The Teaching-Learning-Evaluation of Geometric progression through problem-solving in the Math under graduation
DOI:
10.46551/emd.e202031Abstract
This article is sample of a dissertation that sought to investigate contributions, as a case study, in Teaching and Learning of geometric progression provided by the Teaching-Learning-Evaluation of Mathematics through Problem Solving in higher education. It had as its research subjects Mathematics undergraduate students from Universidade Federal de Santa Maria enrolled in the Problem solving class. Data collection was undertaken within seven meetings, during a month, in which each student sought to address a particular concept of Geometric progression. As data collection tools were used: questionnaires, field journals, audio recordings and the resolution sheets of the students’ records. In general, this methodology allowed for an efficient learning by the Math undergraduates, in which they have noticed that not always it is needed to memorize formulas and theorems during the construction of mathematical concepts and contents.
Keywords: Discrete Mathematics. Higher Education. Mathematics teaching.
Downloads
References
ALLEVATO, Norma Suely Gomes; ONUCHIC, Lourdes de La Rosa. Ensino-Aprendizagem-Avaliação de Matemática: por que através da Resolução de Problemas? In: ONUCHIC, Lourdes de La Rosa; ALLEVATO, Norma Suely Gomes; NOGUTI, Fabiane Cristina Höpner; JUSTULIN, Andresa Maria. (Org.). Resolução de Problemas: teoria e prática. Jundiaí: Paco Editorial, 2014. p. 35-52.
BORBA, Marcelo de Carvalho; ALMEIDA, Helber Rangel Formiga Leite de; GRACIAS, Telma Aparecida de Souza. Pesquisa em ensino e sala de aula: diferentes vozes em uma investigação. Belo Horizonte: Autêntica. 2018.
CORREA, Matheus Metz. Uma proposta didática para o ensino de sequências através da metodologia da resolução de problemas com o auxílio das questões da OBMEP. 2016. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Matemática) — Centro de Ciências Naturais e Exatas. Universidade Federal de Santa Maria. Santa Maria.
CORREA, Matheus Metz; NOGUTI, Fabiane Cristina Höpner. Um mapeamento sobre dissertações e teses da região Sul na perspectiva da Resolução de Problemas para o ensino de Matemática. In: ENCONTRO BAIANO DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 18, 2019, Ilhéus. Anais do XVIII EBEM: a sala de aula de Matemática e suas vertentes. Ilhéus: SBEM-BA/UESC, 2019, p. 1-5.
FERREIRA, Nilton Cezar; SILVA, Lilian Esquinelato da.; MARTINS, Egidio Rodrigues. Resolução de Problemas no Ensino Superior. In: ONUCHIC, Lourdes de La Rosa; LEAL JUNIOR, Luiz Carlos; PIRONEL, Márcio. (Org.). Perspectivas para Resolução de Problemas. São Paulo: Livraria da Física, 2017, p. 189-219.
FIORENTINI, Dario; OLIVEIRA, Ana Teresa de Carvalho Correa de. O lugar das matemáticas na Licenciatura em Matemática: que matemáticas e que práticas formativas? Bolema, Rio Claro, v. 27, n. 47, p. 917-938, dez. 2013.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido: saberes necessários à prática educativa. 25 ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
KRULIK, Stephen; REYS, Robert. A resolução de problemas na Matemática escolar. Tradução de Hygino Hugueros Domingues e Olga Corbo. São Paulo: Atual, 1997.
LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. 2 ed. São Paulo: EPU, 2015.
MORAIS, Rosilda dos Santos; ONUCHIC, Lourdes de La Rosa. Uma abordagem histórica da Resolução de Problemas. In: ONUCHIC, Lourdes de La Rosa; ALLEVATO, Norma Suely Gomes; NOGUTI, Fabiane Cristina Höpner; JUSTULIN, Andresa Maria. (Org.). Resolução de Problemas: teoria e prática. Jundiaí: Paco Editorial, 2014, p. 17-34.
ONUCHIC, Lourdes de La Rosa; ALLEVATO, Norma Suely Gomes. Pesquisa em Resolução de Problemas: caminhos, avanços e novas perspectivas. Bolema, Rio Claro, v. 25, n. 41, p. 73-98, dez. 2011.
ONUCHIC, Lourdes de La Rosa; NOGUTI, Fabiane Cristina Höpner. A pesquisa científica e a pesquisa pedagógica. In: ONUCHIC, Lourdes de La Rosa; ALLEVATO, Norma Suely Gomes; NOGUTI, Fabiane Cristina Höpner; JUSTULIN, Andresa Maria. (Org.). Resolução de Problemas: teoria e prática. Jundiaí: Paco Editorial, 2014, p. 53-68.
PIRONEL, Márcio; VALLILO, Sabrina Aparecida Martins. O papel da avaliação na Metodologia de Ensino-Aprendizagem-Avaliação de Matemática através da Resolução de Problemas. In: ONUCHIC, Lourdes de La Rosa; LEAL JUNIOR, Luiz Carlos; PIRONEL, Márcio. (Org.). Perspectivas para Resolução de Problemas. São Paulo: Livraria da Física, 2017, p. 279-304.
POLYA, George. A arte de resolver problemas. Tradução de Heitor Lisboa de Araújo. Rio de Janeiro: Interciência, 1995.
PROENÇA, Marcelo Carlos de. Resolução de Problemas: encaminhamentos para o ensino e aprendizagem de Matemática em sala de aula. Maringá: EdUEM, 2018.
SCHROEDER, Thomas L; LESTER JR., Frank K. Developing understanding in Mathematics via Problem Solving. In: TRAFTON, Paul R.; SHULTE, Albert P. (Ed.) New directions for elementary school Mathematics. Reston: NCTM, 1989, p. 31-42.
YIN, Robert K. Estudo de caso: planejamento e métodos. 2 ed. Tradução de Daniel Grassi. Porto Alegre: Bookman, 2001.
Downloads
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.