Modeling and Mobile Learning as an environment to develop mathematical content and competencies in High School
DOI:
10.46551/emd.e202039Abstract
In this article we present a research that aimed to verify which contributions can be observed when using problem situations of Mathematical Modeling and mobile devices (smartphones) as a learning environment for teaching mathematical content, in order to promote knowledge mathematics and the development of essential competencies and skills of the Common Base National Curriculum. The strategy used was based on performing Mathematical Modeling activities with the support of mobile devices. The research methodology was Design Based Research. Students from two classes of the integrated technical course of a Federal Institute participated in the research. The results show that the use of the smartphone and its applications for the execution of Mathematical Modeling activities made it possible to increase the training of students, contributing to the understanding of the contents and the development of skills and competencies essential to Mathematics in the first year of high school.
Keywords: Mathematical Modeling. Mobile Divices. Mobile Learning. Mathematical Competence. BNCC.
Downloads
References
ALMEIDA, Lourdes Maria Werle de; DIAS, Michele Regiane. Um estudo sobre o uso da Modelagem Matemática como estratégia de ensino e aprendizagem. Bolema, Rio Claro, v. 17, n. 22, p. 19-35, set. 2004.
ALMEIDA, Lourdes Maria Werle de; SILVA, Karina Pessoa; VERTUAN, Rodolfo Eduardo. Modelagem Matemática na Educação Básica. São Paulo: Contexto, 2012.
ARAÚJO JUNIOR, Carlos Fernando de; DIAS, Eduardo Jesus; CONTI, Carmen Lúcia Tozzi Mendonça; OTA, Marcos André. Tendências do m-learning na Educação Básica e o desenvolvimento de competências para o século 21. REnCiMa, São Paulo, v. 10, n. 4, p. 181-191, 2019.
BARBOSA, Jonei Cerqueira. A "contextualização" e a Modelagem na Educação Matemática do Ensino Médio. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 8, 2004, Recife. Anais do VIII ENEM. Recife: SBEM, 2004, p. 1-8.
BASSANEZI, Rodney Carlos. Ensino-aprendizagem com Modelagem Matemática: uma nova estratégia. São Paulo: Contexto, 2002.
BLUM, Werner. Quality teaching of Mathematical Modelling: what do we know, what can we do? In: INTERNATIONAL CONGRESS ON MATHEMATICAL EDUCATION, 12, 2015, Seol. Proceedings of the ICME-12. Seol: ICME, 2015, p. 73-96.
BLUM, Werner; FERRI, Rita Borromeo. Mathematical Modelling: can it be taught and learnt? Journal of Mathematical Modelling and Aplication, Blumenau, v. 1, n. 1, p. 45-58, 2009.
BLUM, Werner; LEIß, Doninik. How do students and teachers deal with modelling problems? In: HAINES, Christopher; GALBRAITH, Peter; BLUM, Werner; KHAN, Sanowar. (Ed). Mathematical Modelling: Education, Engineering and Economics. England: Woodhead Publishing, 2007, p. 222-231.
BOLZAN, Tiago Dias; FLORES, Maria Lúcia Pozzatti; GOI, Mara Elisângela Jappe. Ensino da função quadrática através da metodologia de resolução de problemas. 2014. 31f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Ciências Exatas) Universidade Federal do Pampa. Caçapava do Sul.
BORBA, Marcelo de Carvalho; PENTEADO, Mirian Godoy. Informática e Educação Matemática. Belo Horizonte, Autêntica, 2010.
BRAGA, Roberta Modesto; ESPÍRITO SANTO, Adilson de Oliveira do. Modelagem Matemática na perspectiva da Teoria da Atividade de Engeström. Boletim do LABEM, Niteroi, v. 8, n. 14, p. 124-142, jan./jun. 2017.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, MEC/SEB, 2017.
BRIZ-PONCE, Laura; PEREIRA, Anabela; CARVALHO, Lina, JUANES-MÉNDEZ, Juan Antônio; GARCÍA-PEÑALVO, Francisco José. Learning with mobile Technologies: students’ behavior. Computers in Human Behavior, v. 72, p. 612-620, jul. 2017.
CROMPTON, Helen. A historical overview of M-Learning: toward learner-centered education. In: BERGE, Zane L.; MUILENBURG, Lin Y. (Ed.). Handbook of mobile learning. New York: Routledge, 2013, p. 41-52.
CROMPTON, Helen; TRAXLER, John. Introduction. In: CROMPTON, Helen; TRAXLER, John. (Ed.). Mobile Learning and Mathematics: fundamentals, design and case. New York: Routledge, 2015, p. 1-8.
D’AMBRÓSIO, Ubiratan. Da realidade à ação: reflexos sobre Educação e Matemática. São Paulo: Summus, 1986.
ENGLISH, Lyn. STEM: Challenges and opportunities for Mathematics Education. In: ANNUAL CONFERENCE OF THE INTERNATIONAL GROUP FOR THE PSYCHOLOGY OF MATHEMATICS EDUCATION, 39, 2015, Hobart. Proceedings of the PME 39. Hobart: International Mathematical Union, 2015, p. 4-18.
FERREIRA, Neuber Silva. Modelagem Matemática e Tecnologias de Informação e Comunicação como ambiente para abordagem do conceito de Função segundo a Educação Matemática Crítica. 2013. 243f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) — Instituto de Ciências Exatas e Biológicas. Universidade Federal de Ouro Preto. Ouro Preto.
HEINEN, José Guilherme. Ensino de função quadrática utilizando o GeoGebra. 2015. 21f. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Matemática, Mídias Digitais e Didática para a Educação Básica) — Instituto de Matemática. Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre.
MACHADO, Mirtes Tamy Gomes. Parábolas: as curvas preciosas. 2007. 20f. Monografia (Programa de Desenvolvimento Educacional) — Secretaria de Estada da Educação do Paraná; Universidade Estadual de Londrina. Londrina.
MAIA, Diana. Função Quadrática: um estudo didático de uma abordagem computacional. 2007. 141f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) — Faculdade de Ciências Exatas e Tecnologias. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. São Paulo.
MOURA, Adelina Maria Carreiro. Apropriação do telemóvel como ferramenta de mediação em mobile Learning: estudos de caso no contexto educativo. 2010. 630f. Tese (Doutorado em Ciências da Educação) — Instituto de Educação. Universidade do Minho. Braga.
NUNES, José Manuel Freixo. Mobile learning e pensamento computacional: contributos para o desenvolvimento de aplicações em contextos educativos. 2019. 546f. Tese (Doutorado em Educação). Universidade Aberta de Portugal. Lisboa.
OCDE — ORGANIZAÇÃO PARA A COOPERAÇÃO E DESENVOLVIMENTO ECONÔMICO. Compétences en Sciences, Lecture et Mathématiques: le cadre d’évaluation de PISA 2006. Paris: OCDE, 2006.
OCDE — ORGANIZAÇÃO PARA A COOPERAÇÃO E DESENVOLVIMENTO ECONÔMICO. PISA 2012 assessment and analytical framework: Mathematics, Reading, Science, Problem Solving and Financial Literacy. Whashington: OCDE, 2013.
PÁDUA, Mário Cesar Daldegan. Utilizando o software GeoGebra como ferramenta auxiliar no ensino de função afim e função quadrática. 2011. 34f. Monografia (Unidade do Plano Integrado de Formação Continuada do Programa de Desenvolvimento). Secretaria de Estado da Educação do Paraná; Universidade Tecnológica Federal do Paraná. Curitiba.
PEREIRA, Rudolph dos Santos Gomes; SEKI, Jeferson Takeo Padoan; PALHARINI, Bárbara Nivalda; NETO, João Coelho; SILVA, Ariel Cardoso da; DAMIN, Willian; MARTINS, Bianca de Oliveira. Modelagem Matemática e tecnologias digitais educacionais: possibilidades e aproximações por meio de uma revisão sistemática de literatura. REnCiMa, São Paulo, v. 8, n. 2, p. 80-94, 2017.
PLOMP, Tjeerd; NIEVEEN, Nienke. Educational design research part A: an introduction. Enchede: SLO, 2013.
RAMOS, Paula; GIANELLA, Taís Rabetti; STRUCHINER, Mirian. A pesquisa baseada em design em artigos científicos sobre o uso de ambientes de aprendizagem mediados pelas tecnologias da informação e da comunicação no ensino de Ciências. Alexandria, Santa Catarina, v. 3, n. 1, p. 77-102, maio. 2010.
SÁ, Patrícia; PAIXÃO, Fátima. Competências-chave para todos no Séc. XXI: orientações emergentes do contexto Europeu. Interações, Santarém, v. 11, n. 39, p. 243-254, 2015.
SAWAYA, Sandra; PUTNAM, Ralph. Using mobile devices to connect Mathematics to out-of-school contexts. In: CROMPTON, Helen; TRAXLER, John. (Ed.). Mobile Learning and Mathematics: fundamentals, design and case. New York: Routledge, 2015, p. 9-19.
SILVA, Cintia da. Aprendizagem Significativa em atividades de Modelagem Matemática, 2018. 145f. Tese (Doutorado em Ensino de Ciências e Educação Matemática) — Centro de Ciências Exatas. Universidade Estadual de Londrina. Londrina.
UNESCO — ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS PARA A EDUCAÇÃO, A CIÊNCIA E A CULTURA. O Futuro da aprendizagem móvel: implicações para planejadores e gestores de políticas. Brasília: Unesco, 2014.
UNESCO — ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS PARA A EDUCAÇÃO, A CIÊNCIA E A CULTURA. Os desafios do ensino de Matemática na Educação Básica. Brasília: UNESCO; São Carlos: EdUFSCar, 2016.
VERTUAN, Rodolfo Eduardo. Um olhar sobre a Modelagem Matemática à luz da teoria dos registros de representação semiótica. 2007. 142f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Educação Matemática) — Centro de Ciências Exatas. Universidade Estadual de Londrina. Londrina.
ZANELLA, Marli Schmitt; KATO, Lilian Akemi. O desenvolvimento de competências a partir da modelagem matemática: um estudo com alunos da quarta série da escola primária alemã. Educere et Educare, Cascavel, v. 12, n. 24, p. 1-15, jan./abr. 2017.
Downloads
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.