Retention in Public Tertiary Education: a view of prospective Mathematics teachers’ from two universities

Authors

DOI:

10.46551/emd.e202050

Keywords:

Retention of students in Tertiary Education, Mathematics teachers’ education, Pre-service Mathematics teachers’ education

Abstract

Retention of students in the Brazilian public universities is one of the main challenges for Tertiary Education in the country. This research aims to map out factors that, in the perception of prospective Mathematics teachers, are important for their retention in the undergraduate programs. For that purpose, a qualitative study was carried out with first-year students of mathematics teachers’ undergraduate programs at two federal universities in Rio de Janeiro. Software Iramuteq and content analysis technique were used for data analysis. Three main categories emerged from this analysis: welcoming; learning; teaching strategies. Our results suggest that the student regard the academic activities promoted by the university as well as the lecturers’ classroom practices as playing a crucial role for their retention in the programs.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALKIMIN, Maria Eva Freire; LEITE, Neila M. Gualberto. Motivos da evasão no curso de licenciatura em Matemática no IFNMG — campus Januária. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 11, 2013, Curitiba. Anais do XI ENEM — Educação Matemática: retrospectiva e perspectivas. Curitiba: SBEM, 2013, p. 1-8.

ARRUDA, Sergio de Mello; UENO, Michele Hidemi. Sobre o ingresso, desistência e permanência no curso de Física da Universidade Estadual de Londrina: algumas reflexões. Ciência & Educação, Bauru, v. 9, n. 2, p. 159-175, 2003.

ASTIN, Alexander W. Student involvement: A developmental theory for Higher Education. Journal of College Student Development, p. 518-529, jul. 1984.

BARDAGI, Marúcia Patta. Evasão e comportamento vocacional de universitários: estudos sobre o desenvolvimento de carreira na graduação. 2007. 242f. Tese (Doutorado em Psicologia) — Instituto de Psicologia. Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Tradução de Luís Antero Reto e Augusto Pinheiro. São Paulo: Edições 70, 2011.

BRASIL. Decreto nº 7.234, de 19 de julho de 2010. Dispõe sobre o Programa Nacional de Assistência Estudantil — PNAES. Brasília: Diário Oficial da União, 20 jul. 2010.

CAMARGO, Brigido; JUSTO Ana Maria. Iramuteq: um software gratuito para análise de dados textuais. Temas em Psicologia, Ribeirão Preto, v. 21, n. 2, p. 513-518, dez. 2013.

CISLAGHI, Renato. Um modelo de sistema de gestão do conhecimento em um framework para a promoção da permanência discente no ensino de graduação. 2008. 273f. Tese (Doutorado em Engenharia e Gestão do Conhecimento) — Centro Tecnológico. Universidade Federal de Santa Catarina. Florianópolis.

ENDO, Jean J.; HARPEL, Richard L. The effect of student-faculty interaction on students' educational outcomes. Research in Higher Education, v. 16, n. 2, p. 115-138, jun. 1982.

FELICETTI, Vera Lucia; MOROSINI, Marília Costa. Equidade e iniquidade no Ensino Superior: uma reflexão. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, Rio de Janeiro, v. 17, n. 62, p. 9-24, jan./mar. 2009.

FIORENTINI, Dario. Erros e acertos no ensino-aprendizagem da Matemática: problematizando uma tradição cultural. In: I JORNADA NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA e XIV JORNADA REGIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 2006, Passo Fundo. Anais da I JNEM e XIV JREM. Passo Fundo: UPF, 2006, p. 1-14.

GATTI, Bernardete Angelina. Formação de professores e carreira: problemas e movimentos de renovação. Campinas: Autores Associados, 1997.

GEMAQUE, Licia Santos Buhaten; SOUZA, Lúcio Gemaque. Diplomação, retenção e evasão: estudo com enfoque na evasão dos cursos de graduação na Universidade Federal do Maranhão no período de 2008 a 2010. Ensino & Multidisciplinaridade, São Luís, v. 2, n. 1, p. 84-105, jan./jun. 2016.

GIRALDO, Victor; MENEZES, Fábio; MATOS, Diego; MELO, Lucas; MANO, Vinícius; QUINTANEIRO, Wellerson; RANGEL, Letícia; DIAS, Ulisses; COSTA-NETO, Cleber; MOUSTAPHA-CORRÊA, Bruna; ARAUJO, Jefferson; CAVALCANTE, Adriana. Shared teaching practices: Integrating experiential knowledge into pre-service mathematics teachers. Revista Internacional de Pesquisa em Educação Matemática, Brasília, v. 7, n. 2, p. 4-23, 2017.

HACKMAN, Richard; DYSINGER, Wendell S. Commitment to College as a Factor in Student Attrition. Sociology of Education. v. 43, n. 3, p. 311-324, 1970.

LIMA, Edileusa; MACHADO, Lucília. A evasão discente nos cursos de licenciatura da Universidade Federal de Minas Gerais. Educação Unisinos, São Leopoldo, v. 18, n. 2, p. 121-129, maio/ago. 2014.

MACIEL, Carina Elizabeth; LIMA, Elizeth Gonzaga dos Santos; GIMENEZ, Felipe Vieira. Políticas e permanência para estudantes na educação superior. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, Brasília, v. 32, n. 3, p. 759-781, set./dez. 2016.

NEUMANN, Yoram; NEUMANN, Edith Finaly. Predicting juniors' and seniors' persistence and attrition: A quality of learning experience approach. The Journal of Experimental Education, v. 57, n. 2, p. 129-140, 1989.

NÓVOA, António. Para uma formação de professores construída dentro da profissão. Revista de Educación, Madrid, n. 350, p. 203-218, 2009.

OLIVEIRA, Luis Felipe Rosa de. Tutorial (básico) de utilização do Iramuteq. Goiânia: UFG, 2015.

PRIMÃO, Juliana Cristina Magnani. Permanência na educação superior pública: o curso de Enfermagem da Universidade Federal de Mato Grosso, campus universitário de Sinop. 2015. 188f. Dissertação (Mestrado em Educação) — Instituto de Educação. Universidade Federal de Mato Grosso. Cuiabá.

RIOS, Terezinha Azerêdo. A dimensão ética da aula ou O que nós fazemos com eles. In: VEIGA, Ilma Passos Alencastro. (Org.). Aula: Gênese, dimensões, princípios e práticas. Campinas: Papirus, 2003, p. 73-93.

RODRIGUEZ, Alexandre. Fatores de permanência e evasão de estudantes do ensino superior privado brasileiro — um estudo de caso, Caderno de Administração, São Paulo, v. 5, n. 11, 2011.

SACRISTÁN, José Gimeno. Poderes instáveis em Educação. Tradução de Beatriz Affonso Neves. Porto Alegre: Artmed, 1999.

TINTO, Vicent. Classrooms as communities exploring the educational character of student persistence. The Journal of Higher Education, v. 68, n. 6, p. 599-623, nov./dec. 1997.

TINTO, Vicent. Enhancing student persistence: connecting the dots. Prepared for presentation at Optimizing the Nation’s Investment: Persistence and Success in Postsecondary Education. Madison, Wisconsin. 2002.

TINTO, Vicent. Research and practice of student retention: what next? Journal of College Student Retention: Research, Theory & Practice, v. 8, n. 1, p. 1-19, may. 2006.

VASCONCELOS, Rosa M.; ALMEIDA, Leandro S.; MONTEIRO, Silvia Correia. O insucesso e o abandono acadêmico na universidade: uma análise sobre os cursos de Engenharia. In: INTERNATIONAL CONFERENCE ON ENGINEERING AND COMPUTER EDUCATION, 6, 2009. Buenos Aires. Proceedings ICEGE 2009. Buenos Aires: COPEC, 2009, p. 457-461.

Published

2020-10-17

How to Cite

NECIOSUP SALAS, Shila Antuanett; VELASQUE, Luciane de Souza; GIRALDO, Victor Augusto; QUINTANEIRO, Wellerson. Retention in Public Tertiary Education: a view of prospective Mathematics teachers’ from two universities. Educação Matemática Debate, Montes Claros, vol. 4, no. 10, p. 1–25, 2020. DOI: 10.46551/emd.e202050. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/2813. Acesso em: 22 jul. 2024.