Principles of integration of cultural values to the curriculum and the organization of the contents in Mathematics textbooks

Authors

DOI:

10.24116/emd25266136v1n12017a04

Keywords:

Textbook, Integration of Cultural Values in the Curriculum, Curricular Organization, Mathematics Curriculum

Abstract

We present an investigation section in which we analyze the curriculum of Mathematics presented for the Education of Young and Adults. The research, with a qualitative approach, was developed through documentary analysis based on the analysis of two collections of Math ematics textbooks destined to the EJA. In this section we focus on the elements that the books present concerning the principles on which the curricula should be designed in order to prompt to the students an integration of mathematical cultural values bas ed on the ideas of mathematical enculturation and the ways in which the organization of the contents are presented, whether linear or networked. The reflections show us that the investigated books present, in some approaches, elements that favor the integr ation of cultural values in Mathematics. We also observed a tendency to organize the mathematical contents in such a way as to stimulate an articulation among the themes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BISHOP, Alan J. Aspectos sociales e culturales de la Educación Matemática. Enseñanza de las Ciencias. Institut de Ciències de l'Educació de la Universitat Autònoma de Barcelona. v. 6, n. 2, 1988, p. 121-125.

BISHOP, Alan J. Enculturación matemática: la educación matemática desde una perspectiva cultural. Traducción de Genis Sánchez Barberán. Barcelona: Paidós, 1999.

BISHOP, Alan J. Mathematical Acculturation, cultural conflicts, and transition. In: ABREU, Guida de; BISHOP, Alan J.; PRESMEG, Norma. C. (Ed.). Transitions between contexts of mathematical practices. Dordrecht, Holland: Kluwer Academic Publishers, 2002, p. 193-212.

BRASIL. Lei nº. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, 23 dez. 1996.

BRASIL. Resolução CNE/CEB nº. 1, de 5 de julho de 2000. Estabelece as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação e Jovens e Adultos. Diário Oficial da União, Brasília, 19 jul. 2000.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Proposta Curricular para a educação de jovens e adultos: segundo segmento do ensino fundamental: 5ª a 8ª série: Introdução. v. 1. Brasília: MEC, 2002a.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Proposta Curricular para a educação de jovens e adultos: segundo segmento do ensino fundamental: 5ª a 8ª série: Matemática, Ciências, Arte e Educação Física. v. 3. Brasília: MEC, 2002b.

D’AMBRÓSIO, Ubiratan. Sociedade, cultura, matemática e seu ensino. Educação e Pesquisa, São Paulo, FE-USP, v. 31, n. 1, p. 99-120, jan./abr. 2005. DOI: 10.1590/S1517-97022005000100008.

FONSECA, Maria da Conceição Ferreira Reis. Educação Matemática de jovens e adultos. 2. ed. 3. reimpressão. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.

FREITAS, Adriano Vargas; JANUARIO, Gilberto; LIMA, Katia; TRALDI JR., Armando; BUENO, Simone. Um estudo em Educação Matemática relacionado à Educação de Jovens e Adultos. Quadrante, Lisboa, v. 21, n. 1, p. 29-54, 2012.

JANUARIO, Gilberto. Currículo de Matemática da Educação de Jovens e Adultos: análise de prescrições na perspectiva cultural da Matemática. 2012. 156f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Faculdade de Ciências Exatas e Tecnologias. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. São Paulo.

JANUARIO, Gilberto; FREITAS, Adriano Vargas; LIMA, Katia. Pesquisas e documentos curriculares no âmbito da Educação Matemática de Jovens e Adultos. Boletim de Educação Matemática, Rio Claro, v. 28, N. 49, p. 536-556, 2014. DOI: 10.1590/1980-4415v28n49a04.

KILPATRICK, Jeremy. Investigación em educación matemática: su historia y alguns temas de actualidad. In: KILPATRICK, Jeremy; GÓMEZ, Pedro; RICO, Luis. (Ed.). Educación Matemática: Errores y dificultades de los estudiantes. Resolución de problemas. Evaluación Historia. Bogodá: Una Empresa Docente e Universidad de los Andes, 1998, p. 1-18.

LIMA, Katia. Currículo de Matemática da Educação de Jovens e Adultos: uma análise baseada em livros didáticos. 2012. 137f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Faculdade de Ciências Exatas e Tecnologias. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. São Paulo.

LIMA, Katia; JANUARIO, Gilberto; PIRES, Célia Maria Carolino. Contribuições da perspectiva cultural para currículos de Matemática. Acta Scientiae, Canoas, v. 18, n. 3, p. 621-636, 2016.

ONAGA, Dulce Satiko; MEIRELES, Helena Henry. Educação de Jovens e Adultos: segundo segmento do ensino fundamental. São Paulo: Global, Ação Educativa, 2009 (Coleção Viver, Aprender).

PACHI, Clarice Gameiro da Fonseca; VALENTINI, Sônia Maria Ferreira. Educação de Jovens e Adultos: 6º ao 9º ano do Ensino Fundamental. 2. ed. São Paulo: IBEP, 2009 (Coleção Tempo de Aprender).

PIRES, Celia Maria Carolino. Currículo de Matemática: da organização linear à idéia de rede. São Paulo: FTD, 2000.

SACRISTÁN, José Gimeno. O currículo: uma reflexão sobre a prática. 3. ed. Tradução: Ernani F. da Fonseca Rosa. Porto Alegre: Artmed, 2000.

SERRES, Michel. A comunicação. Porto: Rés, 1967.

Published

2017-04-01

How to Cite

LIMA, Katia; JANUARIO, Gilberto. Principles of integration of cultural values to the curriculum and the organization of the contents in Mathematics textbooks. Educação Matemática Debate, Montes Claros, vol. 1, no. 1, p. 76–98, 2017. DOI: 10.24116/emd25266136v1n12017a04. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/22. Acesso em: 23 jul. 2024.