Mapping of dissertations on Mathematical Modelling Produced in the Professional Master in Mathematics on National Network

Authors

DOI:

10.46551/emd.e202040

Abstract

This article presents a quanti-qualitative mapping of the dissertations elaborated in the Professional Master’s Program in Mathematics in National Network (PROFMAT) produced in the last seven years, whose object of study was Mathematical Modeling. The objective was to obtain, in the quantitative scope, an overview of research in the dissertations and, qualitatively, to verify if the subject is approached from a teaching methodology perspective. The mapping identified the most discussed contents and the distribution of productions by education level, year of publication, regions, states and institutions, allowing us to verify the evolution of the works and possible deficiencies. In total, 140 dissertations on Mathematical Modeling were investigated at all education levels, including the continuing education of mathematics teachers. It was noticed there has been an increase in production in recent years, mostly presenting themes aimed at high school, without discussing, however, the importance of Mathematical Modeling as a teaching tool.

Keywords: Mathematical Modelling. Mathematical Education.  PROFMAT.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARBOSA, Jonei Cerqueira. Modelagem Matemática: O que é? Por que? Como? Veritati, Salvador, n. 4, p. 73-80, 2004.

BARBOSA, Jonei Cerqueira. Modelagem na Educação Matemática: contribuições para o debate teórico. In: REUNIÃO ANUAL DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PÓS-GRADUAÇÃO E PESQUISA EM EDUCAÇÃO, 24, 2001, Caxambu. Anais da 24ª Reunião Anual da ANPEd. Rio de Janeiro: ANPEd, 2001, p. 1-15.

BASSANEZI, Rodney Carlos. Ensino-aprendizagem com Modelagem Matemática: uma nova estratégia. 3. ed. São Paulo: Contexto, 2010.

BASSANEZI, Rodney Carlos. Modelagem Matemática: teoria e prática. São Paulo: Contexto, 2015.

BELTRÃO, Maria Eli Puga. Ensino do Cálculo pela Modelagem Matemática: teoria e prática. Saarbrücken: Novas Edições Acadêmicas, 2017.

BIEMBENGUT, Maria Salett. 30 anos de Modelagem Matemática na educação brasileira: das propostas primeiras às propostas atuais. Alexandria, Florianópolis, v. 2, n. 2, p. 7-32, 2009.

BIEMBENGUT, Maria Sallet; HEIN, Nelson. Modelagem Matemática no ensino. 4. ed. Blumenau: Contexto, 2005.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC/SEB, 2018.

BREDA, Adriana. Melhorias no ensino de Matemática na concepção de professores que realizam o mestrado PROFMAT no Rio Grande do Sul: uma análise dos trabalhos de conclusão de curso. 2016. 335f. Tese (Doutorado em Educação em Ciências e Matemática) — Faculdade de Física. Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul. Porto Alegre.

BURAK, Dionísio. A Modelagem Matemática na perspectiva da Educação Matemática: olhares múltiplos e complexos. Educação Matemática Sem Fronteiras, Chapecó, v. 1, n. 1, p. 96-111, jan./jun. 2019.

CALDATO, Marlova Estela, FIORENTINI, Dario, PAVANELLO, Regina Maria. Uma análise do projeto de formação profissional de professores privilegiada pelo PROFMAT. Zetetike, Campinas, v. 26, n.2, p. 260-281, maio/ago. 2018.

COSTA, Felipe de Almeida. Ensino de Matemática por meio da Modelagem Matemática. Ensino da Matemática em Debate, São Paulo, v. 3, n. 1, p. 58-69, jan./jun. 2016.

DUFECK, Ludyane de Fatima. Uma aplicação da Modelagem Matemática na Educação do Campo. 2017. 136f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional) — Universidade Estadual de Ponta Grossa. Ponta Grossa.

ESQUINCALHA, Agnaldo da Conceição, PINTO, Gisela Maria da Fonseca. Mapeamento das dissertações sobre diversidade, diferença e inclusão produzidas no Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional. Perspectivas da Educação Matemática, Campo Grande, v. 11, n. 27, p. 667-684, set./dez. 2018.

FIORENTINI, Dario; GRANDO, Regina Célia; MISKULIN, Rosana Giaretta Sguerra; CRECCI, Vanessa Moreira; LIMA, Rosana Catarina Rodrigues; COSTA, Marina Carravero. In: FIORENTINI, Dario; PASSOS, Cármen Lúcia Brancaglion; LIMA, Rosana Catarina Rodrigues. (Org.). Mapeamento da pesquisa acadêmica brasileira sobre o professor que ensina matemática: período 2001 - 2012. Campinas: FE/Unicamp, 2016, p. 17-41.

GARNICA, Antônio Vicente Marafioti; PEREIRA, Maria Eliza Furquim. A pesquisa em Educação Matemática no Estado de São Paulo: um possível perfil. Bolema, Rio Claro, v. 11, n. 12, p. 59-74, 1997.

McLONE, Ronald Redman. Mathematical Modelling: the art of applying mathematics. Londres: Butterwords, 1976.

PROFMAT — MESTRADO PROFISSIONAL EM MATEMÁTICA EM REDE NACIONAL. PROFMAT: avaliação de possíveis impactos. Rio de Janeiro: PROFMAT, 2018.

SACRISTÁN, José Gimeno. O que significa o currículo. In SACRISTÁN, José Gimeno (Org.) Saberes e incertezas sobre o currículo. Tradução de Alexandre Salvaterra. Porto Alegre: Penso, 2013, p.16-38.

SADOVSKY, Patricia. O ensino da Matemática hoje: enfoques, sentidos e desafios. Tradução de Antônio de Pádua Danesi. São Paulo: Ática, 2017.

SONEGO, Gisele Vergínia. As contribuições da Etnomodelagem Matemática no estudo da Geometria Espacial. 2009. 143f. Dissertação (Mestrado em Ensino Ciências e Matemática). Centro Universitário Franciscano. Santa Maria.

VICENTE, João Pedro; RESENDE, Marilene Ribeiro. PROFMAT: um curso de formação de professores da educação básica? Revista Educação Pública, Cuiabá, v. 25, n. 58, p. 201-220, jan./abr. 2016.

Published

2020-09-09

How to Cite

ALMEIDA, M. C. de; MUSMANNO, L. M.; SOUSA, S. G. de. Mapping of dissertations on Mathematical Modelling Produced in the Professional Master in Mathematics on National Network. Educação Matemática Debate, Montes Claros, v. 4, n. 10, p. 1–23, 2020. DOI: 10.46551/emd.e202040. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/2741. Acesso em: 24 nov. 2024.