Proximities and convergences between Mathematical Modeling and STEAM

Authors

DOI:

10.46551/emd.e202045

Keywords:

Teaching and learning, Problem solving, Active methodologies, Trends in Mathematics Education

Abstract

Considering the need for differentiated pedagogical practices enabling the association of student’s reality and other areas of knowledge, so that scientific/school concepts/content have greater meaning, this paper presents the approximation between methodologies Mathematical Modeling and STEAM. Such discussion is indispensable, because when researching the Catalog of Theses and Dissertations of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES), no studies involving both methodologies were identified.  With this, research presents elements associating similarities in the stages/phases indicated by each methodology, which allow the student, mediated by the teacher, to develop mathematical and physical models to solve current problem situations. Based on the theoretical studies carried out, it is possible to consider that the two methodologies have similarities and can be inserted into the process of Mathemathics teaching and learning, allowing the student to be the protagonist in the construction of his knowledge, not only of mathematical concepts, but also in an interdisciplinary approach.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BACICH, Lilian; HOLANDA, Leandro. A aprendizagem baseada em projetos e a abordagem STEAM. In: BACICH, Lilian; HOLANDA, Leandro. (Org.). STEAM em sala de aula: aprendizagem baseada em projetos integrando conhecimento na Educação Básica. Porto Alegre: Penso, 2020, p. 29-50.

BIEMBENGUT, Maria Salett. Modelagem Matemática & implicações no ensino e na aprendizagem matemática. Blumenau: EdFURB, 2004.

BIEMBENGUT, Maria Sallet; HEIN, Nelson. Modelagem matemática no ensino. São Paulo: Contexto, 2019.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC/SEB, 2017.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemática. Brasília: MEC/SEF, 1998.

BURAK, Dionísio. Modelagem Matemática e a sala de aula. In: ENCONTRO PARANANENSE DE MODELAGEM EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 1, 2004, Londrina. Anais do I EPMEM. Londrina: UEL, 2004, p. 1-10.

BURAK, Dionísio. Modelagem Matemática: ações e interações no processo de ensino e aprendizagem. 1992. 459f. Tese (Doutorado em Educação) — Faculdade de Educação. Universidade Estadual de Campinas. Campinas.

BURAK, Dionísio. Modelagem na perspectiva da Educação Matemática: um olhar sobre seus fundamentos. UNIÓN, v. 13, n. 51, p. 9-26, dez. 2017.

BURAK, Dionísio. Uma perspectiva de Modelagem Matemática para o ensino e a aprendizagem da Matemática. In: BRANDT, Celia Finck; BURAK, Dionísio; KLÜBER, Tiago Emanuel. (Org.). Modelagem Matemática: perspectivas, experiências, reflexões e teorizações. 2 ed. Ponta Grossa: EdUEPG, 2016, p. 17-40.

BURAK, Dionísio; ARAGÃO, Rosália Maria Ribeiro de. A modelagem matemática e relações com a aprendizagem significativa. Curitiba: CRV, 2012.

CUGINOTTI, Andressa Prata Cirino. STEAM na prática: exemplos de projetos. In: BACICH, Lilian; HOLANDA, Leandro. (Org.). STEAM em sala de aula: aprendizagem baseada em projetos integrando conhecimento na Educação Básica. Porto Alegre: Penso, 2020, p. 213-229.

ENGLISH, Lyn D. Advancing elementary and middle school STEM Education. International Journal of Science and Mathematics Education, v. 15, n. 1, p. 5-24, mar. 2017.

FAZENDA, Ivani Catarina Arantes. Integração e interdisciplinaridade no ensino brasileiro: efetividade ou ideologia. São Paulo: Edições Loyola, 2011.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 57. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2016.

GAROFALO, Débora. Como levar o STEAM para a sala de aula. Revista Nova Escola, 2019. Disponível em https://novaescola.org.br/conteudo/18021/como-levar-o-steam-para-a-sala-de-aula; acesso em 29 abr. 2020, às 17h45.

GÓES, Anderson Roges Teixeira; GÓES, Heliza Colaço. Ensino da Matemática: concepções, metodologias, tendências e organização do trabalho pedagógico. Curitiba: InterSaberes, 2015.

GÓES, Anderson Roges Teixeira; GÓES, Heliza Colaço. Modelagem Matemática: teoria, pesquisas e práticas pedagógicas. Curitiba: InterSaberes, 2016.

GÓES, Anderson Roges Teixeira; LUZ, Adriana Augusta Benigno dos Santos. Maquete: uma experiência no ensino da Geometria Plana e Espacial. In: SIMPÓSIO NACIONAL DE GEOMETRIA DESCRITIVA E DESENHO TÉCNICO, 19, 2009; INTERNACIONAL CONFERENCE ON GRAPHICS ENGINEERING FOR ARTS AND DESIGN, 8, 2009, Bauru. Anais... Bauru: UNESP, 2009, p. 817-827.

GÓES, Heliza Colaço. Um esboço de conceituação sobre Expressão Gráfica. Revista Educação Gráfica, Bauru, v. 17, n. 1, p. 1-21, jan./abr. 2013.

HOUAISS, Antônio; VILLAR, Mauro de Salles. Dicionário Houaiss da Língua Portuguesa. Elaborado pelo Instituto Antônio Houaiss de Lexicografia e Banco de Dados da Língua Portuguesa S/C Ltda. Rio de Janeiro: Objetiva, 2009.

KENSKI. Vani Moreira. Educação e Tecnologias: o Novo ritmo da informação. Campinas: Papirus, 2012.

LORENZIN, Mariana; ASSUMPÇÃO, Cristiana Mattos; BIZERRA, Alessandra. Desenvolvimento do currículo STEAM no Ensino Médio: a formação de professores em movimento. In: BACICH, Lilian; MORAN, José. (Org.). Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem téorico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018, p. 199-219.

RILEY, Susan. STEAM point: a guide to integrating Science, Technology, Engineering, the Arts, and Mathematics through the Common Core. Westminster: EducationCloset, 2012.

VASQUEZ, Jo Anne; SNEIDER, Cary; COMER, Michael. Stem Lesson Essentials, Grades 3-8: integrating Science, Technology, Engineering, and Mathematics. Portsmouth: Heinemann, 2013.

Published

2020-09-28

How to Cite

COELHO, José Ricardo Dolenga; GÓES, Anderson Roges Teixeira. Proximities and convergences between Mathematical Modeling and STEAM. Educação Matemática Debate, Montes Claros, vol. 4, no. 10, p. 1–23, 2020. DOI: 10.46551/emd.e202045. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/2754. Acesso em: 22 jul. 2024.