Exploring Statistical concepts in Elementary Education through fishing: a proposal for Countryside Education

Authors

DOI:

10.46551/emd.e202028

Abstract

This paper sought to discuss the extent to which cultural issues allied with Mathematical Modeling can contribute and provide students with Meaningful Learning. Students from elementary schools in the countryside of Rio Grande do Sul participated in the research. Interventions were carried out in the school environment and classroom observations with the purpose of verifying the subsumers of the students, making a data survey and analyzing the school context. This survey made it possible to list three themes of interest to the students: Livestock, Fisheries and Agriculture. In this work we present an activity that addresses the topic of Fisheries as a basis for studying statistical concepts and analyze whether the learning of these concepts was significant. From the analysis of the results it was possible to infer that learning becomes significant when we insert cultural issues as a central theme, because these can underpin the learning of new concepts; strengthen and mean concepts already known.

Keywords: Mathematical Modelling. Countryside Education. Mathematics Education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AUSUBEL, David Paul. Aquisição e retenção de conhecimentos: uma perspectiva cognitiva. Tradução de Ligia Teopisto. Lisboa: Plátano Edições Técnicas, 2003.

AUSUBEL, David Paul. Educational psychology: a cognitive view. New York, Holt, Rinehart and Winston, 1968.

BARBOSA, Jonei Cerqueira. Modelagem na Educação Matemática: contribuições para o debate teórico. In: REUNIÃO ANUAL DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PÓS-GRADUAÇÃO E PESQUISA EM EDUCAÇÃO, 24, 2001, Caxambu. Anais da 24ª REUNIÃO ANUAL DA ANPEd. Rio de Janeiro: ANPED, 2001, p. 1-12.

BIEMBENGUT, Maria Salett; HEIN, Nelson. Modelagem Matemática no ensino. 4 ed. São Paulo: Contexto, 2005.

BLUM, Werner. Applications and Modelling in mathematics teaching and Mathematics Education — some important aspects of practice and of research. In: SLOYER, Cliff; BLUM, Werner; HUNTLEY, Ian. (Ed.). Advances and perspectives in the teaching of Mathematical Modeling and applications. Yorklyn: Water Street Mathematics, 1995, p. 1-20.

BLUM, Werner; NISS, Mogens. Applied mathematical problem solving, modelling, applications, and links to other subjects — state, trends and issues in Mathematics instruction. Educational Studies in Mathematics. v. 22, n. 1, p. 27-68, feb. 1991.

BRASIL. Decreto n° 7352 de 4 de novembro de 2010. Dispõe sobre a política de Educação do Campo e o Programa Nacional de Educação na Reforma Agrária — PRONERA. Brasília: Diário Oficial da União, 5 nov. 2010.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional da Educação. Resolução n. 2, de 28 de abril de 2008. Estabelece diretrizes complementares, normas e princípios para o desenvolvimento de políticas públicas de atendimento da Educação Básica do Campo. Brasília: Diário Oficial da União, 29 abr. 2008.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional da Educação. Resolução CNE/CEB n. 1, de 3 de abril de 2002. Institui Diretrizes Operacionais para a Educação Básica nas Escolas do Campo. Brasília: Diário Oficial da União, 9 abr. 2002.

CALDEIRA, Ademir Donizete. Modelagem Matemática: um novo olhar. Alexandria, Florianópolis, v. 2, n. 2, p. 33-54, jul. 2009.

CASTAMAN, Ana Sara; VIEIRA, Josimar de Aparecido; RADKE, Cristiane Longaray. O contexto atual da Educação do Campo: o que dizem as pesquisas realizadas. Criar Educação, Criciúma, v. 7, n. 1, p. 1-18, jan./jul. 2018.

CHARLOT, Bernard. Relação com o saber, formação dos professores e globalização: questões para a educação hoje. Tradução de Sandra Loguercio. Porto Alegre: Artmed, 2005.

DOLCE, Osvaldo; POMPEO, José Nicolau. Fundamentos de Matemática Elementar. v. 10, 6 ed. São Paulo: Editora Atual, 2018.

INEP — Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Censo da Educação Básica: 2018. Brasília: INEP, 2018.

KAISER, Gabriele; SCHWARZ, Björn; TIEDEMANN, Silke. In: LESH, Richard; GALBRAITH, Peter L; HAINES, Christopher R.; HURFORD, Andrew. (Ed.). Modeling students' Mathematical Modeling competencies. New York: Springer, 2010, p. 433-444.

KNIJNIK, Gelsa; WANDERER, Fernanda. A vida deles é uma Matemática: regimes de verdade sobre a Educação Matemática de adultos no campo. Educação Unisinos, São Leopoldo, v. 10, n. 1, p. 56-61, jan./abr. 2006.

LIBÂNEO, José Carlos. O dualismo perverso da escola pública brasileira: escola do conhecimento para os ricos, escola do acolhimento social para os pobres. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 38, n. 1, p. 13-28, jan./mar. 2012.

MOREIRA, Marco Antônio. Coletânea de breves monografias sobre teorias de aprendizagem como subsídio para o professor pesquisador, particularmente da área de ciências. Porto Alegre, Brasil, 2009.

MOREIRA, Marco Antônio. Mapas conceituais e aprendizagem significativa. São Paulo: Centauro, 2010.

MOREIRA, Marco Antônio., MASINI, Elcie. Aparecida Fortes Salzano. Aprendizagem significativa: a teoria de David Ausubel. São Paulo: Moraes, 1982.

Published

2020-07-13

How to Cite

VARGAS, Andressa Franco; BISOGNIN, Eleni. Exploring Statistical concepts in Elementary Education through fishing: a proposal for Countryside Education. Educação Matemática Debate, Montes Claros, vol. 4, no. 10, p. 1–24, 2020. DOI: 10.46551/emd.e202028. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/2231. Acesso em: 22 jul. 2024.