Mathematical Modeling in the sociocritical perspective: environment for dialogical communication

Authors

DOI:

10.46551/emd.e202021

Abstract

This paper aims to reflect on the practice of Mathematical Modeling in the sociocritical perspective articulated to the model of investigative cooperation that deals with dialogical communication. It is part of a master's thesis whose theme for the development of modeling is water scarcity, a problem that emerged from the students' reality. The research is qualitative whose instruments used in the production of data were the researcher's logbook, students' textual production and recordings. Data were collected at a school located in Castelo, Espírito Santo, with students from the 8th grade of Elementary School. The results reveal that the Mathematical Modeling in the sociocratic perspective is par excellence, an environment that favors dialogical acts; in addition to bringing mathematical content closer to social problems, it promotes the collective investigation of perspectives through dialogue, favoring the teaching and learning process and the citizens' education of students.

Keywords: Modeling. Dialogic communication. Learning. Citizen formation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALRØ, Helle; SKOVSMOSE, Ole. Diálogo e aprendizagem em Educação Matemática. Tradução de Orlando de Andrade Figueiredo. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.

ARAÚJO, Jussara de Loiola. Relações entre matemática e realidade em algumas perspectivas de Modelagem Matemática na educação matemática. In: BARBOSA, Jonei Cerqueira; CALDEIRA; Ademir Donizete; Araújo, Jussara de Loiola (Org.). Modelagem matemática na educação matemática brasileira: pesquisas e práticas educacionais. Recife: SBEM, 2007, p. 17-32.

BARBOSA, Jonei Cerqueira. A prática dos alunos no ambiente de Modelagem Matemática: o esboço de um framework. In: BARBOSA, Jonei Cerqueira; CALDEIRA; Ademir Donizete; Araújo, Jussara de Loiola (Org.). Modelagem matemática na educação matemática brasileira: pesquisas e práticas educacionais. Recife: SBEM, 2007, p. 161-174.

BARBOSA, Jonei Cerqueira. As relações dos professores com a Modelagem Matemática. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 8, 2004, Recife. Anais do VIII ENEM — Educação Matemática: um compromisso social. Recife: SBEM, 2004b, p. 1-11.

BARBOSA, Jonei Cerqueira. Modelagem Matemática e a perspectiva sócio-crítica. In: II SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE PESQUISAS EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 2003, Santos. Resumos do II SIPEM. Santos: SBEM, 2003, p. 140.

BARBOSA, Jonei Cerqueira. Modelagem matemática: O que é? Por quê? Como? Veritati, n. 4, p. 73-80, 2004a.

BIEMBENGUT, Maria Salett. Modelagem matemática no ensino. 3. ed. São Paulo: Contexto, 2003.

D’AMBROSIO, Ubiratan. Da realidade à ação: reflexões sobre Educação e Matemática. Campinas: Summus / UNICAMP, 1986.

FORNER, Régis; MALHEIROS, Ana Paula dos Santos. Modelagem e o currículo paulista: entre imposições, cobranças veladas e insubordinações criativas. Revista Paranaense de Educação Matemática, Campo Mourão, v. 8, n. 17, p. 519-545, jul./dez. 2019.

JACOBINI, Otávio Roberto; WODEWOTZKI, Maria Lúcia. Uma reflexão sobre Modelagem Matemática no contexto da Educação Matemática Crítica. Bolema, Rio Claro, v. 19, n. 25, p. 71-88, jan./jun. 2006.

KAISER, Gabriele; SRIRAMAN, Bharath. A global survey of international perspectives on modelling in Mathematics Education. Zentralblatt fur Didaktik der Mathematik, v. 38, n.3, p. 302-310, jun. 2006.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. et al. (Org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 22. ed. Petrópolis: Vozes, 2003.

SILVA, Cíntia da; KATO, Lilian Akemi. Quais elementos caracterizam uma atividade de Modelagem Matemática na perspectiva sociocrítica. Bolema, Rio Claro, v. 26, n. 43, p. 817-838, ago. 2012.

SKOVSMOSE, Ole. Um convite à Educação Matemática Crítica. Tradução de Orlando de Andrade Figueiredo Campinas: Papirus, 2014.

Published

2020-06-16

How to Cite

DALVI, S. C.; REZENDE, O. L. T. de .; LORENZONI, L. L. Mathematical Modeling in the sociocritical perspective: environment for dialogical communication. Educação Matemática Debate, Montes Claros, v. 4, n. 10, p. 1–23, 2020. DOI: 10.46551/emd.e202021. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/2227. Acesso em: 24 nov. 2024.