A study on the professional identity of future Mathematics teachers in Supervised Curricular Internship
DOI:
10.46551/emd.e202035Abstract
This paper aims to analyze the evidence that constitutes the professional identity of future mathematics teachers when participating in a study group within the scope of the Supervised Curricular Internship. The qualitative research was carried out in 2019 at a public school in Formiga (MG), and included the participation of two students from a Mathematics Degree course and their Internship supervisors. The data discussed in this text were produced through written narratives of the interns, audio and video recordings of the meetings, evaluation and self-evaluation made by the undergraduate students. The formative experiences, experienced by the graduates in the internships and in the study group, contributed to the manifestation of aspects of the teacher identity, such as: emotion, self-knowledge, autonomy and political commitment. The results show the importance of formative contexts for the development of professional identity.
Keywords: Mathematics Education. Mathematics Teachers Education. Supervised Curricular Internship. Professional identity.
Downloads
References
BARREIRO, Iraíde Marques de Freitas; GEBRAN, Raimunda Abou. Prática de Ensino e Estágio Supervisionado na formação de professores. 2. ed. São Paulo: Avercamp, 2015.
CARNEIRO, Reginaldo Fernando. Narrativas no Estágio Supervisionado em Matemática como uma possibilidade para discussão da profissão docente. In: REUNIÃO ANUAL DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PÓS-GRADUAÇÃO E PESQUISA EM EDUCAÇÃO, 37, 2015, Florianópolis. Anais da 37ª REUNIÃO ANUAL DA ANPEd. Florianópolis: ANPEd, 2015, p. 1-17.
CARVALHO, Anna Maria Pessoa. Os estágios nos cursos de licenciatura. São Paulo: Cengage Learning, 2017.
CYRINO, Márcia Cristina de Costa Trindade. Formação de professores que ensinam Matemática em comunidades de prática. In: CONGRESSO IBEROAMERICANO DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 7, 2013, Montevideu. Actas del VII CIBEM. Montevideu: SEMUR, 2013, p. 5199-5206.
CYRINO, Márcia Cristina de Costa Trindade. Identidade profissional de (futuros) professores que ensinam Matemática. Perspectivas da Educação Matemática, Campo Grande, v. 10, n. 24, p. 699-712, dez. 2017.
CYRINO, Márcia Cristina de Costa Trindade. Mathematics teachers’ professional identity development in communities of practice: reifications of proportional reasoning teaching. Bolema, Rio Claro, v. 30, n. 54, p. 165-187, jan./abr. 2016.
DAY, Christopher. Pasión por enseñar: la identidade personal y professional del docente y sus valores. Madrid: Narcea, 2006.
DE PAULA, Enio Freire; CYRINO, Márcia Cristina de Costa Trindade. Identidade profissional de professores que ensinam Matemática: panorama de pesquisas brasileiras entre 2001-2012. Zetetiké, Campinas, SP, v. 25, n. 1, p. 27-45, jan./abr. 2017.
DE PAULA, Enio Freire; CYRINO, Márcia Cristina de Costa Trindade. Perspectivas de identidade profissional de professores que ensinam Matemática presentes em dissertações e teses brasileiras. In: CYRINO, Márcia Cristina de Costa Trindade. (Org.). Temáticas emergentes de pesquisas sobre a formação de professores que ensinam Matemática: desafios e perspectivas. Brasília: SBEM, 2018, p. 125-153.
GARCÍA, Carlos Marcelo; GALLEGO-DOMÍNGUEZ, Carmen. ¿Quién soy yo como maestro? Construcción de la identidad profesional em docentes principiantes. In: CANTÓN MAYO, Isabel, TARDIF, Maurice. (Coord.). Identidad profesional docente. Madrid: Narcea Ediciones, 2018, p. 45-56.
KELCHTERMANS, Geert. Who I am in how I teach is the message: selfunderstanding, vulnerability and reflection. Teachers and Teaching: theory and practice. v. 15, n 2, p. 257-272, 2009.
LOPES, Celi Espasandin; TRALDI JR., Armando; FERREIRA, Ana Cristina. Perspectivas para o estágio como espaço para a aprendizagem docente. In: LOPES, Celi Espasandin; TRALDI JR., Armando; FERREIRA, Ana Cristina. (Org.). O Estágio na formação inicial do professor que ensina matemática. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2015, p. 173-178.
OLIVEIRA, Hélia Margarida; CYRINO, Márcia Cristina de Costa Trindade. A formação inicial de professores de Matemática em Portugal e no Brasil: narrativas de vulnerabilidade e agência. Interacções, Santarém, v. 7, n. 18, p. 104-130, 2011.
PELLETIER, France; MORALES-PERLAZA, Adriana. Saber e identidad en la profesión docente: de la identidade de estudiante a la de docente principiante. In: CANTÓN MAYO, Isabel; TARDIF, Maurice. (Coord.). Identidad profesional docente. Madrid: Narcea Ediciones, 2018, p. 57-73.
PIMENTA, Selma Garrido. Formação de professores: identidade e saberes da docência. In: PIMENTA, Selma Garrido. (Org.). Saberes pedagógicos e atividade docente. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2005, p. 15-34.
PIMENTA, Selma Garrido; LIMA, Maria Socorro Lucena. Estágio e docência. 7. ed. São Paulo: Cortez, 2012.
PINEAU, Gaston. A autoformação no decurso da vida: entre a hetero e a ecoformação. In: NÓVOA, António; FINGER, Matthias. (Org.). O método (auto)biográfico e a formação. Tradução de Maria Nóvoa. 2. ed. Natal: EdUFRN, 2014, p. 91-109.
RODRIGUES, Paulo Henrique; CYRINO, Márcia Cristina de Costa Trindade. A identidade profissional na formação inicial de professores de Matemática. In: DE PAULA, Enio Freire; CYRINO, Márcia Cristina de Costa Trindade. (Org.). Identidade profissional de professores que ensinam Matemática em contextos de formação. São Paulo: Pimenta Cultural, 2020, p. 69-95.
SOCIEDADE BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA (SBEM). Subsídios para a discussão de propostas para os cursos de Licenciatura em Matemática: uma contribuição da Sociedade Brasileira de Educação Matemática. Brasília: SBEM, 2003.
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Tradução de Francisco Pereira. 17. ed. Petrópolis: Vozes, 2014.
TEIXEIRA, Bruno Rodrigo; CYRINO, Márcia Cristina de Costa Trindade. O estágio de observação e o desenvolvimento da identidade profissional docente de professores de Matemática em formação inicial. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 16, n. 2, p. 599-622, maio/ago. 2014.
TEIXEIRA, Bruno Rodrigo; CYRINO, Márcia Cristina de Costa Trindade. O Estágio de Regência como contexto para o desenvolvimento da identidade profissional docente de futuros professores de Matemática. Alexandria, Florianópolis, v. 8, n. 3, p.131-149, nov. 2015a.
TEIXEIRA, Bruno Rodrigo; CYRINO, Márcia Cristina de Costa Trindade. O estágio supervisionado como oportunidade de desenvolvimento profissional para futuros professores de Matemática. In: LOPES, Celi Espasandin; TRALDI JR., Armando; FERREIRA, Ana Cristina. (Org.). O Estágio na formação inicial do professor que ensina matemática. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2015b, p. 81-112.
YIN, Robert K. Pesquisa qualitativa do início ao fim. Tradução de Daniel Bueno. Porto Alegre: Penso, 2016.
Downloads
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.