Interfaces between Mathematical Modeling, Reasoning and Statistical Thinking
DOI:
10.46551/emd.e202032Abstract
Statistical Education is an area of studies and research that was formed through the search to understand the Statistics’ teaching and learning process. In the Brazilian context in such studies, the development of three competencies, literacy, reasoning and thinking, based on Mathematical Modelling environments, has gained relevance. This article, of a theoretical nature, aims to draw a parallel between the stages of Mathematical Modelling, the elements of thought and the types of statistical reasoning, with the purpose of pointing out what is common in the steps proposed between them and thus contributing with the development of research in the area. The study pointed out that the Mathematical Modeling environment has significant relationships with the types of reasoning and the elements of statistical thinking, which allows us to affirm that this environment can favor the development of these competences.
Keywords: Statistics Education. Statistical Thinking. Statistical Reasoning. Mathematical Modelling.
Downloads
References
ALMOULOUD, Saddo Ag; SILVA, Maria José Ferreira da. Construção do referencial teórico de uma pesquisa educacional. In OLIVEIRA, Gerson Pastre de. (Org.), Pesquisa em Educação Matemática: um olhar sobre a metodologia. Curitiba: CRV, 2019, p. 49-82.
BARBOSA. Jonei Cerqueira. Modelagem na Educação Matemática: contribuições para o debate teórico. REUNIÃO ANUAL DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PÓS-GRADUAÇÃO E PESQUISA EM EDUCAÇÃO, 24, 2001, Caxambu. Anais da XXIV Reunião Anual da ANPEd. Rio de Janeiro: ANPEd, 2001, p. 1-15.
BASSANEZI, Rodney Carlos. Ensino-aprendizagem com modelagem matemática: uma nova estratégia. São Paulo: Contexto, 2011.
BEN-ZVI, Dani; ARIDOR-BERGER, Keren. Children’s wonder how to Wander between data and context. In: BEN-ZVI, Dani; MAKAR, Katie (Ed.). The teaching and learning of Statistics: international perspectives. New York: Springer, 2016, p. 25-37.
BIEHLER, Rolf; FRISCHEMEIER, Daniel; READING, Chris; SHAUGHNESSY, Michael. Reasoning about data. In: BEN-ZVI, Dani; MAKAR, Katie; GARFIEL, Joan. (Org.) International Handbook of Research in Statistics Education. Gewerbestrasse: Springer International, 2018, p. 138-186.
BIEMBENGUT, Maria Salett; HEIN, Nelson. Modelagem matemática no ensino. São Paulo: Contexto, 2013.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular: Ensino Médio. Brasília: MEC/SEB, 2018.
BURAK, Dionísio. A Modelagem Matemática na perspectiva da Educação Matemática: olhares múltiplos e complexos. Educação Matemática sem Fronteiras, Chapecó, v. 1, n. 1, p. 96-111, jan./jun. 2019.
BURAK, Dionísio. Modelagem Matemática e a sala de aula. In: I ENCONTRO PARANAENSE DE MODELAGEM EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 2004, Londrina. Anais do I EPREM: Modelagem Matemática: práticas, críticas e perspectivas de Modelagem na Educação Matemática. Londrina: UEL, 2004, 208-222.
BURAK, Dionísio. Modelagem matemática: ações e interações no processo de ensino aprendizagem. 1992. 460f. Tese (Doutorado em Educação) — Faculdade de Educação. Universidade Estadual de Campinas. Campinas.
CAMPOS, Celso Ribeiro. A Educação Estatística: uma investigação acerca dos aspectos relevantes à didática da Estatística em cursos de graduação. 2007. 256f. Tese (Doutorado em Educação Matemática) — Instituto de Geociências e Ciências Exatas. Universidade Estadual Paulista. Rio Claro.
CAMPOS, Celso Ribeiro; WODEWOTZKI, Maria Lúcia Lorenzetti; JACOBINI, Otávio Roberto. Educação Estatística: teoria e prática em ambientes de modelagem matemática. Belo Horizonte: Autêntica, 2011.
CAZORLA, Irene Maurício; SILVA JÚNIOR, Antonio Vital; SANTANA, Eurivalda Ribeiro dos Santos. Reflexões sobre o ensino de variáveis conceituais na educação básica. REnCiMa, São Paulo, v. 9, n. 2, p. 354-373, 2018.
COUTINHO, Cileda de Queiroz e Silva; CAMPOS, Celso Ribeiro. Metodologia quantitativa e mista. In: OLIVEIRA, Gerson Pastre de (Org.). Pesquisa em Educação Matemática: um olhar sobre a metodologia. Curitiba: CRV, 2019, p. 83-108.
D’AMBROSIO, Ubiratan. Da realidade à ação: reflexos sobre Educação e Matemática. São Paulo: Summus, 1986.
EICHLER, Andreas. Statistics teachers and classroom practices. In: BATANERO, Carmen; BURRILL, Gail; READING, Chris. Teaching statistics in school mathematics-challenges for teaching and teacher education. New York: Springer, 2011. p. 175-186.
EVANGELISTA, Dilson Henrique Ramos; EVANGELISTA, Cristiane Johann; SANTOS, Roziane Sobreira. O ensino e aprendizagem de Estatística com uso de projetos de modelagem e tecnologias digitais. Brazilian Journal of Development, Curitiba, v. 6, n. 1, p. 4181-4191, jan. 2020.
FIORENTINI, Dario; LORENZATO, Sérgio. Investigação em Educação Matemática: percursos teóricos e metodológicos. Campinas: Autores Associados, 2006.
MACHADO, Minéia Bortole. Modelagem matemática como ambiente de aprendizagem de Estatística na educação Básica. 2017. 155f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Matemática) — Instituto de Matemática. Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre.
MEYER, João Frederico da Costa; CALDEIRA, Ademir Donizetti; MALHEIROS, Ana Paula dos Santos. Modelagem em Educação Matemática. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2011.
MOORE, Thomas. Teaching statistics: resources for undergraduate instructors. Washington: F. and S. Gordon, 2001.
PERIN, Andréa Pavan. Educação Estatística Crítica: um estudo das práticas discentes em um curso de tecnologia. 2019. 267f. Tese (Doutorado em Educação Matemática) — Instituto de Geociências e Ciências Exatas. Universidade Estadual Paulista. Rio Claro.
PFANNKUCH, Maxine; RUBICK, Amanda. An exploration of students’ statistical thinking with given data. Statistics Education Research Journal, v.1, n. 2, p. 4-21, apr. 2002
PFANNKUCH, Maxine. Reimagining curriculum approaches. In: BEN-ZVI, Dani; MAKAR, Katie; GARFIEL, Joan. (Ed.). International Handbook of Research in Statistics Education. Gewerbestrasse: Springer International, 2018, p. 384-406.
PFANNKUCH, Maxine; WILD, Chris. Statistical thinking: how can we develop it? In: INTERNATIONAL STATISTICAL INSTITUTE CONFERENCE, 54, 2018. Proceedings of the 54th ISIC. Voorburg: International Statistical Institute, 2003, p. 567-574.
PRATT, Dave; KAZAK, Sibel. Research on uncertainty. In: BEN-ZVI, Dani; MAKAR, Katie; GARFIEL, Joan. (Ed.) International Handbook of Research in Statistics Education. Gewerbestrasse: Springer International, 2018, p. 193-228.
SAMÁ, Suzi. Caminhos trilhados pelo GT12 nas pesquisas em Educação Estatística no Brasil. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 7, 2018, Foz do Iguaçu. Annais do VII SIPEM. Foz do Iguaçu: SBEM, 2018, p. 1-12.
SANTOS, Rodrigo Medeiros. Estado da arte e história da pesquisa em Educação Estatística em programas brasileiros de pós-graduação. 2015. 348f. Tese (Doutorado em Educação) — Faculdade de Educação. Universidade Estadual de Campinas. Campinas.
SNEE, Ronald. Discussion: development and use of statistical thinking: a new era. International Statistical Review, v. 67, n. 3, p. 255-258, dec. 1999.
SNEE, Ronald. Statistical thinking and its contribution to total quality. The American Statistician, Califórnia, v. 44, n. 2, p. 116-121, 1990.
SOARES, José Aílton Rodrigues. Modelagem matemática como estratégia de ensino de tópicos de Estatística na formação básica técnica. 2017. 172f. Dissertação (Mestrado em Matemática) — Universidade Federal do Tocantins. Arraias.
TRAINOTTI, Andressa. A Educação Estatística e a modelagem matemática na formação crítica dos estudantes do Ensino Médio de escolas do município de Rio do Sul – SC. 2019. 95f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Matemática) — Instituto de Matemática. Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre.
WILD, Chris; PFANNKUCH, Maxine . Statistical thinking in emperical enquiry. Internacional Statistics Review, New York, v. 67, n. 4, p. 223-265, 1999.
ZIEFFLER, Andrew; GARFIELD, Joan; FRY, Elizabeth. What is Statistics Education? In: BEN-ZVI, Dani; MAKAR, Katie; GARFIEL, Joan. (Ed.). International Handbook of Research in Statistics Education. Gewerbestrasse: Springer International, 2018, p. 37-71.
Downloads
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.