School planning in teacher conception: a reflection on pedagogical praxis
DOI:
10.24116/emd25266136v1n22017a03Abstract
This article presents a reflection on pedagogical praxis from a qualitative research developed in discipline Projeto Integrado de Prática Educativa III (PIPE III) of the mathematics course at Faculdade de Ciências Integradas do Pontal in the Universidade Federal de Uberlândia (UFU-FACIP). The objective of this investigacion was to analyze the different methodologies of pedagogical praxis of a math teacher, seeking to understand the implications that planning can bring to the classroom context. The research consisted of interviewing a high school math teacher, showing your posture involving conceptions and praxis of teaching, as well as allowed for initial reflections. It was noted the need for readjustment of the planning done by the teacher with the reality and the dialogue on teacher-student relationships, highlighting difficulties and teaching elements that surround the process of teaching and learning in Mathematics.
Keywords: Planning. Pedagogical Praxis. Mathematics. Dialogue.
Downloads
References
AMADO, João. Manual de investigação qualitativa em Educação. Coimbra: Imprensa da Universidade de Coimbra, 2014.
BAFFI, Maria Adelia Teixeira. O planejamento em educação: revisando conceitos para mudar concepções e práticas. Pedagogia em Foco, Iturama, 2002.
BAUER, Martin W.; GASKELL, George. Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. Petrópolis: Vozes, 2003.
BORBA, Marcelo de Carvalho; PENTEADO, Miriam Godoy. Informática e Educação Matemática. Belo Horizonte: Autêntica, 2003.
FIORENTINI, Dario; LORENZATO, Sérgio Apparecido. Investigação em Educação Matemática: percursos teóricos e metodológicos. Campinas: Autores Associados, 2012.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 27. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
GARCIA, Carlos Marcelo. Formação de professores para uma mudança educativa. Porto: Porto Editora, 1999.
KONDER, Leandro. O futuro da filosofia da práxis. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.
LEAL, Regina Barros. Planejamento de ensino: peculiaridades significativas. Revista Iberoamericana de Educación, Buenos Aires, v. 37, n. 3, p. 2-7, jan./abr. 2005.
LIMA, Cláudia Neves do Monte Freitas de; NACARATO, Adair Mendes. A investigação da própria prática: mobilização e apropriação de saberes profissionais em Matemática. Educação em Revista. Belo Horizonte, v. 25, n. 2, p. 241-266, ago. 2009.
MEIHY, José Carlos Sebe Bom. Manual de História Oral. 4. ed. São Paulo: Loyola, 2002.
NEVES, Lucília de Almeida. Memória e História: potencialidades da história oral. ArtCultura, Uberlândia, v. 5, n. 6, p. 37-50, jan./jun. 2003.
NUNES, Cely do Socorro Costa. Os sentidos da formação contínua: o mundo do trabalho na formação de professores no Brasil. 2000. 152f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação. Universidade Estadual de Campinas. Campinas.
PADILHA, Paulo Roberto. Planejamento dialógico: como construir o projeto político-pedagógico da escola. São Paulo: Cortez, 2001.
RIBAS, João Francisco Magno; FERREIRA, Liliana Soares. Trabalho de professores na escola como práxis pedagógica. Movimento, Porto Alegre, v. 20, n. 1, p. 125-143, jan./mar. 2014.
SACRISTÁN, Jose Gimeno. O currículo: uma reflexão sobre a prática. 3. ed. Tradução de Ernani F. da Fonseca Rosa. Porto Alegre: Artmed, 2006.
SCHÖN, Donald A. The reflective practitioner: how professionais think in action. New York: Basic Books, 1983.
SILVA, Lilian Aragão da; OLIVEIRA, Andréia Maria Pereira de. As discussões entre formador e professores no planejamento do ambiente de modelagem matemática. Bolema, Rio Claro, v. 26, n. 43, p. 1071-1101, maio/ago. 2012.
VASCONCELLOS, Celso dos Santos. Planejamento: projeto de ensino-aprendizagem e projeto político pedagógico. São Paulo: Libertad, 2010.
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.