Technology contributions in the construction of an inclusive education: the work with a disabled visual student in Math classes

Authors

DOI:

10.24116/emd25266136v1n22017a02

Keywords:

Low Vision, Inclusion, Technologies Applied to Education, Mathematics Education

Abstract

This article discusses the reality of a low vision student in a state school of Espírito Santo during the math classes, works the matrices content through technology as a pedagogical resource and also articulates theoretical basis of Vygotsky, Leontiev, Galperin and Papert. The reports and statements described point out the reality of an inclusive classroom, considering the student and the didactic model of discipline. The results point out the limitations related to the resources and technologies available in key points for the relevance of the teaching-learning process and the suggestion for the use of the Google Drive service as a didactic resource, which aims to contribute to the improvement of actions and conditions in face of the specific needs of the student and of the notes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABREU, Ana Maria Paolieri Gazi de. Recursos de tecnologia da informação e da comunicação utilizados por crianças com deficiência visual: percepção de cuidadores. 2011. Dissertação (Mestrado em Saúde, Interdisciplinaridade e Reabilitação) – Faculdade de Ciências Médicas, Universidade Estadual de Campinas. Campinas.

BARBOSA, Paulo Marcia. O Estudo da Geometria. Revista Benjamin Constant, Rio de Janeiro, v. 9, n. 25, p. 1-14, ago. 2003.

BERSCH, Rita. Introdução à tecnologia assistiva. CEDI: Porto Alegre, 2013.

COELHO, Cristina Madeira; RAPOSO, Patrícia Neves; SILVA, Eduardo da; ALMEIDA, Ana Caroline Freitas de. Acessibilidade para pessoas com deficiência visual no Moodle. Linhas Críticas, Brasília, v. 17, n. 33, p. 327-348, maio/ago. 2011.

DAMASCENO, Luciana Lopes; GALVÃO FILHO, Teófilo Alves Galvão. As novas tecnologias como Tecnologia Assistiva: usando os recursos de acessibilidade na Educação Especial. Brasília: MEC/PROINFO, 2000.

FERNANDES, Solange Hassan Ahmad Ali; HEALY, Lulu. Ensaio sobre a inclusão na Educação Matemática. Unión, San Cristobal de La Laguna, v. 10, p. 59-76, jun. 2007.

GALPERIN, P. Ya. Sobre la formación de los conceptos y de las acciones mentales: la ciencia psicológica en la URSS. T.I. 1959. 2. reimpressão. In: ROJA, Luis Quintalar; SOLOVIERA, Yulia. (Org.). La formación de las funciones psicológicas durante el desarrollo del niño.

México: Trillas, 2001.

JESUS, Thamires Belo de. As contribuições de Galperin na construção do pensamento geométrico do aluno surdo. In: ENCONTRO NACIONAL DE ESTUDANTES DE PÓS-GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 2013, Vitória. Anais do XIII EBRAPEM. Vitória: UFES, IFES, 2013, p. 1-12.

LEONTIEV, Alexis Nikolaevich. O desenvolvimento do psiquismo. Lisboa: Livros Horizontes LDA, 1978.

LEONTIEV, Alexis Nikolaevich. Os princípios do desenvolvimento mental e o problema do atraso mental. In: LURIA, Alexander Romanovich; LEONTIEV, Alexis Nikolaevich; VYGOTSKY, Lev et al. Psicologia e pedagogia: bases psicológicas da aprendizagem e do desenvolvimento. São Paulo: Centauro, 2005, p. 59-76.

LEONTIEV, Alexis Nikolaevich. Uma contribuição à teoria do desenvolvimento da psique infantil. In: VYGOTSKY, Lev; LURIA, Alexander Romanovich; LEONTIEV, Alexis Nikolaevich. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. São Paulo: Ícone, 2001.

LIMA, Márcio Roberto de. Construcionismo de Papert e ensino-aprendizagem de programação de computadores no ensino superior. 2009. 143f. Dissertação (Mestrado em Processos Sócio-Educativos e Práticas Escolares) – Departamento de Educação, Universidade Federal de São João Del-Rei. São João Del-Rei.

LISBÔA, Eliana Santana; BOTTENTUIT JUNIOR, João Batista; COUTINHO, Clara Pereira. Avaliação de Aprendizagens em Ambientes Online: O Contributo das Tecnologias Web 2.0. In: CONFERÊNCIA INTERNACIONAL DE TIC NA EDUCAÇÃO, 2009, Braga. Actas da VI CITE. Braga: Universidade do Minho, 2009, p. 1765-1778.

MARCELLY, Lessandra. As histórias em quadrinhos adaptadas como recurso para ensinar Matemática para alunos cegos e videntes. 2010. 179f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista “Julio de Mesquita Filho”. Rio Claro.

MELO, Paula Cristina Araujo de. Google Docs e a escrita criativa no ensino da língua inglesa. 2012. 172f. Dissertação (Mestrado em Ciências da Educação) – Instituto de Educação, Universidade do Minho. Braga.

NÚNEZ, Isauro Beltran. Vygotsky, Leontiev e Galperin: formação de conceitos e princípios didáticos. Brasília: Liber Livros, 2009.

NÚNEZ, Isauro Beltran; PACHECO, Otmara Gonzalez. Formação de conceitos segundo a Teoria de Assimilação de Galperin. Tradução de Áurea Maria Corsi. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 105, p. 92-109, nov. 1998.

PALMEIRA, Cátia Aparecida. Educação Matemática e a inclusão de alunos com deficiência visual. 2012. 191f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Centro de Educação, Universidade Federal do Espírito Santo. Vitória.

PAPERT, Seymour. A máquina das crianças: repensando a escola na era da informática. Porto Alegre: Artmed, 1994.

REZENDE, Alexandre; VALDES, Hiram. Galperin: implicações educacionais da teoria de formação das ações mentais por estágios. Educação & Sociedade, Campinas, v. 27, n. 97, p. 1205-1232, set./dez. 2006. DOI: 10.1590/S0101-73302006000400007.

SÁ, Elizabet Dias; SIMÃO, Valdirene Stiegler. Parte II – Alunos com cegueira. In: DOMINGUES, Celma dos Anjos. A Educação Especial na Perspectiva da Inclusão Escolar – Os alunos com deficiência visual: baixa visão e cegueira. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Especial; Fortaleza: Universidade Federal do Ceará, 2010.

SOUZA, Joamir Roberto de. Novo Olhar Matemática. v. 2, 2. ed. São Paulo: FTD, 2013.

TALIZINA, Nina F. Psicologia de la enseñanza. Moscou: Progresso, 1988.

TIKHOMIROV, Oleg Konstantinovich. The Psycological consequences of computerization. In: WERTSCH, James V. (Org.). The concept of activity in soviet psycology. Nova York: M. E. Sharpe, 1981, p. 256-257.

TONET, Luisa Hayder. Avaliação comparativa de usabilidade das ferramentas de acessibilidade web para deficientes visuais e aplicação das recomendações do W3C no site da ULBRA Guaíba. 2006. 128f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Sistemas de Informação). Universidade Luterana do Brasil. Guaíba.

VALENTE, José Armando. Diferentes usos do computador na educação. Em Aberto, Brasilia, v. 12, n. 57, p. 3-16, jan./mar. 1993. DOI: 10.24109/2176-6673.emaberto.12i57.1876.

VYGOTSKY, Lev Semenovitch. A formação social da mente. Tradução de José Cipolla. São Paulo: Martins Fontes, 1993.

VYGOTSKY, Lev Semenovitch. Fundamentos de defectologia. In: Obras completas. Tomo V. Tradução de Maria del Carmen Ponce Fernandez. Havana: Editorial Pueblo y Educación, 1997. p. 74-87.

Published

2017-08-01

How to Cite

SANTOS, F. L. dos; CORDEIRO, J. P.; GONÇALVES, N. T. L. P.; THIENGO, E. R. Technology contributions in the construction of an inclusive education: the work with a disabled visual student in Math classes. Educação Matemática Debate, Montes Claros, v. 1, n. 2, p. 131–153, 2017. DOI: 10.24116/emd25266136v1n22017a02. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/26. Acesso em: 24 nov. 2024.