What do future mathematics teachers' reflections on theory and practice reveal?
DOI:
10.46551/emd.e202043Abstract
The article presents the results of a case study, of an interpretative character, carried out with future teachers taking the discipline of Mathematics Teaching Practice II, from the Mathematics Degree Course at the Federal University of Mato Grosso do Sul (UFMS). The study sought to analyze the reflections of future teachers on theory and practice. To this end, we elaborated, as a theoretical contribution, studies related to reflection in the context of teacher training, the relationship between theory and practice and praxis. We chose, as an instrument for data collection, the logbook, which is a powerful source for analyzing the records of the participants' reflections. The results of the present study encourage and enrich the research that deals with the formation of mathematics teachers, by revealing the importance of critical reflection, since the initial training, with a view to contributing to professional development through its praxis.
Keywords: Degree in Mathematics. Theory. Practice. Praxis. Reflection.
Downloads
References
AFANASIEV, Victor. Fundamentos de Filosofia. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1968.
BARTLET, Leo. Teacher development through reflective teaching. In: RICHARDS, Jack C.; NUNAN, David. (Ed.). Second Language Teacher Education. Cambridge: Cambridge University Press, 1990, p. 202-214.
BOGDAN, Robert; BIKLEN, Sari Knopp. Investigação qualitativa em Educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Tradução de Maria João Alvarez, Sara Bahia dos Santos, Telmo Mourinho Baptista. Porto: Porto Editora, 1994.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Conselho Pleno. Parecer CNE/CP Nº 9, de 8 de maio de 2001. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação de Professores da Educação Básica, em Nível Superior, Curso de Licenciatura, de Graduação Plena. Brasília: Diário Oficial da União, 18 jan. 2002.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CP n. 2, de 1 de julho de 2015. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial em nível superior (cursos de licenciatura, cursos de formação pedagógica para graduados e cursos de segunda licenciatura) e para a formação continuada. Brasília: Diário Oficial da União, 02 jul. 2015.
CANDAU, Vera Maria Ferrão; LELIS, Isabel Alice. A relação teoria-prática na formação do educador. In: CANDAU, Vera Maria Ferrão. (Org.). Rumo a uma nova Didática. 9. ed. Petrópolis: Vozes, 1999, p. 56-72.
CANDAU, Vera Maria Ferrão; LELIS, Isabel Alice. A relação teoria-prática na formação do educador. Tecnologia Educacional, Rio de Janeiro, v. 40, n. 12, p. 5-12, 1983.
CARR, Wilfred; KEMMIS, Stephen. Teoria critica de la ensenanza. Barcelona: Ediciones Martinez Roca, 1988.
CHAUÍ, Marilena. O que é ideologia? São Paulo: Brasiliense, 1980.
CUNHA, Maria Isabel. O professor universitário na transição de paradigmas. Araraquara: JM Editora, 1998.
DEWEY, John. How we think. Boston: Heath, 1910.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
GATTI, Bernadete Angelina. (Org.). Análises pedagógico-curriculares para os cursos de licenciatura vinculados às áreas de Artes, Biologia, História, Língua Portuguesa, Matemática e Pedagogia no âmbito da UAB e PARFOR. Brasília, UNESCO/MEC/CAPES, 2012.
GATTI, Bernardete Angelina. A formação inicial de professores para a Educação Básica: as licenciaturas. Revista USP, São Paulo, n. 100, p. 33-46, 2014.
GATTI, Bernardete Angelina; BARRETO, Elba Siqueira de Sá; ANDRÉ, Maria Elisa Dalmazo Afonso de; ALMEIDA, Patrícia Cristina Albieri de. Professores do Brasil: novos cenários de formação. Brasília: UNESCO, 2019.
GATTI, Bernardete Angelina; NUNES, Marina Muniz Rosa. (Org.). Formação de professores para o Ensino Fundamental: estudo de currículos das licenciaturas em Pedagogia, Língua Portuguesa, Matemática e Ciências Biológicas. São Paulo: FCC/DPE, 2009.
GERALDI, Corinta Maria Grisolla; FIORENTINI; Dario; PEREIRA, Elisabete Monteiro de Aguiar (Org.). Cartografias do trabalho docente. Campinas: Mercado de Letras, 1998.
GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas, 2009.
HABERMAS, Jurgen. Teoria de la accion comunicativa. Madrid: Taurus, 1987.
LIBÂNEO, José Carlos. Adeus professor, adeus professora. São Paulo: Cortez, 2000a.
LIBÂNEO, José Carlos. Formação de professores e nova qualidade educacional: apontamentos para um balanço crítico. Educativa, Goiânia, v. 3, p. 43-70, 2000b.
LIBÂNEO, José Carlos. Pedagogia e pedagogos, para quê? São Paulo: Cortez, 1999.
LIBÂNEO, José Carlos. Reflexividade e formação de professores: outra oscilação do pensamento pedagógico do professor brasileiro? In: PIMENTA, Selma Garrido. GHEDIM, Evandro. (Org.) Professor reflexivo no Brasil: gênese e crítica de um conceito. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2006, p. 53-79.
LIBERALI, Fernanda Coelho. As linguagens das reflexões. In: MAGALHÃES, Maria Cecília Camargo. (Org.). A formação do professor como um profissional crítico. Campinas: Mercado de Letras, 2004, p. 87-117.
LIBERALI, Fernanda Coelho. O diário como ferramenta para a reflexão crítica. 1999. 179f. Tese (Doutorado em Linguistica Aplicada ao Ensino de Linguas) — Faculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e Artes. Pontificia Universidade Católica de São Paulo. São Paulo.
LUCARELLI, Elisa. Teoria e practica como inovación en docência, instigación y atualización pedagógica. Cuadernos de Investigación, Buenos Aires, n. 10, 1994.
LÜDKE, Menga. A pesquisa na formação do professor. In: ENCONTRO NACIONAL DE DIDÁTICA E PRÁTICAS DE ENSINO, 7, 1994, Goiânia. Anais do VII ENDIPE. Goiânia: UFG, 1994, p. 297-303.
MARIN, Alda Junqueira. (Org.). Educação continuada. Campinas: Papirus, 2000.
NÓVOA, Antônio. Os professores e sua formação. Lisboa: Publicações Dom Quixote, 1992.
PEREIRA, Patrícia Sandalo. A concepção de prática de licenciandos de Matemática. 2005. 202f. Tese (Doutorado em Educação Matemática) — Instituto de Geociências e Ciências Exatas. Universidade Estadual Paulista. Rio Claro.
PEREIRA, Patrícia Sandalo; NOGUEIRA, Kely Fabrícia Pereira. Pesquisas que versam sobre a Prática como componente curricular na Educação Matemática (2001 – 2012). In: LOPES, Celi Espasandin; TRALDI JR., Armando; FERREIRA, Ana Cristina (Org.) A formação do professor que ensina Matemática: aprendizagem docente e políticas públicas. Campinas: Mercado das Letras, 2015, p. 128-146.
PÉREZ GÓMEZ, Ángel Ignacio. La cultura escolar en la sociedad neoliberal. Madrid: Morata, 1999.
PERRENOUD, Philippe. Dez novas competências para ensinar. Traduçaõ de Patrícia Chittoni Ramos. Artmed, 2000.
PIMENTA, Selma Garrido; GARRIDO, Elsa; MOURA, Manuel Oriosvaldo de. A pesquisa colaborativa na escola como aprendizagem facilitadora para o desenvolvimento da profissão de professor. In: MARIN, Alda Junqueira. (Org.) Formação continuada. Campinas: Papirus, 2000, p. 63-88.
PIMENTA, Selma Garrido. Para uma re-significação da Didática: Ciências da Educação, Pedagogia e Didática — uma revisão conceitual e uma síntese provisória. In: ENCONTRO NACIONAL DE DIDÁTICA E PRÁTICAS DE ENSINO, 8, 1996, Florianópolis. Anais do VIII ENDIPE. Florianópolis: UFSC, 1996, p. 97-135.
RIBEIRO, Carlos Miguel. El desarrollo profesional de dos maestras inmersas en un grupo de trabajo colaborativo, a partir de la modelización de sus clases de Matemáticas. 2010. 670f. Tesis (Doctorado en Investigación en la Enseñanza y el Aprendizaje de las Ciencias Experimentales, Sociales y Matemáticas) — Departamento de Didáctica de las Ciencias y Filosofía. Universidad de Huelva. Huelva.
ROMERO, Tânia Regina de Sousa. A interação coordenador e professor: um processo colaborativo? 1998. 216f. Tese (Doutorado em Linguistica Aplicada ao Ensino de Linguas) — Faculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e Artes. Pontificia Universidade Católica de São Paulo. São Paulo.
SCHÖN, Donald A. Educating the reflective practitioner. San Francisco: Jossey-Bass, 1987.
SCHÖN, Donald A. The reflective practitioner: how professionals think in action. London: Temple Smith, 1983.
STAKE, Robert E. Pesquisa qualitativa: estudando como as coisas funcionam. Tradução de Karla Reis. Porto Alegre: Penso, 2011.
TRIVIÑOS, Augusto Nibaldo Silva. Introdução à pesquisa em Ciências Sociais: a pesquisa qualitativa em Educação. São Paulo: Atlas, 1987.
VAN MANEN, Max. Linking ways of knowing with ways of being practical. Curriculum Inquiry, v. 6, n. 3, p. 205-228, 1977.
VÁZQUEZ, Adolfo Sánchez. Filosofia da Práxis. 2. ed. Buenos Aires: Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales; São Paulo: Expressão Popular, 2011.
VISEU, Floriano Augusto Veiga. A formação do professor de Matemática, apoiada por um dispositivo de interação virtual no estágio pedagógico. 2008. 538f. Tese (Doutorado em Educação) — Faculdade de Ciências. Universidade de Lisboa. Lisboa.
VYGOTSKY, Lev Semyonovich. A formação social da mente. Tradução de José Cipolla Neto, Luis Silveira Menna Barreto, Solange Castro Afeche. São Paulo: Martins Fontes, 1991.
ZABALZA, Miguel. Diários de sala de aula: contributo para o estudo dos dilemas práticos dos professores. Porto. Porto editora, 1994.
ZEICHNER, Kenneth M. El maestro como profesional reflexivo. Cuadernos de Pedagogia, n. 220, p. 44-49, 1993.
ZEICHNER, Kenneth M. Reflective teaching and field-based experience in teacher education. Interchange, v. 12, p. 1-22, dec. 1981.
Downloads
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.