Integrating mathematical knowledge with other fields: contexts and problem solving in the training of literacy teachers

Authors

DOI:

10.46551/emd.e202038

Abstract

PNAIC seeks that all children are fully literate by the age of eight. The objective is to analyze the last meeting of the 2014 cycle, dedicated to mathematical knowledge and other fields of knowledge. The investigation is of a qualitative nature and as a methodology, documentary research and content analysis are used to highlight the data of the program documents and the portfolios of five teachers who participated in PNAIC in 2014 in the municipality of Eldorado / SP. We found that the meeting provided the literacy teachers to realize that they need to be clear why they teach and to whom they are teaching mathematics - their reality; it served to offer elements for them to elaborate and learn mathematical relationships, facts, concepts and procedures that are useful both to solve real problems and to develop logical reasoning. The discussions at this meeting were significant in order to qualify the teachers' knowledge, foster change and reflect on the practice.

Keywords: Mathematics teaching. Training of literacy teachers. Mathematical knowledge. PNAIC. Mathematical literacy.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALFERES, Marcia Aparecida; MAINARDES, Jefferson. A recontextualização do Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa — PNAIC: uma análise dos contextos macro, meso e micro. Currículo Sem Fronteiras, v. 18, n. 2, p. 1-28, maio/ago. 2018.

BARBOSA, Jozeildo Kleberson. Mudanças na prática docente de alfabetizadores no contexto do PNAIC. 2017. 216p. Tese (Doutorado em Educação: Currículo) — Faculdade de Educação. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. São Paulo.

BRASIL. Ministério da Educação. Portaria n. 867, de 4 de julho de 2012. Institui o Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa e as ações do Pacto e define suas diretrizes gerais. Brasília: Diário Oficial da União, 5 jul. 2012.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa: interdisciplinaridade no Ciclo de Alfabetização. Brasília: MEC/SEB, 2015.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa: saberes matemáticos e outros campos do saber. Brasília: MEC/SEB, 2014.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. PCN+ Ensino Médio — Orientações Educacionais Complementares aos Parâmetros Curriculares Nacionais: Ciências da Natureza, Matemática e suas Tecnologias. Brasília: MEC/SEB, 2002.

BRASIL. Presidência da República. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasil: Diário Oficial da União, 5 out. 1988.

CRUZ, Mirian Margarete Pereira da; MARTINIAK, Vera Lucia. Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa: limites e possibilidades. In: MARTINIAK, Vera Lucia (Org.). Formação de professores alfabetizadores: políticas e práticas. Ponta Grossa: Estúdio Texto, 2015, p. 35-55.

D’AMBROSIO, Beatriz Silva. Como ensinar Matemática hoje? Temas e Debates, São Paulo, v. 2, n. 2, p. 15-19, 1989.

D’AMBROSIO, Beatriz Silva. Conteúdo e metodologia na formação de professores. In.; FIORENTINI, Dario; NACARATO, Adair Mendes. (Org.) Cultura, formação e desenvolvimento profissional de professores que ensinam Matemática: investigando e teorizando a partir de prática. São Paulo: Musa Editora, 2005, p. 20-32.

D’AMBROSIO, Ubiratan. Educação Matemática: da teoria à prática. Campinas: Papirus, 1996.

DIAS SOBRINHO, José. Avaliação: políticas educacionais e reformas da educação superior. São Paulo: Cortez. 2003.

FERREIRO, Emilia. Entevista — O momento atual é interessante porque põe a escola em crise. Nova Escola, São Paulo, 1 nov. 2006. Disponível em https://novaescola.org.br.

FREIRE, Paulo. Aos que fazem a educação conosco em São Paulo. In: SÃO PAULO (Cidade). Secretaria Municipal de Educação. Construindo a Educação Pública Popular. São Paulo: DOM, 1 fev. 1989.

FREUDENTHAL, Hans. Why to teach Mathematics so as to be useful. Educational Studies in Mathematics. v. 1, n. 1-2, p. 3-8, 1968.

GATTI, Bernardete Angelina. Reconhecimento social e as políticas de carreira docente na educação básica. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 42, n. 145, p.88-111, jan./abr. 2012.

MEIRIEU, Philippe. Aprender... Sim, mas como? Tradução de Tradução de Vanise Pereira Dresch. Artmed: Porto Alegre, 1998.

MONTEIRO, Alexandrina; MENDES, Jackeline Rodrigues. Saberes em práticas culturais: condutas e contracondutas no campo da Matemática e da Educação Matemática. Horizontes, Itatiba, v. 37, p. 1-14, 2019.

NÓVOA, Antônio. (Org.). Profissão Professor. Porto: Porto Editora, 1991.

NÓVOA, Antônio. Desafios do trabalho do professor no mundo contemporâneo. São Paulo: SINPRO-SP, 2007.

READ, Herbert. Educação pela arte. Tradução de Valter Lellis Siqueira. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

ROLKOUSKI, Emerson. Políticas públicas de formação continuada de professores no Brasil: um problema de concepção, escala ou implementação? In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 11, 2013, Curitiba. Anais do XI ENEM — Educação Matemática: retrospectivas e perspectivas. Curitiba: SBEM, 2013, p. 1-16.

SANTOS, Vinício de Macedo. Linguagens e comunicação na aula de Matemática. In: LOPES, Celi; NACARATO, Adair Mendes (Org.). Escritas e leituras na Educação Matemática. Belo Horizonte: Autêntica, 2005, p. 117-126.

SHULMAN, Lee S. Knowledge and teaching: foundations of the new reform. Harvard Educational Review, v. 57, n. 1, p. 1-22, apr. 1987.

SHULMAN, Lee S. The wisdom of practice. Essays on teaching, learning, and learning to teach. San Francisco: Jossey-Bass, 2004.

Published

2020-08-25

How to Cite

BARBOSA, J. K. .; MIZUKAMI, M. da G. N. Integrating mathematical knowledge with other fields: contexts and problem solving in the training of literacy teachers. Educação Matemática Debate, Montes Claros, v. 4, n. 10, p. 1–21, 2020. DOI: 10.46551/emd.e202038. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/2602. Acesso em: 24 nov. 2024.