Focuses of research published in CNMEM: Mathematical Modeling and GeoGebra

Authors

DOI:

10.46551/emd.e202033

Abstract

This research is the result of the project of Scientific Initiation still under development, on Mathematical Modeling and GeoGebra. In order to answer: What focuses of the productions in Mathematical Modeling that mention GeoGebra, reveal themselves from the annals of CNMEM (2003-2019)?, the research questioned the productions published in the National Conference on Modeling in Mathematics Education - CNMEM, which mentioned GeoGebra. After the selection of the productions, successive readings of the abstracts were performed, making it possible to establish summaries about their objectives. The thematic approximation between these objectives allowed a convergence, favoring the constitution of three nuclei: Mathematical Modeling and GeoGebra in teacher education; Aspects of Mathematical Modeling with GeoGebra; Activities of Mathematical Modeling and GeoGebra. The results support that the productions have different research objects, suggest the emergence of pedagogical, technical and mathematical knowledge, as well as arouse reflections in (young) researchers.

Keywords: CNMEM. GeoGebra. Mathematical Modeling. Mathematics Education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA, Lourdes Maria Werle de; FERRUZZI, Elaine Cristina. Uma aproximação socioepistemológica para a modelagem matemática. Alexandria, Florianópolis, v. 2, n. 2, p. 117-134, jul./dez. 2009.

ALMEIDA, Lourdes Maria Werle de; VERTUAN, Rodolfo Eduardo. Discussões sobre “como fazer” modelagem matemática na sala de aula. In: ALMEIDA, Lourdes Maria Werle de; ARAÚJO, Jussara de Loyola; BISOGNIN, Eleni. (Org.). Práticas de modelagem matemática na Educação Matemática: relatos de experiências e propostas pedagógicas. Londrina: EdUEL, 2011, p. 19-43.

ARAÚJO, Jussara de Loyola. Cálculo, tecnologias e modelagem matemática: as discussões dos alunos. 2002. 173f. Tese (Doutorado em Educação Matemática) — Instituto de Geociências e Ciências Exatas. Universidade Estadual Paulista. Rio Claro.

BARBOSA, Jonei Cerqueira. Modelagem matemática e os professores: a questão da formação. Bolema, Rio Claro, v. 14, n. 15, p. 5-23, 2001.

BARBOSA, Jonei Cerqueira. Sobre a pesquisa em Modelagem Matemática no Brasil. In: CONFERÊNCIA NACIONAL SOBRE MODELAGEM NA EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 5, 2007, Ouro Preto. Anais da V CNMEM. Ouro Preto: UFOP, 2007, p. 82-103.

BIEMBENGUT, Maria Salett. 30 Anos de Modelagem Matemática na Educação Brasileira: das propostas primeiras às propostas atuais. Alexandria, Florianópolis, v. 2, n. 2, p. 7-32, jul./dez. 2009.

BORTOLOSSI, Humberto José. O uso do software gratuito GeoGebra no ensino e na aprendizagem de Estatística e Probabilidade. Vidya, Santa Maria, v. 36, n. 2, p. 429-440, jul./dez., 2016.

BURAK, Dionísio. Modelagem matemática: ações e interações no processo de ensino aprendizagem. 1992. 460f. Tese (Doutorado em Educação) — Faculdade de Educação. Universidade Estadual de Campinas. Campinas.

CERVO, Amando Luiz; BERVIAN, Pedro Alcino. Metodologia científica. São Paulo: Makron Books, 1996.

GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.

KLÜBER, Tiago Emanuel; BURAK, Dionisio. Concepções de modelagem matemática: contribuições teóricas. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 10, n. 1, p. 17-34, jan./jul. 2008.

LORIN, Ana Paula Zanim. Competências dos alunos em atividades de Modelagem Matemática. 2015. 164f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Educação Matemática) — Centro de Ciências Exatas. Universidade Estadual de Londrina. Londrina.

MEYER, João Frederico da Costa de Azevedo; CALDEIRA, Ademir Donizeti; MALHEIROS, Ana Paula dos Santos. Modelagem em Educação Matemática. Belo Horizonte: Autêntica, 2011.

PEREIRA, Giselle Moraes Resende. SOUZA JUNIOR, Arlindo José de. Pesquisas brasileiras sobre Tecnologias Digitais e Modelagem Matemática no Cálculo Diferencial e Integra do Ensino Superior. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 7, 2018, Foz do Iguaçu. Anais do VII SIPEM. Foz do Iguaçu: SBEM, 2018, p. 1-12.

ROMANOWSKI, Joana Paulin; ENS, Romilda Teodora. As pesquisas denominadas do tipo “Estado da Arte” em Educação. Diálogo Educacional, Curitiba, v. 6, n. 19, p. 37-50, set./dez., 2006.

SOARES, Débora da Silva. Modelagem Matemática com ouso do software GeoGebra. In: CONFERÊNCIA NACIONAL SOBRE MODELAGEM NA EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 10, 2017, Maringá. Anais da X CNMEM — Modelagem Matemática na Educação Matemática e a Escola Brasileira: Histórias, atitudes e projeções. Maringá: UEM, 2017, p. 1-9.

TAMBARUSSI, Carla Melli; KLÜBER, Tiago Emanuel. A pesquisa em Modelagem Matemática no âmbito da Educação Matemática brasileira: um olhar epistemológico. Revista Paranaense de Educação Matemática, Campo Mourão, v. 3, n. 5, p. 180-199, jul./dez. 2014.

Published

2020-07-25

How to Cite

CORREIA, Jorge Ricardo Marques; OLIVEIRA, Wellington Piveta. Focuses of research published in CNMEM: Mathematical Modeling and GeoGebra. Educação Matemática Debate, Montes Claros, vol. 4, no. 10, p. 1–21, 2020. DOI: 10.46551/emd.e202033. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/2755. Acesso em: 22 jul. 2024.