Natural Numbers Division: from predicted knowledge to knowledge effectively taught in elementary school classes

Authors

DOI:

10.46551/emd.e202036

Abstract

This article is an excerpt from an academic master's research that adopts the notion of didactic transposition by Yves Chevallard and aims to analyze aspects related to the internal didactic transposition process of the natural numbers division operation in elementary school. To support the analysis of the mathematics classes of three teachers, a study of the legal documents of Brazil and the State of Pernambuco was carried out, thus being analysis of textbooks for the 4th, 5th and 6th years and interviews with the teachers who work in those school years. Within the classes, the focus of analysis was the different meanings of the division, the calculation procedures, the treatment given to the rest and the interpretation of the results obtained, addressed or not into the observed classes. When comparing the knowledge expected to be taught and the knowledge effectively taught, changes, deformations and gaps were found, which could cause difficulties in the process of learning the operation.

Keywords: Internal Didactic Transposition. Division of Natural Numbers. Teaching Practice.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALVES, Evanilson Landim. Menos com menos é menos ou é mais? Resolução de problemas de multiplicação e divisão de números inteiros por alunos do ensino regular e da Educação de Jovens e Adultos. 2012. 205f. Dissertação (Mestrado em Educação) — Centro de Educação. Universidade Federal de Pernambuco. Recife.

ARAUJO, Abrão Juvêncio. O ensino de Álgebra no Brasil e na França: estudo sobre o ensino de equações do 1° grau à luz da Teoria Antropológica do Didático. 2009. 292f. Tese (Doutorado em Educação) — Centro de Educação. Universidade Federal de Pernambuco. Recife.

BENVENUTTI, Luciana Cardoso. A operação de divisão: um estudo com alunos de 5ª série. 2008. 61f. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade do Vale do Itajaí. Itajaí.

BESSA DE MENEZES, Marcus. Investigando o processo de transposição didática interna: o caso dos quadriláteros. 2004. 184f. Dissertação (Mestrado em Educação) — Centro de Educação. Universidade Federal de Pernambuco. Recife.

BORBA, Rute; SELVA, Ana Coelho Vieira. Alunos de 3ª e 5ª séries resolvendo problemas de divisão com resto diferente de zero: o efeito de representações simbólicas, significados e escolarização. In: REUNIÃO ANUAL DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PÓS-GRADUAÇÃO E PESQUISA EM EDUCAÇÃO, 29, 2006, Caxambu. Anais da 29ª Reunião Anual da ANPEd. Caxambu: ANPEd, 2006, p. 1-18.

BORDET, David. Transposition didactique: une tentative d'éclaircissement. DEES, n. 110, p. 45-52, sep. 1997.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Curricular Comum: Brasília: MEC/SEB, 2017.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemática. Brasília: MEC/SEF, 1997.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: terceiro e quarto ciclos do Ensino Fundamental — Matemática. Brasília: MEC/SEF, 1998.

BRITO MENEZES, Ana Paula de Avelar. Contrato didático e transposição didática: interrelações entre os fenômenos didáticos na iniciação à Álgebra na 6ª série do Ensino Fundamental. 2006. Tese. 259f. (Doutorado em Educação) — Centro de Educação. Universidade Federal de Pernambuco. Recife.

CÂMARA DOS SANTOS, Marcelo. O professor e o tempo. Revista Tópicos Educacionais, Recife, v. 15, n. 1/2, p. 105-116, 1997.

CHEVALLARD, Yves. La transposicíon didáctica: del saber sábio al saber enseñado. Traducción de de Claudia Gilman. Buenos Aires: Aique, 1991.

HENRY, Michel. Didactique des Mathématiques: sensibilizations à la didactique em vue de la formation initiale dês ensignants de mathématiques. Besançon: IPEM, 1991.

JOSSE, Elise. Analyse du discours des enseignanats. Paris: Presses UniversiteParis VII, 1992.

MATOS FILHO, Mauricio Ademir Saraiva; MENEZES, Josinalva Estácio; SILVA, Ronald de Santana da; QUEIROZ, Simone Moura. A transposição didática em Chevallard: as deformações/transformações sofridas pelo conceito de função em sala de aula. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 8, 2008, Curitiba. Anais do VIII EDUCERE. Curitiba, PUC-PR, 2008, p. 1191-1201.

MENEZES, Marcus Bessa de. Investigando o processo de transposição didática interna: o caso dos quadriláteros. 2004. 184f. Dissertação de (Mestrado em Educação) — Centro de Educação. Universidade Federal de Pernambuco. Recife.

PERNAMBUCO. Secretaria de Estado da Educação. Base Curricular Comum para as Redes Públicas de Ensino de Pernambuco: Matemática. Recife: SEE, 2008.

PERNAMBUCO. Secretaria de Estado da Educação. Parâmetros para a Educação Básica do Estado de Pernambuco: Parâmetros Curriculares de Matemática para o Ensino Fundamental e Médio. Recife: SEE, 2012.

RAVEL, Laetitia. Des programmes à la classe: étude de la transposition didactique interne. Exemple de l´arithmétique em Terminale S spécialité mathématique. 2003. 290f. These (Doctorat en Didactique des Mathématiques) — Ecole Doctorale de Mathématiques et Informatique. Universidade Joseph Fourier. Grenoble.

ROSA DOS SANTOS, Marilene. A transposição didática do conceito de área de figuras geométricas planas no 6º ano do Ensino Fundamental: um olhar sob a ótica da Teoria Antropológica do Didático. 2015. 281f. Tese (Doutorado em Ensino das Ciências) — Departamento de Educação. Universidade Federal Rural de Pernambuco. Recife.

SAIZ, Irma. Dividir com dificuldade ou dificuldade de dividir. In: PARRA, Cecília; SAIZ, Irma (Org.). Didática da Matemática: reflexões psicopedagógicas. Tradução de Juan Acuña Llorenas. Porto Alegre: Artmed, 2001, p. 162-191.

SELVA, Ana Coelho Vieira. Discutindo o uso de materiais concretos na resolução de problemas de divisão. In: SCHLIEMANN, Analúcia; CARRAHER, David William. (Org.). A compreensão de conceitos aritméticos: ensino e pesquisa. Campinas: Papirus, 1998, p. 95-119.

SELVA, Ana Coelho Vieira; BORBA, Rute; STEEDMAN, Lígia. Explorando a resolução de problemas de divisão com resto por crianças de 2ª e 3ª séries. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 8, 2004. Anais do VIII ENEM. Recife: SBEM, 2004, p. 1-19.

SOUZA, Kátia do Nascimento Venerando de. As operações de multiplicação e divisão nas séries iniciais do Ensino Fundamental. Revista de Iniciação Científica, Marília, v. 10, n. 1, p. 1-15, jan./abr. 2010.

VERGNAUD, Gérard. Teoria dos Campos Conceituais. In: BRUNN, Jean. (Ed.). Didáctica das Matemáticas. Lisboa: Horizontes Pedagógicos, 1996, p. 155-191.

Published

2020-07-29

How to Cite

CRUZ, J. A. B. da; TELES , R. A. de M. Natural Numbers Division: from predicted knowledge to knowledge effectively taught in elementary school classes. Educação Matemática Debate, Montes Claros, v. 4, n. 10, p. 1–26, 2020. DOI: 10.46551/emd.e202036. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/2667. Acesso em: 24 nov. 2024.