How different groups solve conditional and non-conditional combinatorial problems

Authors

DOI:

10.24116/emd25266136v1n22017a01

Keywords:

Mathematics Education, Combinatorics, Conditional Problems, Non-Conditional Problems

Abstract

This study was developed collectively with elementary pre-service teachers and sought to investigate the performance presented by eight distinct groups with regard to resolution of conditional and non-conditional combinatorial problems. The test used is composed of eight problems, two of each type of combinatorial problems – cartesian product, arrangement, permutation and combination – one conditional and one non-conditional problem. The existence of the conditions was perceived and taken into account by the majority of participants. The Cartesian product problems presented larger number of correct answers in the different groups investigated, while in the combination ones were obtained the lowest percentage of correct answers. Within all the groups performance was better in the conditional problems. This result is attributed to the existence of a greater number of possibilities in non-conditional problems and the extensive use of informal strategies, such as listings, which hindered the exhaustion of possibilities.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BÉLAIR, Louise. Formação para a complexidade do ofício de professor. In: PAQUAY, Léopold, PERRENOUD, Philippe; ALTET, Marguerite; CHARLIER, Évelyne. Formando professores profissionais: quais estratégias? Quais competências? Porto Alegre: Artmed, 2001.

BORBA, Rute. Antes cedo do que tarde: o aprendizado da combinatória no início da escolarização. Anais do Encontro de Combinatória, Estatística e Probabilidade dos Anos Iniciais. In: ENCONTRO DE COMBINATÓRIA, ESTATÍSTICA E PROBABILIDADE DOS ANOS INICIAIS, 2016, Recife. Anais do ENCEPAI. Recife: UFPE, 2016, p. 1-15.

BORBA, Rute; ARAÚJO, Ana Cristina; BRAZ, Flávia Myrella. A compreensão por alunos do Ensino Médio de problemas combinatórios condicionais. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 2013, Curitiba. Anais do IX ENEM: Educação Matemática – retrospectivas e perspectivas, PUC-PR, SBEM, 2013, p. 1-16.

BORBA, Rute; BRAZ, Flávia Myrella. O que é necessário para se compreender problemas combinatórios condicionais. In: SIMPÓSIO INTERNACIONAL DE PESQUISAS EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 2012, Fortaleza. Anais do III SIPEMAT. Fortaleza: UFC, UECE, 2012.

BORBA, Rute; ROCHA, Cristiane; AZEVEDO, Juliana. Estudos em raciocínio combinatório: investigações e práticas de ensino na educação básica. Bolema, Rio Claro, v. 29, n. 53, p. 1348-1368, dez. 2015. DOI: 10.1590/1980-4415v29n53a27.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra. 1996.

GUIMARÃES, Gilda; BORBA, Rute. Professores e graduandos de pedagogia valorizam e vivenciam processos investigativos? Revista Tópicos Educacionais, Recife, v. 17, n. 1-3, p. 61-90, 2007.

MORGADO, Augusto César; CARVALHO, João Bosco Pitombeira de; PINTO; Paulo César de Carvalho; FERNANDEZ, Pedro. Análise combinatória e probabilidade. Rio de Janeiro: Graftex, 1991.

NÓVOA, Antônio. O professor pesquisador e reflexivo. Entrevista concedida em 13 de setembro de 2001. Disponível em: http://www.tvebrasil.com.br/salto/entrevistas/antonio_novoa.htm; acesso em 22 abr. 2017.

PESSOA, Cristiane; BORBA, Rute. Quem dança com quem: o desenvolvimento do raciocínio combinatório de crianças de 1ª a 4ª série. Zetetiké, Campinas, v. 17, n. 31, p. 105-150, dez. 2009.

VERGNAUD, Gérard. A teoria dos campos conceptuais. In: BRUM, Jean. (Org.). Didáctica das Matemáticas. Lisboa: Horizontes Pedagógicos, 1996, p. 155-191.

VERGNAUD, Gérard. Psicologia do desenvolvimento cognitivo e didáctica das matemáticas – um exemplo: as estruturas aditivas. Análise Psicológica, v. 5, n. 1, p. 75-90, 1986.

Published

2017-08-01

How to Cite

LIMA, Ewellen Tenorio de; GADELHA, Dacymere da Silva; BORBA, Rute. How different groups solve conditional and non-conditional combinatorial problems. Educação Matemática Debate, Montes Claros, vol. 1, no. 2, p. 109–130, 2017. DOI: 10.24116/emd25266136v1n22017a01. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/25. Acesso em: 23 jul. 2024.