, 1995.

Published

2020-07-06

How to Cite

ANDRADE FILHO, Bazilicio Manoel de; RAUEN, Fábio José. Mathematical Modeling of isovolumetric transformations: goal-conciliation-theoretic analysis. Educação Matemática Debate, Montes Claros, vol. 4, no. 10, p. 1–26, 2020. DOI: 10.46551/emd.e202025. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/2071. Acesso em: 22 jul. 2024.